Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installerade Mountain Lion, Time Machine tar evigheter!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag installerade Mountain Lion på en Mac Mini server samt en bärbar. Jag har en extern HD som är kopplad till servern. Jag skulle göra en ny backup o formaterade den externa disken disken. Jag gav upp när jag såg att det skulle ta 6 dagar att göra backup på 87 GB. DEt är endast segt när jag går via nätverket, inte när jag kopplar disken direkt till den bärbara. Låter som en bugg i Mountain Lion, någon annan som upplevt detta?

Jag vet vad jag gör så innan jag får en massa svar som "starta om routern, datorn" etc så kan ni läsa denna tråd https://discussions....art=60&tstart=0 Många med samma problem.

Visst, jag kan ta ut disken o ansluta till bärbara men jag vill inte ha det så...har fungerat utan problem under 10.5, 10.6 o 10.7

Både trådat o trådlöst skall tillägga

Ibland kommer det upp att det ska ta väldigt lång tid, men sen sjunker ofta den siffran markant allteftersom det fortskrider.
När du kör trådat, stänger du av det trådlösa på datorn då? Annars kan det rent av gå långsammare.

Som jag skrev "har fungerat utan problem under 10.5, 10.6 o 10.7"....

Ja, och nu har du uppdaterat till ML. Av och till har första backupen efter en uppdatering tagit väldigt lång tid för mig.

Jag kopplar till den externa USB2 disken i dator (480 mbit) 60 min....via 1 gbit nätverk 6 dagar!?....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-15 12:29

Läs vad pmarriott skriver! Det är inte alls säkert att det tar 6 dagar, bara det att den säger att det ska ta 6 dagar. Det är inte samma sak.
Normalt kör jag alltid första backupen trådar eller kopplat direkt till datorn, för att sedan köra trådlöst (för uppdateringarna). Det är ingen förklaring, men en work-around som funkar.

Ursprungligen av kenjon:

Läs vad pmarriott skriver! Det är inte alls säkert att det tar 6 dagar, bara det att den säger att det ska ta 6 dagar. Det är inte samma sak.
Normalt kör jag alltid första backupen trådar eller kopplat direkt till datorn, för att sedan köra trådlöst (för uppdateringarna). Det är ingen förklaring, men en work-around som funkar.

När det efter 1 timme har kopierat 126 MB av 86 GB så skulle jag nog säga att det tar 6 dagar....Något är galet med ML. Jag gav upp o kopplade disken direkt till dator, 56 min (för att vara exakt) tog det att kopiera 86 GB. Jag har nu provat med 2 andra ML datorer, samma problem. Däremot funkade en SL dator utmärkt. Buggen verkar vara ML o TM via nätverk. Det har ALLTID fungerat i alla år men nu gör det inte det, så är det bara! Jag undrar om någon annan upplevt samma problem...

Funkar klockrent på båda mina ML-maskiner. Kör mot TC via WiFi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 19:50

Den kanske behöver bygga om Spotlight-indexet på backup-disken?

TM gör ofta mer än att bara kopiera filer. Kolla i Systemmeddelanden.

Jag tror inte ni ens läser vad jag skriver.

1. Jag skriver ju att det går snabbt med externa direkt till datorn men inte över nätverket (som det alltid gjort innan ML).

2. Spotlight byggs väl om oavsett vart disken är så varför snabbare med disken direkt i datorn?!

3. Jag kör inte TC! (Mac Mini med ML o tillkopplad extern disk för TM).

får inse att jag inte får nå vettiga svar här såvida ingen annan har samma problem o löst det

Problemet är att det helt enkelt inte fungerar över nätverket som det gjort i alla år, nu får jag helt enkelt plugga disken direkt i datorn.

Får hoppas att 10.8.1 löser det.

Ursprungligen av GeeFourMan:

Jag tror inte ni ens läser vad jag skriver.

1. Jag skriver ju att det går snabbt med externa direkt till datorn men inte över nätverket (som det alltid gjort innan ML).

