Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS och backup - program och över nätet

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 23:22

Hej

Funderar på att skaffa nas bl a för backup. Två frågor runt detta som jag hoppa på bra tips

Det första är konceptet att vara två stycken som har en varsin NAS och köra backup mot varandra över nätet. Erfarenehet av det? Tips på NAS som lämpar sig för dettta.

Andra frågan är backup program. Både för ovstående scenario och köra mellan datorerna i hemmanätet. Vilka program funkar bra där? Något som följer med eller skaffat separat? Står mest om Windows hos tillverkarna...

Tittar på netgear, synology, qnap... Inte time capsule. Bara Macar i hemmanätverket.

Mvh Olof

Kolla på CrashPlan. Finns att köra på en del NAS också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-06 18:25
Ursprungligen av keptang:

Kolla på CrashPlan. Finns att köra på en del NAS också.

Kollade in Crashplan. Det verkar bygga på online-backup. Det jag söker är NAS till NAS på två olika platser i Internet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-18 23:49

Netgear stöder TM om du undrar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-19 17:01
Ursprungligen av lappen71:

Netgear stöder TM om du undrar.

Likaså gör QNAP och Synology, som båda är bättre val än Netgear om man frågar mig.

My two cents

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-19 17:22
Ursprungligen av zinned:

Likaså gör QNAP och Synology, som båda är bättre val än Netgear om man frågar mig.

My two cents

Det är en smaksak och beroende på vad man ska göra med den.
Har själv en Netgear men ska köpa en Synology som andra NAS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-19 19:48
Ursprungligen av lappen71:

Det är en smaksak och beroende på vad man ska göra med den.
Har själv en Netgear men ska köpa en Synology som andra NAS

Nja, lite smaksak kan det vara men Netgear har haft en del problem med olika diskar. Speciellt i RAID.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-19 20:09
Ursprungligen av zinned:

Nja, lite smaksak kan det vara men Netgear har haft en del problem med olika diskar. Speciellt i RAID.

Följer man deras kompatibilitets lista är det inga problem.

Hardware Compatibility ListHard Disks : NETGEAR ReadyNAS Community

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 20:06

Vad du kan göra är att du backar till din lokala NAS via ex. Time Machine. Din NAS kör senare en backup av Time Machine volymen till NAS 2 på extern plats. Detta göra att du får en snabb backup internt och att NAS:en senare kan göra sitt jobb utan att vara beroende av att dina maskiner är på.

Synology har en drös olika val vad gäller backup till andra NAS:ar eller volymer - time backup eller en synkning av data.

Utifrån min ringa erfarenhet har både QNAP och Synology väldigt bra urval av NAS:ar. Den senare har ett väldigt trevligt GUI som är både användvänligt och innehåller en mängd funktioner.

Vad gäller alternativ backup mjukvara till Time Machine så finns som skrivet ovan CrashPlan. Vet inte hur det fungerar i detta sammanhanget dock eller vad det kostar. Retrospect Desktop 9 finns även som jag tror skulle lösa biffen men går loss på någon tusenlapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 20:34

Sist jag skulle administrera en Netgear NAS kändes det som man hoppade in i ett Rysk Telekomsystem från 1972, men det kanske blivit bättre?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-19 20:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Sist jag skulle administrera en Netgear NAS kändes det som man hoppade in i ett Rysk Telekomsystem från 1972, men det kanske blivit bättre?

Haha...nej det har inte blivit mycket bättre men efter jag satt upp konfigurationen för snart två år sedan har jag knappt varit in i den.
Det är en minnes läcka i torrent programmet Transmission så jag måste starta om den någon gång i månaden men det gör jag med powerknappen.
För 1600:- är det en kompetent NAS men visst det finns många som är mycket bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 20:59

ReadyNAS

Synology

QNAP

Jag kunde inte hitta någon bättre GUI-ref på QNAP. Jag vet vilken av ovan som är mest tilltalande…

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-19 21:01
Ursprungligen av Erik.dv:

ReadyNAS
[ATTACH="CONFIG"]34347[/ATTACH]

Synology
[ATTACH="CONFIG"]34348[/ATTACH]

Jag kunde inte hitta någon GUI-ref på QNAP. Jag vet vilken av ovan två som är mer tilltalande…

Visst fasen är det mer tilltalande och det blir en sådan vid nästa köp

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-20 11:16

Och på tal om NAS.... jag tänkte skicka egen förfrågan men så hann Oloff före.
Det skadar dock inte att jag lägger in min fråga här istället för att skapa ny tråd, eller hur?

Jag vill skaffa en NAS med Raid1 för att ha backup åt en MBP (2009), MBA11 (2011), iPad (?) och en PC.
Av intresse är att köra både Time Machine från MBP och MBA11 samt kunna flytta över en massa mediafiler från mindre externa HDs som jag har samlat på mig.

