Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple-aktiens kursnedgång ett trendbrott?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fortsättning på den här tråden:
http://www.99.se/99lounge/294638-apples-aktie-faller.html

Där blev det mest en "diskussion om diskussionen" pga de felaktigheter som fanns i trådens första inlägg och rubrik.

Men visst kan det vara en intressant diskussion, så jag tyckte att det var lite synd att den stängdes. Så jag tar helt enkelt och startar en ny diskussion om samma sak. Men jag undviker "kvällstidningsöverdrifter" i första inlägget.

Så min vinkling på frågeställningen ser ut så här:
- Ja, kursen har sjunkit något om man bara tittar ett par veckor bakåt.
- Men kursen har gått upp jättemycket om man tittar lite längre bakåt.
- Är den här nedgången ett trendbrott? Har det verkligen hänt något?
- Eller är det bara naturliga förändringar och "vinsthemtagningar" som alltid kommer efter en tid med stora uppgångar?

PS. Och jag hoppas att julian-c inser att vi inte kritiserade dig för att din tes var "anti-Apple" - man får självklart säga negativa saker om Apple här. Utan vi kritiserade dig för att det var felaktiga uppgifter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 01:15

Jag har följt Apples aktiekurs från 1993 ungefär. Ibland med mer intresse, ibland med mindre.
Just nu äger jag aktier i Apple motsvarande 75% av antalet jag ägde som mest för några år sedan.

Jag ser inga konstigheter alls i kursens utveckling de senaste veckorna. Kursen har ofta rört sig oberäkneligt när det närmar sig kvartalsrapport, just nu är det sex dagar kvar.

Har man inte följt aktiemarknaden så länge kanske man oroas och tycker sig se onormala rörelser.

Helt klart är att aktien kommer att plana ut eller lägga sig på en lägre nivå. Det finns ingen aktie som fortsätter uppåt för alltid.

Fast personligen så tycker jag att diskussioner istället borde handla om vinsten som Apple gör. I slutänden så är det ingenting annat som spelar någon roll. Vinst är det enda som är ett "beständigt" eller hållbart nyckeltal. Dvs: man får ta en diskussion om P/E är på rätt nivå eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 10:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Helt klart är att aktien kommer att plana ut eller lägga sig på en lägre nivå. Det finns ingen aktie som fortsätter uppåt för alltid.

Naturligtvis har du rätt. Ingen aktie kan stiga för alltid. Och här resonerar du som de flesta professionella analytiker alltid har gjort; att AAPL snart kommer att plana ut.

Här är en artikel som belyser detta:

Who is being reasonable now? | asymco

Frågan är ju varför ett företag som visat tillväxt i vinsten i så många år just nu skall bryta sin tillväxt?

Vad gäller AAPLs värdering har Horace Deidu en intressant observation; Aktiepriset för just AAPL verkar inte styras av vinsten eller tillväxtpotentialen. Utan av företagets kassakista!!?!? (Vilken ju stiger med stigande vinst...)

Back to the balance sheet | asymco

Ursprungligen av pesc:

Naturligtvis har du rätt. Ingen aktie kan stiga för alltid. Och här resonerar du som de flesta professionella analytiker alltid har gjort; att AAPL snart kommer att plana ut.

Nej, det tycker jag inte att jag gjorde. Jag sa bara att den förr eller senare kommer att plana ut eller sjunka eller rasa - inte att det kommer att ske nu för det har jag ingen uppfattning om.

Det är väl bara att lägga upp ett diagram som visar...typ...senaste 10 åren...en sån där kurva.

Här är kurvan för 5 år.
Det enda som är säkert om börskurser är att de inte följer logik alltid. Att kursen går ner en bit efter en tids stark uppgång är normalt, det är det som kallas korrigering - dvs många som har sett sina investeringar jäsa säljer för att ta hem vinsten. En aktie följer normalt precis samma prissättningsprinciper som allt annat. När många vill köpa och få vill sälja så går priset upp, och vice versa. Mekanismen bakom utbud/efterfrågan är mer komplex så klart. Det är ett oroligt konjunkturläge, kanske är det så att de som varit med på uppgången tycker att det har varit tyst från Apple ett tag. Ingen ny hype som kan driva kursen uppåt på några månader, tills iPhone 5, och då är det bättre att räkna hem vinsten och satsa på något annat som har bättre potential att gå upp den närmaste framtiden.
Som sagt, en liten nergång som följd på en längre tids stark uppgång är inget att höja på ögonbrynen för. Om detta bara är ett litet steg tillbaka eller ett trendbrott, det ska jag berätta om ett år.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-18 11:31

En intressant artikel som belyser frågan: En större korrigering på gång av Apple?

Kul att en ny tråd har öppnats för ämnet. Måste också säga att artikeln från SVD som iPilot postade är mycket intressant, läs den om ni inte har gjort det.

Nu tror inte jag att det är Steve Jobs död som skapat en kursnedgång men han finns längre inte kvar och det är som någon sa i tråden, kanske lite väl tyst från Apple just nu. iPhone 4s är fantastisk men gav egentligen inget nytt, nya iPad likaså, det behövs något nytt nu. Det är vad jag personligen känner. Och som aktieägare så känner man nog likadant.

Det är inte bara Apple som släpper telefoner, datorer och surfplattor, men just nu hörs det mer från de andra företagen än från Apple. Det är ganska.... Ovanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 23:12

Jag har varit aktieägare i Apple länge, och enligt min åsikt är det alltid så här tyst från Apple. De säger något först då det lanseras. Och de har inte släppt total-revolutionerande saker varje år förr heller.

Jag tycker det är business as usual.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-19 01:03
Ursprungligen av pesc:

Jag tycker det är business as usual.

Precis.

Senast redigerat 2012-04-19 04:57
  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-06 13:54

Ännu en ny artikel som återspeglar det motsatta: Warren Buffett varnar för Google och Apple

Detta är också business as usual.

Ursprungligen av iPilot:

Ännu en ny artikel som återspeglar det motsatta: Warren Buffett varnar för Google och Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-06 17:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är också business as usual.

Jag har inte nämnt något annat än det du skriver men det kan för den delen fortfarande vara en intressant artikel för att hålla igång intressant diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 11:20

Då övertolkade jag dig. Ber om ursäkt för det.

Likväl tycker jag det är intressant att man år efter år får höra (från andra än dig) att Apples tillväxt och vinster är onaturliga och att det snart kommer att plana ut eller krascha. Naturligtvis kan inget växa för evigt men det som talar för en fortsatt tillväxt är att Apple (enligt mig) verkar ha fortsatt potential för tillväxt i de marknadssegment man tjänar pengar i. Samt att det ryktas om nya marknadssegment...

Ingen fara, jag ville bara var tydlig.

Jag håller med om att det finns gott om "analytiker" som gör det väldigt enkelt för sig och ger sina rekommendationer på väldigt svaga grunder

Och vem vet, kanske är Apple undantaget som kommer att växa till dess att de tar över världen. Det verkar var en överhängande risk för det om jag jag ska tro vissa IDG kommentarer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-07 13:07

Det som är roligt att de analytiker som refererades i artiklarna kommer från Bloombergs och jobbar åt Wall Street...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-17 16:11

Sådärja, då var aktien upp på all-time high igen.

Apple's Stock Continues Surge With New Record High - Mac Rumors

Det var visst inget trendbrott

Förr eller senare så får de rätt i alla fall:)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-09-14 18:57

Men inte ännu...696,46 i skrivande stund...:)

julian-c, var är du...?

Ursprungligen av Capeman:

julian-c, var är du...?

Gone fishing.

1
Bevaka tråden