Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya datorer eller uppgradera OS X och hårdvara?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet svar på följande?

1. Har en Macbook 2,0ghz intel core 2 duo m 4 gb ram (early 2009) som jag idag har Logic studio 8 samt OS 10.5.8. Funkar kanon! Jag vill dock kunna köra senaste Logic 9 och måste då uppgradera till åtminstone Snow Leopard. KOmmer det att funka lika bra med Snow Leopard och Logic Pro 9 eller blir datorn segare pga nytt OS? Det har jag inte "råd" med i prestandaförlust.

2. Frun har en iMac 2,16ghz intel core 2 duo m 1(!)gb ram (max 3 gb kan gå). Den kan också ta Snow Leopard enl spec. om man har minst 2 gb ram. Hon jobbar mycket med foto. Nackdelen med den i nuläget är att den är grymt långsam på att ladda in bilder samt att den inte fixar senare iphoto än den som är i ilife 06 med det OS som är nu. Ska hon köpa ny dator eller uppgradera? Den tar t ex inte emot raw format från en CAnon EOS 5d i iphoto. Hon jobbar ganska mycket med foto och har det även som bisyssla i egen firma.

Har ni erfarenheter av hur maskinerna uppför sig efter att ha fått senare OS installerat så är jag grymt tacksam. Funderar annars på att köpa nya datorer, men det är ju såklart en väsentlig kostnadsskillnad...:-)

Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-23 16:05

Rent generellt borde båda datorerna gå minst lika bra på Snöleoparden, i alla fall inte sämre, men ge ökad kompatabilitet. OS 10.6 skrevs om ganska rejält jämfört med 10.5 och ett av målen var ökad prestanda. 10.6.8 är ett stabilt system många väljer att stanna kvar vid tills vidare.

Hur är smidigaste och säkraste sättet att spara och föra över filer och bilder (iphotobibliotek) från ett gammalt OS till SnowLeopard då?

Ursprungligen av andy74:

...smidigaste och säkraste sättet att spara och föra över filer och bilder ...

Klona det nuvarande systemet till en extern hårddisk (t.ex med CarbonCopyCloner eller SuperDuper).

Sen kan du flytta över program och dokument m.m. till det nya systemet via Migrationsassistenten eller Flyttassistenten eller vad den nu heter på svenska.

En extra fördel är att man kan klona tillbaka det gamla systemet, om man mot förmodan skulle vilja gå tillbaka. Då är det precis som det var före ominstallationen.

Men det finns ju såklart ett ännu enklare sätt att behålla program och dokument m.m. - att helt enkelt bara installera det nya systemet ovanpå det gamla. Men då är det kanske inte lika lätt att backa, om man nu skulle vilja det.

Senast redigerat 2012-08-06 20:21

Köp nya datorer. Punkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-06 23:31

På samma dator eller två olika?USBminne...

På den gamla datorn (iMac 2006) fick det bli en klassisk överföring av filer till en ext hd. Vill bara meddela att allt funkar kanon. Äldsta datorn (iMac 2006) tuffar nu på med snow leopard och 4gb ram. MacBook 2009 med 6gb ram och SL. Det blev billigare än att köpa två nya.:D

Dock ett problem: Apple supporten/Apple store som jag talat med myyycket före detta köp av snowleopard och minnen, sa att jag kunde köpa iPhoto i AppStore efter installation av SnowLeopard. (det var ju själva grejen med fruns dator i alla fall) Ilife ingår inte när man bara köper operativsystemet.

Detta stämmer ju i n t e alls!!Visst finns iphoto i app store, men...... Den funkar bara till senaste OS.10.7.blablabla... Är detta ett nytt påfund eller var de inte pålästa på Apple när jag pratade med dem?

Hur skaffar jag en iphotoversion som jag kan använda till snowleopard? Jag får leta upp nån gammal ilife eller?Hur mycket ska jag ringa och skälla på applestore?

Ursprungligen av andy74:

"Du kan uppgradera till Lion".

Det går ju inte alls visar det sig senare...

Hur visar det sig?

Om det är den modell du tidigare redovisat (dvs med Core 2 Duo) så ska den klara Lion.

