Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USA-inköpt MBP Retina. Frågor! EU- Magsafesladd? etc.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! Innan jag börjar måste jag dela med mig hur underligt det känns att kunna logga in på 99.se med samma konto som jag, för 7 år sedan, nyttjade i forna ipodforumet.

Mot all förmodan har jag nu alltså köpt en Mac. En govän köpte en 15" macbookpro med retinaskärm i USA och med datorn genereras ofrånkomligen en del frågor angående interface och regionskifte. Jag har självklart studsat runt bland sökmotorer för att finna svar, men tänkte att jag skulle ge gamle forumet en chans. Jag känner inte till någon som helst aktivitetsstatus i forumet så ni får ursäkta tidigare antagande ifall mina fördomar inte stämmer; att forumet efter dessa år tappat sin besöksfrekvens. Oavsett är jag förbålt tacksam för alla svar och tips!

Till mina spörsmål!

Finns det möjlighet att köpa enbart europeisk elkabel till magsafe adaptern? I så fall var?
Thunderbolt Gbit ethernetadapter, är den stabil? Är den värd att köpa då jag har snabbt bredband?
Finns det möjlighet att byta ut amerikansk knappkoppling till ett svenskt tangentbords layout? - Så att exempelvis ÅÄÖ hamnar på sina motsvarande platser.

Tack på förhand!
Jacob

1. Adapter, Duckhead, Svensk stickpropp för Apples strömadapters - Macoteket

2. Vet ej

3. Bara att välja tangentbordslayout "Svensk (pro)" i Systeminställningar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 20:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Adapter, Duckhead, Svensk stickpropp för Apples strömadapters - Macoteket

2. Vet ej

3. Bara att välja tangentbordslayout "Svensk (pro)" i Systeminställningar.

Är det samma fysiska form på kontakten fortfarande? (nyfiken bara)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 20:44

Har ingen MBPr själv så jag kan inte säga annat än att ethernetadaptern troligen är stabil, däremot så kan jag nog nästan lova att det blir både besvärligt och dyrt att byta ut tangentbordet.

Vad gäller magsafe 2-adaptern så går det säker att byta ut stickproppen mot en svensk variant, jag har dock inte lyckats hitta bra bilder på denna kontakt.

MBPr-ägare, vad säger ni?

Tack för era svar! Jag är inte ute efter konkreta tangenter bara den svenska tangent-/teckenstrukturen.
Det var inte riktigt det 'ankhuvudet' jag var ute efter, utan den originalsladden som är kopplad i magsafeadaptern och går in i vägguttaget. Självklart skulle jag kunna köpa en enkel USA till EU -kontaktkonverterare. Men jag vill inte att det ska se så klumpigt och maximalistiskt ut. Dessutom vill jag inte ha för mycket tillbehör som tar onödig plats i min ganska trånga portfölj.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 21:25
Ursprungligen av flying_spoon:

Tack för era svar! Jag är inte ute efter konkreta tangenter bara den svenska tangent-/teckenstrukturen.
Det var inte riktigt det 'ankhuvudet' jag var ute efter, utan den originalsladden som är kopplad i magsafeadaptern och går in i vägguttaget. Självklart skulle jag kunna köpa en enkel USA till EU -kontaktkonverterare. Men jag vill inte att det ska se så klumpigt och maximalistiskt ut. Dessutom vill jag inte ha för mycket tillbehör som tar onödig plats i min ganska trånga portfölj.

Duckhead är inte en konverterare, utan du byter ut den amerikanska kontakten (den går att ta bort) till Duckhead.
Det är samma lösning som andra MacBooks har.

  • Medlem
  • 2012-08-18 21:22

Hos din el-handlare, där köper jag mina:

Ursprungligen av reze:

Hos din el-handlare, där köper jag mina:
[ATTACH="CONFIG"]34338[/ATTACH]

Jo den lösningen finns ju självklart. Är dock ute efter originalsladden; ifall enbart den skulle kunna gå att köpa separat.

  • Medlem
  • 2012-08-18 21:33
Ursprungligen av flying_spoon:

Jo den lösningen finns ju självklart. Är dock ute efter originalsladden; ifall enbart den skulle kunna gå att köpa separat.

Kollat med ??

Du plockar loss den här (se länk), det är den som kallas "Duckhead", o sätter dit en m svensk kontakt.

Apple Duck Head AC Adapter Plug Connector End | Small Dog Electronics

Amazon har en del sladdar listade. Se Amazon.com: eu extension cord apple: Electronics

Men du vill kanske köpa över disk i Sverige?

Ursprungligen av suddgummi:

Amazon har en del sladdar listade. Se Amazon.com: eu extension cord apple: Electronics

Men du vill kanske köpa över disk i Sverige?

Tack, det är sådana sladdar jag söker. Synd bara att där inte fanns den senare designen, men man kan inte få allt. Hade väl förvisso varit smidigare att köpa över disk eller beställa från svensk återförsäljare.

1
Bevaka tråden