Jag vill kunna streama mediafiler från NAS-en till varje dator och till en ev. kommande AppleTV

För närvarande använder jag Super Duper och klonar MBA11 (min viktigaste dator) med en SSD på 250 GB till en WD 1TB extern. De övriga datorerna görs ingen backup på just nu.

Eftersom samlad mängd data från alla datorer inte överstiger 1 TB så tänkte jag att NAS diskarna kunde vara två stycken på 2 eller 3 TB.

Totalförvirrad av många olika lösningar, läste en del gamla trådar och förstod att det kan krångla på ett och annat sätt.
Satte mig ned och sökte, kollade de aktuella priserna:

SEAGATE BLACKARMOR NAS220 4TB GIGABIT LAN
SEAGATE BLACKARMOR NAS220 4TB GIGABIT LAN | Dustinhome.se

LACIE NETWORK SPACE MAX 4TB
LACIE NETWORK SPACE MAX 4TB | Dustinhome.se

BUFFALO LINKSTATION DUO 4TB NAS
BUFFALO LINKSTATION DUO 4TB NAS | Dustinhome.se

SYNOLOGY DISK STATION DS212+ (NO DISK)
SYNOLOGY DISK STATION DS212+ (NO DISK) | Dustinhome.se

Vad jag inte förstår är att de tre översta inkluderar hårddiskar medan Synology komer utan, ändå så kostar den ungefär lika mycket.
Vad är det som tillverkarna tummar på här? Är det sämre/långsammare hårddiskarna inbyggda i dessa "all included" lösningarna?
Är det processorns hastighet?

Vilka faktorer i varje NAS avgör om streamingen går så smidigt som möjligt. Jag betalar hellre lite mer än att vara glad över en budgetlösning och så laggar video & audio...

De verkar alla stödja streaming, fjärråtkomst, iTunes sharing m.m.

En bekant sade att det bästa hade varit att köpa en "lagom dyr och snabb" disk station och investera i två WD Red hårddiskar...

Tacksam för lite ledning i frågan….

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-20 11:12

För backup över nätet, det absolut enklaste programmet/tjänsten är Backblaze.
Easiest Online Backup Service - Backblaze
Om tjänsten ur mina anteckningar:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/9dfca12e-94cf-4cb8-a895-ca00a9f707f7/ff884dd6ca9a5c283cec35500194f302
Om ev. problem - men detta har inte jag upplevt:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/b41fa295-7b9b-4b4b-88f9-68d9a65cc65c/a9de2fec3c08fe4f2571d5ae333541a5
Att tänka på om man klonar sin hårddisk med Carbon Copy Cloner eller Super Duper...:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/5eb2725e-9d42-4f76-901b-bb3adb774d59/e64464a84f77ac63e380a9896252ed80

Skillnaden mellan CrashPlan och Backblaze är i att du behöver konfigurera CP medan BB sköter allt automatsikt och bara kopierar hela HDn rakt av. Inga inställningar behövs, enklast och smidigast för gemene man (mig). CP är mer komplext program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 11:50

Backblaze låter lysande. Vet du hur prestandan är här i Sverige?

WD RED diskar tror jag är ett bra val för hem-NAS:ar. De är diskar som är gjorda för NAS:ar upp till runt 5 diskar som jag förstår det. De ligger i ett mitt-i-mellan-prisläge också vad gäller pris / prestanda.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-20 15:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Backblaze låter lysande. Vet du hur prestandan är här i Sverige?

Jag har precis börjat och håller på att ladda upp/gör backup.
Märker ingen slowdown någonstans och kommer att ha datorn igång jämt för att genomföra den initiella kopieringen.

Hänvisar till en gedigen skrivning om Backblaze av Aperture Expert:
Cloud Backup; Backblaze in the Real World - ApertureExpert Tips - ApertureExpert.com
Kanonbra artikel och speciellt intressant för er som ev. laddar upp stora bilder och undrar hur fort det går osv.

Sist jag mette upload speed hemma (Comhem 24mbps..) så var den på 0.80 upp, och ca 17 ned. Inget imponerande eller hur? Visst så varierar detta kanske, men Backblaze gör sitt i ett lugnt tempo.

Tack för svaret om WD Red diskar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-08-20 15:39

OBS! För att klargöra det där om NAS & Backblaze, inget samarbete än:
Online Backup for External Drives with Backblaze

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-03 20:18

Då har jag väl lyckats mörda tråden här...
I vilket fall så kommer svaret till Oloff som gäller backup till NAS:
Efter att ha letat ännu mer och kollat en massa recensioner så står valet mellan:
Lacie 2big NAS, som recenserades på 99mac (dock modellen med mindre lagringsutrymme):
http://www.99mac.se/artiklar/2563-test-lacie-2big-quadra.html
där den enda anmärkningen är fläktljudet..

och:
Synology DS213+ som är den senaste modellen som jag förstod och som ersätter DS 212+
På pappret ska denne vara helt fantastisk och när man till slut även jämför priser så blir Synology inte så jättemycket dyrare..
En DS 213+ kostar ca 2.759:-
2 st. SATA-600 3.0TB 7200RPM 64MB Seagate Barracuda kostar ca 2.618
Sammanlagt 5.377:-

En Lacie 2Big NAS börjar på 4.887 på Prisjakt och så beroende på fraktkostnad, leverantör m.m.