2. Spotlight byggs väl om oavsett vart disken är så varför snabbare med disken direkt i datorn?!

3. Jag kör inte TC! (Mac Mini med ML o tillkopplad extern disk för TM).

får inse att jag inte får nå vettiga svar här såvida ingen annan har samma problem o löst det

Problemet är att det helt enkelt inte fungerar över nätverket som det gjort i alla år, nu får jag helt enkelt plugga disken direkt i datorn.

Får hoppas att 10.8.1 löser det.

Jag har som sagt inte upplevt några problem med att köra över nätverket. Jag har en TC som jag gör backup på via WiFi över nätverket. Jag har även varit med om att TM har tagit absurt lång tid på sig för att göra den första backupen efter ett nytt system eftersom den vill göra en helt ny backup på allt och förmodligen matchar mot det som ligger på disken sedan tidigare. Har du provat att göra backup över nätverket mot en ny och helt tom disk?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 14:29

Den gör ju en backup på rubbet nu, då tar det tid.

Problemet finns inte med TC utan med en server ML o påkopplad disk. Jag har formaterat (flera ggr) o provat andra diskar. Funkar alldeles utmärkt direkt till datorn. Inte så att jag inte vet vad jag gör, haft Mac i 20 år o har egen supportfirma. 10.6/10.7 datorer funkar bra (provat kompisars) men inte 10.8. Tanken var att jag skulle hitta någon här med exakt samma problem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-16 17:32

Länken du angav var inte så bra, var det denna sida du avsåg?
https://discussions.apple.com/thread/4145494?start=0&tstart=0

När du kopplar upp dig trådlöst, vad får du för hastighet då? (Alt+klick på Airportsymbolen)

När du är uppkopplad med tråd kan du testa att sätta ethernetporten till en fast hastighet (så den inte försöker få till en hastighet automatiskt) på engelskt system: Network Preferences->Ethernet->Advanced->Ethernet, välj att konfigurera manuellt och sätt en hastighet som motsvarar din routers.

Vad har du för router?

Ursprungligen av suddgummi:

När du kopplar upp dig trådlöst, vad får du för hastighet då? (Alt+klick på Airportsymbolen)

När du är uppkopplad med tråd kan du testa att sätta ethernetporten till en fast hastighet (så den inte försöker få till en hastighet automatiskt) på engelskt system: Network Preferences->Ethernet->Advanced->Ethernet, välj att konfigurera manuellt och sätt en hastighet som motsvarar din routers.

Vad har du för router?

Jag kör INTE trådlöst, endast kabel!

Det har ingenting att göra med router (DIR-655) då det ALLTID har fungerat med tidigare OSX. Problemet kom efter uppdatering till ML på ALLA ML datorer jag testat!.....Jag har även testat Snow Leopard o Lion Macar o där funkar det bra som jag redan har påpekat! externa TM hårddisken direkt in i ALLA ML Macar = bra! över nätverket = NO NO!

Jag kör inte TC så kommentarer om att just det funkar behövs inte. Jag är ute för att få en kommentar från någon som upplever exakt samma problem (som på Apple forumet där det bara haglar kommentarer för just det exakta problemet) https://discussions.apple.com/thread/4145494?start=60&tstart=0

Jag vill inte låta otrevlig på något sätt men läs allt här innan ni skriver något som jag får kommentera med något jag redan gjort.

Jag är inte nybörjare, har haft Mac i 20 år o har egen support. Jag behöver någon som har det exakta problemet o kanske löst det?

Mvh

Ursprungligen av GeeFourMan:

Jag kör INTE trådlöst, endast kabel!

Det har ingenting att göra med router (DIR-655) då det ALLTID har fungerat med tidigare OSX. Problemet kom efter uppdatering till ML på ALLA ML datorer jag testat!.....Jag har även testat Snow Leopard o Lion Macar o där funkar det bra som jag redan har påpekat! externa TM hårddisken direkt in i ALLA ML Macar = bra! över nätverket = NO NO!

