Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar jag språk i OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Köpte en mini nu i veckan och är nybörjare på Mac, så jag har en nybörjarfråga.
Hur ställer jag in språk? Allt är ju på engelska.

Öppna System Preferences i Applications, välj Language & Text och dra svenska överst i listan. Därefter behöver du logga ut och in på nytt, eller starta om datorn.

Om du inte ser svenska i listan över språk får du klicka på "Edit List" och sätta en bock i rutan invid svenska.

Så enkelt och som jag har svurit och googlat....
Stort tack!
ps. Jag bjuder på en öl om vi träffas nån gång

Ursprungligen av suddgummi:

Öppna System Preferences i Applications, välj Language & Text och dra svenska överst i listan. Därefter behöver du logga ut och in på nytt, eller starta om datorn.

Om du inte ser svenska i listan över språk får du klicka på "Edit List" och sätta en bock i rutan invid svenska.

Senast redigerat 2012-08-18 09:11
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-18 14:51

Ett tips är att låta det vara på engelska (om du kan språket hyffsat).
Googlar du efter något är det mycket lättare att hitta hjälp på engelska.

  • Medlem
  • 2012-08-18 15:25
Ursprungligen av Json_81:

Ett tips är att låta det vara på engelska (om du kan språket hyffsat).
Googlar du efter något är det mycket lättare att hitta hjälp på engelska.

Nej, kör på svenska om svenska är ditt modersmål eller om du inte har exeptionellt goda kunskaper i engelska.
Det finns en rad bra citat att dra fram ur tidigare trådar, men jag nöjer mig med dessa från den här tråden:

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns för- och nackdelar med båda valen.

Själv anser jag att svenska i de flesta fallen är det bästa valet, på grund av att vi förstår vårt modersmål bättre. Självklart finns det undantag från den regeln, men för de flesta användare är det enklare att tillgodogöra sig saker på modersmålet.

Därutöver tycker jag det finns andra skäl att välja svenska versioner: Genom att göra det skapar man en efterfrågan på svenska översättningar. Skulle alla välja engelska skulle vi snart inte ha några program på svenska, och det vore att göra vår kultur fattigare.

Med andra ord är det alltså både av praktiska och idelogiska skäl som jag föredrar svenska

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv måste jag säga att det är lite töntigt att välja engelska, om man nu kan välja svenska. Som om man tror det är coolare med engelska - och ja, jag är lite fördomsfull

Här är en annan tråd om samma sak:
http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/254891-svenska-engelska-annat-sprak-i-os-x.html

Läs gärna detta i Svenska Dagbladet innan ni säger att ni är så bra på engelska och betänk att det inte räcker med att veta vad olika kommandon heter i ett system eller program för att man ska kunna skapa en intuitiv förståelse för vad som är vad.

Ursprungligen av SvD:

Fredrik Lindström brukar berätta att han har ett bra sätt att kaxa ner den svensk som säger sig vara bra på engelska (en vanlig självuppfattning i vårt land). Lindström tar med personen ut i köket, drar ut en låda med köksredskap och ber den duktige engelsktalaren tala om vad sakerna heter. En stekspade, en sil, en visp, en tratt, en hålslev – vad heter det på engelska?

  • Medlem
  • 2012-08-18 15:50

Samtidigt kan nog den som kör sitt OS på engelska de termer som används i ett OS bättre än den som kör sitt OS på ett annat språk. Vill man kunna fler engelska termer så ser man till att lära sig engelska termer för de områden som man finner intressanta. För vissa är köksredskap viktigare, medan andra finner andra områden intressantare.

  • Medlem
  • 2012-08-18 15:56
Ursprungligen av Zepto:

Samtidigt kan nog den som kör sitt OS på engelska de termer som används i ett OS bättre än den som kör sitt OS på ett annat språk. Vill man kunna fler engelska termer så ser man till att lära sig engelska termer för de områden som man finner intressanta. För vissa är köksredskap viktigare, medan andra finner andra områden intressantare.

Skulle de som kör OS på engelska förstå OS:et bättre än de som kör det på svenska?

Jag menar att man begränsar sig till de termer som man redan har kunskaper om eller medvetet lär sig. Stöter man på situationer man inte har varit i tidigare är jag övertygad om att man löser problem mycket bättre på sitt modersmål.

Köksredskapen är förstås bara enillustration av hur begränsad man är utan att riktigt veta om det. Samma gäller nog datorer.

  • Medlem
  • 2012-08-18 16:01
Ursprungligen av Baron:

Skulle de som kör OS på engelska förstå OS:et bättre än de som kör det på svenska?

De som kör OS på engelska förstår troligen de engelska termerna bättre än den som kör OS på svenska. På samma sätt skulle troligen den som använder engelska termer i köket ha bättre koll på vad köksredskap heter på engelska än en som använder svenska i köket.

Ursprungligen av Baron:

Jag menar att man begränsar sig till de termer som man redan har kunskaper om eller medvetet lär sig. Stöter man på situationer man inte har varit i tidigare är jag övertygad om att man löser problem mycket bättre på sitt modersmål.

Beror på vad man har för avsikt. Om målet är att behärska engelska bättre så tycker jag att man ska använda det, även i köket. Om det dock bara är för att kunna googla på termer så känns det rätt onödigt.

  • Medlem
  • 2012-08-18 16:13

Underlig invändning. Jag kan inte se att det är TS avsikt, eller apples syfte med att det går att välja svenska för den delen. Att svenska går att välja är för att underlätta datoranvändningen. Jag tror det var det TS var ute efter.

Inte för att jag är bortkommen på engelska men för mej är valet enkelt, det blir svenska. Främst av den anledningen av att det är bekvämast och jag ska använda minin mest som media center.
Senare i höst har jag tänkt köpa en iMac och hur jag gör med den får visa sig då.

  • Medlem
  • 2012-08-18 22:46
Ursprungligen av SuperSport:

Inte för att jag är bortkommen på engelska men för mej är valet enkelt, det blir svenska. Främst av den anledningen av att det är bekvämast och jag ska använda minin mest som media center.
Senare i höst har jag tänkt köpa en iMac och hur jag gör med den får visa sig då.

Man behöver inte ursäkta att man kör på svenska. Jag tycker jag är ganska bra på engelska efter att ha bott (och jobbat på engelska) utomlands i sex år. Ovan nämnde Rönnbäck föredrar svenska trots att han har jobbat med översättningen av tex Adobe InDesign, han har alltså inga problem med att förstå engelskan.

Jag blev tvungen att köra på engelska eftersom jag använde iWeb och då blev alla mallar etc på svenska. Jag ville ha dem på engelska. Sedan dess har jag vant mig vid engelska och nu är det dt som gäller.

1
Bevaka tråden