Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN fungerar inte i 10.8-server

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-16 17:50

Köpte server appen förut och försökte få igång vpn. Men det går inte att ansluta.
Det fungerade innan jag uppgraderade till mountain lion från lion.

I loggen ser man att servern tar emot anslutningen men sen händer inget förrän klienten lägger på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-16 23:49

Har du provat att köra VPN-guiden igen efter att du uppdaterat? Jag har haft lite strul med VPN (10.7.4 dock) och har "löst" det genom att köra guiden igen. Hade tänkt uppgradera till ML, men min gamla Mac Pro 1,1 har inte stöd för det :/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-18 14:54

Guide?
I lion använde jag easyvpn, i ML bockade jag bara i det i serverappen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-08-18 16:37
Ursprungligen av Json_81:

Guide?
I lion använde jag easyvpn, i ML bockade jag bara i det i serverappen.

Du har rätt, jag blandade ihop det med en annan del. Har du en Time Capsule, Airport Extreme/Express och har back to my Mac aktiverat i dem så fungerar inte VPN då det är vissa portar som de delar.
Då jag dessvärre inte hunnit testa ML Server ännu så vet jag inte om den skiljer sig något gällande VPN-inställningarna från Lion.
Idag kör jag Lion och aktiverade VPN, den gjorde ändringarna för min TC (port forwarding osv), och sparade inställningarna som en fil som jag sedan öppnade på min Mac. Det fungerade som det skulle.
Prova att spara ner konfigurationen av din VPN till en fil (knapp skall finnas under Server.app -> VPN) och öppna den sedan på den datorn du vill ansluta med och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-18 22:14

Har varken TC, eller AE och ingen back to my mac.

Googlade lite och hittade:
Umeå universitets kunskapsdatabas: VPN-Konfiguration problem med 10.8 Mountain Lion för Mac

Hittade även något om ett terminalkommande, men uppfattade det som samma sak.
Problemet är att jag inte har något sådant att ändra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-06 16:56

Lion Server: VPN service does not accept connections after update

Hittade även detta, men förstår inte hur man hittar diradmin och vpn_idname

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-09-07 16:28
Ursprungligen av Json_81:

Lion Server: VPN service does not accept connections after update

Hittade även detta, men förstår inte hur man hittar diradmin och vpn_idname

diradmin är den användare som skapas by default när man kör med ex. vis Open Directory och är administratör där. Det kan troligen även vara ett användarnamn med liknande rättigheter.
vpn_idname gissar jag är det användarnamn som används när man ansluter med VPN.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 16:51

Tack, nu kunde jag köra kommandot åtminstone, men det hjälpte inte.
Jag har bara haft en användare på datorn fram tills nyligen när jag lade till två, så använde det ursprungliga som diradmin.

Jag får väl ta och installera om den även om det inte lockar precis...

1
Bevaka tråden