Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera saker som inte är "som de ska"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-18 12:39

Hej!

Sen jag installerade Lion har jag fått en mer och mer olustig känsla över osx, som tidigare har varit smidigt och fattat precis vad jag vill. Allt har känns så genomtänkt, men nu.

Kalendern: Tidigare dubbelklickade man, ett event skapades på den aktuella dagen och man knappade in namn, tid osv. En timma var den vanliga längden om du inte ändrade sluttiden själv.

Men nu, dubbelklickar jag i Lion så sätter jag en rubrik, inga mer inställningar. När man klickar på eventet och ska ändra är det automatiskt "heldag". Man checkar ur, ändrar tiden till tex start 19.00, då lägger den på massa timmar så sluttiden blir dagen efter 03.00. Är det någon mer som reagerat på detta? Och går det att ändra, hittar ingen inställning för det.

Launchpad: En god tanke, jag har en del program som man väldigt sällan använder. Att kunna lägga allt som har med grafik att göra i en mapp och kika där när jag väl ska använda de där programmen som används en gång om året.

Men... Det är ju begränsat hur många program som får ligga i en mapp?! Så nu har jag 2, snart 3 mappar med samma typ av innehåll, pga att jag inte kan kategorisera allt som jag vill. Resultatet blir att ens launchpad är totalt kaos då det ligger två mappar som heter jobb tex. Botemedel?

Överlag är det flera sådana här småsaker, och det känns som sagt olustigt, jag bytte till OSX för 5 år sedan för att jag blev så imponerad över hur smidigt allt var. Nu när det dyker upp mer sånt här känns det inte bra
Är jag ensam där ute i världen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-18 13:22

Jag får fortfarande en timma som default i Kalendern, dock efter att ha kryssat ut Heldag.
Angående LaunchPad, kan du inte kalla dem "Aktuella jobb", "Gamla jobb", "Jobb Långtbortistan" eller liknande? Jag har ännu inte fyllt en hel mapp, blir det för många blir det ju ett letande i mappen istället för i Program-mappen.... Så att splitta dem i flera LaunchPad-mappar tycker jag verkar helt OK.

  • Medlem
  • 2012-08-18 13:42

http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/295482-star-infor-val-snow-leopard-vs-lion.html#post2076850

Ursprungligen av Baron:

Enda skälet jag kan se att uppgradera till Lion är att kravet ställs av andra komponenter du jobbar med.
/…/
Det nya lullullet i Lion är jag helst utan och launchpad är nog det löjligaste jag har sett komma från Apple. Spaces eller vad det heter numera känns också komplett värdelöst, liksom fullskärmsläget.
(För inte länge sedan hånade man här på 99.se gärna windowsanvändare som inte kunde jobba utan fullskärmsläget...)
SMB-stödet lär vara bättre, men det har vi inga problem med längre ändå, i 10.6.8.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-18 14:39

Launchpad har sina begränsningar för professionella användare. Man kan dock fortfarande lägga programmappen till höger på Dock (bredvid papperskorgen) för att få den ordningen man vill ha. Då kan man även gå djupare i undermapparna. För mig som inte har särskilt många program duger Launchpad, men jag var minst lika nöjd med Snow Leopard-lösningen med mappen direkt på Dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-18 14:34

Om du är i månadsvy får du en heldag ikryssad när du dubbelklickar på datumet. Om du är i veckovy får du en timme som standard. Det är väl logiskt i sig iom att det är svårt att veta vilken timme du tänker på när du klickar bara på ett datum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-18 17:56

Gällande kalendern så visste jag inte att det blir 1 timma på vecko-vyn, kruxet är när jag bokar möten att månadsvyn är ju det jag använder för att få överblick, så det problemet är kanske mer personligt mitt än ett allmänt problem
Att det blir en timma har att göra med att vilket klockslag jag än lägger in gör den +1. Nu om jag bokar något på kvällen slutar det dagen efter för att den lägger +8timmar. Så den har gått i från snabbjobbad till pillande för att få ett vanligt möte bokat

Gällande lanchpad: För att ge bättre exempel. Adobe CS-paketet ger en en installationsfil per program. Flash innehåller flash player och flash debugger. Mitt ljudkort är fyra program för kontrollpanel, mixerkopplande osv... Jag kan inte dölja dessa ikoner heller för då raderar jag allt.
Launch hade varit skitbra om jag kunde välja vad som skulle synas där, och sortera hur jag vill utan kompromisser. Det är ju jag som är användaren

För att summera:
Att den funktionen inte är byggd för "mig" är just vad jag inte gillar, känslan av att det är på väg åt fel håll, allt passade ju så bra innan och jag vet flera vänner som har samma tankar.

Visst, jag kan köpa att det finns andra vägar än launchpad, men om en ny funktion kommer är det ofta för att den på sikt ska ta ut något annat. I detta skedet är lauchpad världelös och något jag undviker att titta på. Men den finns där och tanken är att den säkert blir mer viktig då hela osx blir mer och mer ios, hänger ni med på vad jag menar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 16:46

Jag vet vad du menar, men det finns alltid en övre gräns. Och jag skulle inte tycka att det vore vettigt att ha in 72 programikoner i samma mapp i LaunchPad (jag vet inte hur många m,an kan få in idag, jag har aldrig nått gränsen). Men det kanske är så du vill ha det. Jag skulle själv tycka att det blir så oöverskådligt att jag skulle hitta en annan lösning (t ex dela upp innehållet i flera mappar).

Vad gäller kalendern, så får jag alltid heldag, men kryssar jag bort det, blir det en timma. I månadsvyn, även på kvällstid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-20 18:34

Hittade en sak nu som var väldigt bra, fler har samma problem som jag i Appleforumen, men man kan nu komma kring det genom att skriva

"Möte 12.00 to 15.00"

Då får rubriken "möte" och tiden blir 12-15!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-20 18:31

Anledningen till att jag passerar gränsen som är hela 32 program, är att just ALLT syns där. Jag vill bara se det jag behöver, men fine, jag får väl klämma in allt jag inte använder i en mapp, men se det fick jag inte
Adobe master inkluderar 14st "uninstall", en för varje program. Att de hamnar på launchpaden känns lite onödigt.

Ett par mappar som heter "skräp 1", "skräp 2" känns väldigt inte osx för mig

Väldigt skumt att jag får 8timmars-pass på kalendern då. Om någon vet hur man ändrar tar jag gärna emot tips!

"möte 12 to 15" duger fint, så sparar du ytterligare 6 knapptryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 19:25

Har nu sett att flera som installerat SL börjat använda Overflow (Overflow - Application and document launcher for Mac OS X - Stunt Software) för att själv kunna bestämma vilka program som ska visas. Kanske en idé att ladda ner och testa. Själv har jag alltid gillat programmet eftersom det låter mig själv bestämma vilka program (och annat) jag vill se och vilken ordning jag vill ha på dem

(Om du tillhör de som köpt programpaket (bundle) så kan det hända att du redan har en licens - det har varit med i många paket)

1
Bevaka tråden