Ursprungligen av andy74:

På den gamla datorn (iMac 2006)...

Det räcker inte att bara säga "iMac 2006". Det kom en modell (med Core Duo) i januari 2006, och en modell (med Core 2 Duo) i september 2006.

Suck..... Apple ger ny felinfo. "Du kan uppgradera till Lion".

Det går ju inte alls visar det sig senare.....när jag kollat upp det själv.

Ursprungligen av andy74:

Suck..... Apple ger ny felinfo. "Du kan uppgradera till Lion".

Det går ju inte alls visar det sig senare.....när jag kollat upp det själv.

Det ska inte vara några problem att köra Lion på en iMac som har Intel Core 2 Duo och 2GB ram, eller bättre. Vad är det för fel du får när du försöker uppgradera?

Enl Apples egna specifikation på lion så är den tidigaste iMac som klarar lion fr 2007.

I kontakten m Apple så har jag varit väldigt tydlig med vilken modell det är utifrån bla serie nr.

Late 2006 är det. Lite trött blir man på att inte få fullständig info, eller är det som med internminnen? Klarar den mer än vad Apple säger? Klarar datorn iPhoto från app store trots att det står att lion krävs?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur visar det sig?

Om det är den modell du tidigare redovisat (dvs med Core 2 Duo) så ska den klara Lion.

Det räcker inte att bara säga "iMac 2006". Det kom en modell (med Core Duo) i januari 2006, och en modell (med Core 2 Duo) i september 2006.

Ursprungligen av andy74:

Enl Apples egna specifikation på lion så är den tidigaste iMac som klarar lion fr 2007...

Var hittar du den specifikationen?

Systemkravet för Lion är "minst Core 2 Duo" och "minst 2 GB RAM".

Ursprungligen av andy74:

Klarar datorn iPhoto från app store trots att det står att lion krävs?

Det har inte med datorn att göra. Den version av iPhoto som säljs nu kräver minst 10.7.4, oavsett datormodell.

Nej, jag menar såklart OS.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var hittar du den specifikationen?

Systemkravet för Lion är "minst Core 2 Duo" och "minst 2 GB RAM".

Det har inte med datorn att göra. Den version av iPhoto som säljs nu kräver minst 10.7.4, oavsett datormodell.

Se "supported models":
Apple - OS X Mountain Lion - Read the technical specifications.

Det där är Mountain Lion.

Mac OS X Lion - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av keptang:

Jaaaaaa..... Tack! Jag har verkligen inte sett det. Då kanske det finns hopp trots allt.

Borde jag skaffa Lion och testa på iMacen eller är risken att det blir segt? Trots allt en ganska gammal dator.

eehh...var skaffar man den nu när det endast går att köpa Mountain Lion?

Ursprungligen av andy74:

eehh...var skaffar man den nu när det endast går att köpa Mountain Lion?

http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/296739-kopa-os-x-10-7-lion-fran-apple-store.html

Då blir det ett samtal ytterligare till APPLE snart då...

Jag har en annan nyare iMac m Lion. Går det möjligtvis att "flytta"/kopiera Lion från den till den gamla för att testa?

(Känner mig lite trög i alla frågor men hoppas ni har överseende med det. Det är lite ny mark för mig att "hålla på" med sånt här. Brukar mest vara nöjd med det som redan finns och funkar annars.)

Ursprungligen av andy74:

...Jag har en annan nyare iMac m Lion. Går det möjligtvis att "flytta"/kopiera Lion från den till den gamla för att testa?...

En dator som levererades med Lion, eller där du har köpt Lion?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En dator som levererades med Lion, eller där du har köpt Lion?

Datorn levererades m Lion. Har läst på lite och det verkar vara överkurs för mig oavsett.:tveksam:

Råd från er tack: behålla snow leopard och köpa ilife eller installera lion och köpa iPhoto mm på app store. Är lite rädd för att lion ska sega ner datorn en del, då den är gammal.

Den tuffar nu på finfint m Lion,4gb ram och allt annat som behövs.:-)

1
Bevaka tråden