Jag kör inte TC så kommentarer om att just det funkar behövs inte. Jag är ute för att få en kommentar från någon som upplever exakt samma problem (som på Apple forumet där det bara haglar kommentarer för just det exakta problemet) https://discussions.apple.com/thread/4145494?start=60&tstart=0

Jag vill inte låta otrevlig på något sätt men läs allt här innan ni skriver något som jag får kommentera med något jag redan gjort.

Jag är inte nybörjare, har haft Mac i 20 år o har egen support. Jag behöver någon som har det exakta problemet o kanske löst det?

Mvh

Jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad i att köra trådlöst mot en TC och mot en Mini med extern HD. Borde tekniskt sett vara identiska lösningar. Och mot TC funkar på alla mina 3 maskiner med ML.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-20 19:31
Ursprungligen av GeeFourMan:

Jag kör INTE trådlöst, endast kabel!

Det har ingenting att göra med router (DIR-655) då det ALLTID har fungerat med tidigare OSX. Problemet kom efter uppdatering till ML på ALLA ML datorer jag testat!.....Jag har även testat Snow Leopard o Lion Macar o där funkar det bra som jag redan har påpekat! externa TM hårddisken direkt in i ALLA ML Macar = bra! över nätverket = NO NO!

Jag kör inte TC så kommentarer om att just det funkar behövs inte. Jag är ute för att få en kommentar från någon som upplever exakt samma problem (som på Apple forumet där det bara haglar kommentarer för just det exakta problemet) https://discussions.apple.com/thread/4145494?start=60&tstart=0

Jag vill inte låta otrevlig på något sätt men läs allt här innan ni skriver något som jag får kommentera med något jag redan gjort.

Jag är inte nybörjare, har haft Mac i 20 år o har egen support. Jag behöver någon som har det exakta problemet o kanske löst det?

Mvh

Hur vet du att ditt nätverk fungerar som det ska?
Har du gjort tester på throughput och latency?
Bara för att en sak fungerar ena dagen betyder inte att den kommer fungera resten av ditt liv...
Speciellt inte när du har D-Links konsumentprodukter.

För övrigt, har du ringt Apple och felanmält?

Ursprungligen av zappee:

Hur vet du att ditt nätverk fungerar som det ska?
Har du gjort tester på throughput och latency?
Bara för att en sak fungerar ena dagen betyder inte att den kommer fungera resten av ditt liv...
Speciellt inte när du har D-Links konsumentprodukter.

För övrigt, har du ringt Apple och felanmält?

Suck, läser du ens??

Funkar 100% med SL o L men inte med ML! Jag har kört tester o inga problem att kopiera filer till TM disken manuellt via nätverket i full fart. Problemet kom som sagt efter uppdatering till ML. Ja, har skickat mail till Apple (som så många andra), ingen respons (än).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-22 17:11
Ursprungligen av GeeFourMan:

Suck, läser du ens??

Funkar 100% med SL o L men inte med ML! Jag har kört tester o inga problem att kopiera filer till TM disken manuellt via nätverket i full fart. Problemet kom som sagt efter uppdatering till ML. Ja, har skickat mail till Apple (som så många andra), ingen respons (än).

Gäsp, med den attityden kan du få lösa dina problem själv.
Att det fungerade i SL är ingen garanti för att ditt nätverk fortsätter fungera felfritt.
Jag antar att du har gjort dessa tester EFTER du har installerat ML också...
Ett hett tips är dock att RINGA till Apple, vad jag vet har Apple ingen support via mail.

Ursprungligen av zappee:

Gäsp, med den attityden kan du få lösa dina problem själv.
Att det fungerade i SL är ingen garanti för att ditt nätverk fortsätter fungera felfritt.
Jag antar att du har gjort dessa tester EFTER du har installerat ML också...
Ett hett tips är dock att RINGA till Apple, vad jag vet har Apple ingen support via mail.

Självklart! Citat " Jag har även testat Snow Leopard o Lion Macar o där funkar det bra ". Har man inte detta problem själv så kan man inte komma med en lösning, därför jag eftersöker dessa användare här...Mitt nätverk funkar 100% som jag tidigare har påpekat. 1 Gbit trådat, full rulle! Apple har visst support via mail, varit i kontakt med dom för andra problem via just mail.

