Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ompartitionera hårddisk med filer på?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en 2 tb stor hårddisk (WD My Book 1140 Media) som jag främst använder till filmer, musik och bilder (uppspel på ps3, tv m.m.). För ca. ett år sedan så Partitionerade jag disken i två partitioner, en på 500 gb för filmer och annan media, i format MS-DOS vilket om jag förstått rätt är detsamma som Fat32 (?), för att kunna spela upp filmer på Ps3an. Resterande utrymme i format Mac os extended för att kunna säkerhetskopiera min macbook och min skoldator.

Det som jag nu märkt är att jag knappt använt disken för att säkerhetskopiera mina datorer och den andra delen av disken börjar bli full. Min fråga är då om det går att på något sätt går att göra nya partitioner på den del som jag knappt använder? Skulle vilja ha fyra delar med 500 gb på varje eller ändra formatet på den stora delen så hela disken kan användas till ps3, men när man markerar den del som är 1,5 tb så står det denna del kan inte ändras eftersom den använder partitionsschemat Master Boot Record. Stämmer det att det inte går att ändra något utan att jag måste radera/spara allt på disken?

Tacksam för svar! /Magnus

  • Medlem
  • 2012-08-18 23:53

Förr fanns det särskild mjukvara för att skapa ytterligare (mjukvarubaserade) partitioner, men troligtvis får du backa innehållet och partitionera om disken.

Senast redigerat 2012-08-19 01:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 01:23

Möjligen är jag ute och cyklar nu, men klarar inte Disk Utility i OS X av att byta storlek på partitioner utan att formatera om disken?

I vilket fall som helst, ta en backup innan...

Edit: Ah, det kan vara så att det inte fungerar med FAT32 förstås.

Det är skivverktyg (disc utility) som jag använt mig av. När man markerar disken i vänsterkolumnen i skivverktyg så ser man även de partititoner som man har gjort under diskens namn, men det är bara när man är inne på hårddiskens "flik" som det finns ett alternativ som heter patitionera och det verkar inte finnas någonstans där man kan bevara en del som den är och partitionera om den andra delen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 17:33

Det kan tom vara så att man bara kan ha en FAT32-partion per disk.
För att kunna ompartitionera utan att förstöra data, fanns PartitionMagic i en Macversion tidigare. Vet ej om den fortfarande finns...

1
Bevaka tråden