Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betyder köpet av AuthenTec fingeravtrycksteknik redan i nästa iPhone?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nej, det får vi inte. Däremot kanske i iPhone 5S, eller 6. Eller 4SSS.

Jag är själv skeptiskt. Produktutveckling tar lång tid. Men det är en intressant fråga varför Apple hade bråttom, om vi antar att den biten är korrekt tolkad. För näst-nästa iPhone är rätt långt borta fortfarande. Och någonting har ju Apple helt klart valt att betala 2,5 miljarder kronor för...

Med tanke på att vi fortfarande väntar på Liquid-metalprodukter så.. Nej!

(Och nej jag räknar inte in simkortsclip:et)

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Med tanke på att vi fortfarande väntar på Liquid-metalprodukter så.. Nej!

(Och nej jag räknar inte in simkortsclip:et)

Men kanske är den nya dockningskontakten gjord av Liquidmetal...

Däremot tror jag att vi får se den i nästa iPad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-16 18:22

Ok, jag kan inte exakt hur det skulle funka, men om det nu handlar om fingeravtrycksläsning, då ska det till något som gör att iPhone läser av avtrycket och sen är det mjukvara som sköter resten. Hårdvaran är väl att man sätter fingret på displayen (teknisk lösning)? Mjukvaran kan ju Apple komma med efter någon månad eller två. Då skulle iPhone kunna vara förbered för fingeravtrycksteknik.

Jag försökte läsa på så gott jag kunde på AuthenTechs hemsida förut och så vitt jag kan se baserade sig all teknik som dom säljer idag på separat sensor. Jag hittade inget om att de kunde använda skärmen. Annars håller jag med om att det vore vettigaste lösningen, och den mest Apple-lika.

Till att börja med kanske sensorn kommer som en extra utrustning som pluggas in i iPhone5 nya kontakt. Därefter tror jag att sensorn blir en integrerad del av iPhone (iPhone5S - där S står för secure eller i iPhone6).

Att skärmen skulle fungera både som pekkontrol och fingeravtrycksläsare tror jag ligger en bra bit i framtiden (tidigast i eventuell iPhone8 eller 9).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-16 19:20

En sensor är väl sen kopplad till någon mjukvara? Då handlar det även där om att mjukvaran kan uppdateras/implementeras senare och då handlar det om Apple hinner/hunnit bygga in en sensor i nästa iPhone och det tror jag inte. På dem bilder som läckt på nya iPhone finns inget som antyder att en sensor skulle finnas inbyggd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-16 20:08

Nästa iPhone tillverkas redan, så det dröjer minst till nästa års version av iPhone. Och jag tror sensorn hamnar på baksidan...

AppleInsider har en mycket intressant och lång text om detta: AuthenTec "Smart Sensor" appears key to Apple's urgent acquisition

De menar att det är AuthenTecs "Smart Sensor" som Apple är ute efter och att den skulle kunna placeras i hemknappen, tack vare att den klarar ett tjockare skyddslager ovanpå än liknande sensorer. AI understryker också att sensorn är mycket mer än bara fingeravtrycksläsare, den är också en avancerad touchsensor som skulle kunna användas av Apple på lite olika sätt.

...och Gruber sågar tanken på att det skulle komma ut något redan nu av detta uppköp och bekräftar det vi skeptiska redan anade, det är alldeles för nära inpå:

Citat:

The only thing that seems certain is that Apple hard at work on something related to AuthenTec technology. That doesn’t mean it will ever ship in an actual product, let alone in products that are set to be announced this year. A new iPhone or iPad that Apple would announce next month would have been in EVT prototype production back in April or so, and DVT prototype production this summer. Decisions like adding a new type of sensor have to be made relatively far in advance. If Apple was working hard and fast in mid-2012 to incorporate fingerprint sensors in a product, I bet that product isn’t hitting the market until 2013 at the earliest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 05:30

Att placera sensorn i hemknappen verkar logiskt eftersom det inte verkar gå att göra det på/i skärmytan (ännu). Då kanske vi får se den tekniken om ett år ungefär och då kanske det även NFC kommer att finnas med i iPhone.

Det enda jag inte gillar med idén är att eftersom jag lider av handeksem av och till så kan mina fingertoppar se rätt risiga ut. Undrar om en sådan sensor klarar mina fingrar. Hade en HP-laptop för ett par år sedan med fingeravtrycksläsare och den klarade inte av mina fingrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 08:57

Jag funderar lite på ett annat Apple-patent för touch screens.

Apple Granted Patent for 'In-Cell' Touchscreen Display Concepts - Mac Rumors

Tänk om Apple inser att de kan få så hög upplösning på sin touch att de kan börja "se" fingeravtryck direkt på skärmen? Då kan de vara fiffigt att göra en corner på alla relaterade patent och skaffa sig ensamrätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 09:19

Då jag kollade på websajten nedan slog det mig:

En alternativ användning av att känna igen fingeravtryck direkt på skärmen är att kunna känna igen vilket finger (tumme? pekfinger? höger/vänster?) du petar med. Jag är lite osäker på hur det kan användas på ett intuitivt sätt i ett GUI, men den vore ju en nyhet.

Multi-Touch Interaction Research

Jag har sett på CSI hur de scannar fingeravtryck med en iPhone via skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 09:53

I så fall är det bara en tidsfråga innan det finns i handeln.

1
Bevaka tråden