Jo, men att du får problemet med ALLA Macar med Mountain Lion kan ju ha att göra med att Apple har ändrat i drivrutinerna för nätverkskorten, eller hur?

Kan du inte testa med en annan router då? Eller koppla en tråd direkt mellan din MBP och din Mac Mini? I det fallet har du ju eliminerat routern... Du behöver inte heller ha en korsad kabel för att testa detta, men det vet du säkert med din 20 åriga erfarenhet

Det spelar ingen roll hur länge du varit i "gemet", ändringar sker hela tiden och vi vill bara vara till hjälp.

Bara för att någon annan kanske haft problemet och löst det är det ju inte säkert att denne ser detta, kan/vill du inte försöka lösa problemet är det ju upp till dig att ignorera våra svar tills någon kommer med "dukat bord" till dig...

Precis som alltid så måste första åtgärden vid sådana här problem vara att försöka pinpointa problemet. Det första du måste göra är ju att testa med en ny användare, har du gjort det? Steg två är att göra en ren ML install på en extern USB disk eller en partion eller whatever. Någonting som inte har ditt gamla system inblandat. I 99 fall av 100 så är det ju någon systemresurs som krockar med någon annan systemresurs som ligger och häckar från den gamla installationen.

Om det funkar med en ny användare så är det ju ett problem i din användare och i det andra fallet en systemrelaterad grej men nu vet du att det i allafall inte är något med router, hårdvara och grundläggande system.
Jag har i alla år försökt att börja om från scratch när jag uppdaterar från en 10.x till nästa 10.x. De två senaste från 10.6 till till 10.7 och nu till 10.8 så har jag kört på systemet direkt på det gamla och det har (ta i trä) funkat skitbra! Det enda jag upptäckt är grafikproblemen i Mail annars har det bara flutit på...

Allt ni skriver här har jag så klart redan testat....Det är inget fel på mitt nätverk/router/användare etc då jag manuellt skickat filer till TM disken i full fart. Problemet är just TM o ML

Lånar tråden eftersom mitt problem är ganska likadant.
Har Mountain Lion installerat.
Jag försöker göra en helt ny backup via TimeMachine mot en extern hdd. 420GB. Först står det 5 dagar, efter ett dygn står det 70 dagar…
så det blir bara långsammare och långsammare. knappt 1MB/h

Jag har formaterat om hdd samt prövat en annan med samma resultat.
Har prövat med firewire 800 samt usb2.
Att flytta filer till hårddisken går utan problem.
Medans jag har skrivit detta så har det ökat på till 159 dagar
Någon som har någon idé vad jag kan testa?

Senast redigerat 2012-08-18 12:37

Äntligen någon! Kör du med disken direkt i datorn eller genom nätverket? (framgår inte)

Kolla min länk till Apple forumet, den följer jag löpande med hopp om att någon finner ett svar....

Ursprungligen av DrAakula:

Lånar tråden eftersom mitt problem är ganska likadant.
Har Mountain Lion installerat.
Jag försöker göra en helt ny backup via TimeMachine mot en extern hdd. 420GB. Först står det 5 dagar, efter ett dygn står det 70 dagar…
så det blir bara långsammare och långsammare. knappt 1MB/h

Jag har formaterat om hdd samt prövat en annan med samma resultat.
Har prövat med firewire 800 samt usb2.
Att flytta filer till hårddisken går utan problem.
Medans jag har skrivit detta så har det ökat på till 159 dagar
Någon som har någon idé vad jag kan testa?

Jag har detta probelm enbart via nätverket, inte direktkopplat....mysko!....fortsättning följer...

Även lite konstigt att när jag kör backup trådat så vill den göra på 480GB och trådlöst 150GB (vilket borde vara det rätta också) så med tråd så hittar den massa extra nånstans...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 16:16

Firewire/USB, låter som direktansluten disk, inte via TC eller server.

Bevaka tråden