Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern hdd till både mac och pc ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-08-17 23:12

Hej !

Jag har en extern hdd som jag har haft till min pc innan, nu vill jag ju självklart föra över mina filer och bilder till min mac, vilket inte fungerar då min mac inte svarar då man stoppar in kontakten ifrån hdd i den.

Läste lite runt att man måste omformatera hdd till exFAT, men nu är det lilla fina att så kunnig är jag inte så jag har inte en susning om hur jag gör.. så en liten enkel step-by-step förklaring skulle uppskattas varmt !

tackar !

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-18 00:13

Har du filer på hårddisken nu, från PC-tiden, som du vill ha in i din Mac? Eller vill du bara ändra din hårddisk så den passar för Mac, för att kunna ha filer till Mac på den?

Ursprungligen av kenjon:

Har du filer på hårddisken nu, från PC-tiden, som du vill ha in i din Mac? Eller vill du bara ändra din hårddisk så den passar för Mac, för att kunna ha filer till Mac på den?

Jag skulle gärna också vilja veta. Har en nyinköpt Mac Mini och en extern hdd. Tänkte använda flyttassistenten när jag ska flytta filer från PCn till nya Macen. Ska jag formatera till Mac-format först eller är det bara koppla in och köra på utan att formatera (första gången) Eller är det lättare och smartare att flytta med ethernetkabel och/eller trådlöst nätverk? HDDn ska sedan användas som backup disk i Time Machine.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 09:12

Nu har jag inte haft PC på så länge, så hur man för över lättast därifrån får nog någon annan svara på. Men du ska inte börja med att formatera disken, då raderas allt som finns på den. Så först flyttar du över allt, sedan kan du formatera den (när du är säker på att du har fått över allt). För TM behöver du köra den som journalförd HFS+ (icke skiftlägeskänslig).
Vad har du för filer på PCdisken idag? Program (kan du inte flytta över), Officedokument, andra dokument, bilder, musik, filmer?

Just nu har jag inget på disken. Den är inte ens uppackad. Det är mest musik. Men lite bilder och dokument är det också.
Så om jag förstått det rätt...

1. Packa upp ext. hdd
2. Koppla in den i pc som den är standard
3. Föra över filer till den. Pc ------> ext.hdd
4. Koppla in i Mac
5. Föra över filer till Macen. Ext hdd -----> Mac
6. Formatera ext hdd.

Kan jag formatera ext hdd i Moutain Lion?
Hur gör man för att köra den som journalförd HFS+?

Förlåt för alla dumma frågor...:p

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 17:54

Verkar lite mysko när jag nu läste din första post. Den är formaterad för "pc", dvs Windows? Då som FAT eller NTFS. Har du inte formaterat den så borde det vara FAT. Oavsett vilket så ska Macen kunna läsa den, den klarar både FAT (läsa och skriva) och NTFS (läsa). Så det borde inte vara något problem. Kommer den inte upp på skrivbordet när du kopplar in den, kolla i Finders Inställningar om du har kryssat i Allmänt - Externa skivor.

1
Bevaka tråden