Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - Problem efter byte av router

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Efter att ha haft problem med signalstyrkan från min router bytte jag den hos internetleverantören och fick en annan modell. Den nya routern fungerar betydligt bättre men har medfört andra problem, nämligen att Airplay fungerar oregelbundet samt att min Airport Express som är kopplad till stereon inte längre kan ses i nätverket.

Jag har provat att ställa in det jag kan men mina nätverkskunskaper är något begränsade och därför har jag ännu inte lyckats. Saken är den att i mitt nätverk finns även en Apple TV som kan ansluta till nätverket utan problem (tekniken i de två borde väl påminna om varandra?). Airporten lyser grönt, och fungerar såvitt jag kan se om man ansluter den med kabel till routern, men kan inte ses i Airport verktyg eller hittas som Airplay-enhet i det trådlösa nätverket. Om jag återställer den och inställer den på nytt kan den ses i AP verktyg en minut eller två innan den försvinner igen, som Airplay-enhet kan den ses något längre men försvinner även där efter 10-15 min.

Det ska tilläggas att jag kan se AP:n i routerns översikt men inte i AP-verktyg.

Efter att ha sökt Google tunt har jag inte riktigt funnit några svar utan enbart fler frågor och därför vänder jag mig nu till er. Det hela har gått så långt att jag överväger att köpa en Airport Extreme för att få nätverket till att fungera ordentligt.

Routern jag har är en Zyxel P-2601HN-F1 och Airporten är såvitt jag vet den senaste modell innan utseendet ändrades nyligen.

En liten uppdatering.

Om jag går inte i AP-Verktyg och väljer "Ställ in annan" och anger IP-adressen kan jag utan problem ändra inställningar i Expressen, ändrar jag något (tex. namn) dyker den återigen upp i AP-verktyg för att sedan försvinna inom några minuter. Sjukt märkligt det här...

Låter som din router inte stödjer den typen av broadcasts som Bonjour använder sig av. Ett enkelt sätt att kolla det är att ladda hem Bonjour Browser och se vad som presenterar sig på nätverket.

Tack för indirekt hjälp!

När jag fick en diagnostisering gick jag på jakt och det verkar möjligtvis som jag hittat en lösning. Ett litet diskret kryss man skulle gräva djupt efter vid namn "IGMP Proxy Enable".

Hittills fungerar allt.

Det var ett kortvarigt nöje, skiten gick ned efter 1,5 timme. Jag fattar ingenting.

På måndag ringer jag till ISP och om de inte kan ordna det får de skicka en annan router.

1
Bevaka tråden