Sem en äkta lekman så kan jag tycka att Synology tar saftigt betalt för sitt fina gränsnitt och användarvänlighet samt har gott rykte när det gäller prestanda. Visst fins det en lista över kompatibla hårddiskar (bl.a. Baracudas jag nämnde ovan) också osv osv.

Lacie har en "allt i ett" lösning med sin 2Big NAS där allt är uträknat att funka bra ihop. Deras låda, deras OS, deras hårddiskar..

Själv väljer jag nog Synology.

LaCie 2big NAS går att köpa utan diskar. Då kan du använda samma diskar i båda dina alternativ när du jämför. Den testade LaCie-enheten som du refererar till är ingen NAS. LaCie har en långsammare och en snabbare (nyare?) enhet att välja på. LaCie-enheten går nog inte att koppla via USB2/3, tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-04 11:24

Synology, utan tvekan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-04 14:19

@homesick: Du skriver själv att det inte skiljer så mycket i pris mellan LaCie och Synology, ändå tycker du att Synologi tar saftigt betalt för sin mjukvara....
Den är, i mina ögon, helt klart värd pengarna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-04 20:42
Ursprungligen av kenjon:

@homesick: Du skriver själv att det inte skiljer så mycket i pris mellan LaCie och Synology, ändå tycker du att Synologi tar saftigt betalt för sin mjukvara....
Den är, i mina ögon, helt klart värd pengarna.

Ja, ordet "saftigt" var väl lite att ta i :"> men om jag tänker så här - Lacie 2big NAS och Synology 213+ utrustade med exakt samma diskar skiljer ca 1.000:- till fördel för Synology. All läsning på nätet rättfärdigar detta.

Jag har dock jättesvårt med valet av diskar. Läste i en annan tråd här på 99mac - Vilken NAS?(http://www.99mac.se/lagringsenheter/245807-nas-17.html
där det stundvis blir för invecklat för min "nivå" men jag förstår att rätta diskar är riktigt viktiga i en NAS som ska tugga 24/7.

Jag hittade denna mycket intressanta artikel Differences between an Enterprise-Class HDD and a Desktop-Class HDD - SynologyWiki där man uppmanas varmast att ändå satsa på "Enterprise-Class Variant".

Där snackar vi om priser på ca 1.800:- och uppåt för en 3TB hårddisk vilka jag behöver alltså två av, plus en extern för att göra backup till, eller hur?

Kontrollera hur lång garanti som tillverkaren ger på de olika drivarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 21:15

WD RED diskar är trevliga saker som vad jag förstått. De ligger i ett mellan-läge vad gäller priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-06 18:19

Hej! Kul med alla svar. Visste inte att det var så många. Fick inte notifieringar efter första... Hur som helst, två följdfrågor:

-Hur är det med kryptering? Någon testat det? Jag krypterar idag min genom att ha disken formaterad så.
-Jag föredrar backup program som kopierar mappstrukturen som den är. Inte backar till "paket" som man måste ha ett program för att läsa. Hur är det med NAS programmen?

Ursprungligen av Oloff:

Kollade in Crashplan. Det verkar bygga på online-backup. Det jag söker är NAS till NAS på två olika platser i Internet.

Crashplan kan göra det med, vill man inte använda deras molnbackup så är lösningen kostnadsfri.

Jag använder både och.

3 NASar som backar mot varandra...

Ursprungligen av Oloff:

Hej

Funderar på att skaffa nas bl a för backup. Två frågor runt detta som jag hoppa på bra tips

Det första är konceptet att vara två stycken som har en varsin NAS och köra backup mot varandra över nätet. Erfarenehet av det? Tips på NAS som lämpar sig för dettta.

Andra frågan är backup program. Både för ovstående scenario och köra mellan datorerna i hemmanätet. Vilka program funkar bra där? Något som följer med eller skaffat separat? Står mest om Windows hos tillverkarna...

Tittar på netgear, synology, qnap... Inte time capsule. Bara Macar i hemmanätverket.

Mvh Olof

Eftersom livets hårda skola för några år sedan lärde mig att två backupper på två olika ställen KAN crasha samtidigt är jag lite nojig och nu när jag skall investera i en NAS har jag tänkt att ytterligare två vänner skall göra samma sak och så skall vi spegla till varandra på all tre stationerna. Frågan är då... kan man göra det när det bara är två användar licenser på Synologys cloud servers? Eller har jag missuppfattat hur de här 1 till 3 backuperna skall gå till?

/Fnuffnert

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 18:50

Det har jag inget svar på, men CrashPlan är gratis om man kör mellan varandra.

1
Bevaka tråden