Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga Hackintosh för video/foto

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-15 18:32

Tänkte först köpa en Mac Mini, men såg möjligheten att bygga en hackintosh. Plockade ihop lite delar från komplett från listan på tonymac86 men hittade inte exakt samma minnen i Sverige och valde istället CL9 minnen, samma modell. Någon som har koll på om det spelar någon roll för funktionen? Tänkte med bygga på en gammal G5 låda för att slippa besudla lägenheten med någon plastig PC-maskin

Detta tänkte jag köra på.
Intel® Core i7-3770 Processor
Gigabyte GA-Z77X-UP4 TH, Socket-1155
ASUS GeForce 210 1GB Silent PhysX CUDA
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Jag redigerar främst foton och redigerar en del video, Lightroom, Premiere, Photoshop och ibland Final Cut. Tror ni detta duger, eller något jag borde byta ut? Jag kör idag en Macbook Pro 2GHz med 4GB ram, så tänker att det borde bli ett rejält lyft. Har redan nätagg och en SSD liggandes. Har funderat på om ett värre grafikkort, men vad jag förstått så gör det inte så mycket skillnad, eller har jag fel? Jag kommer inte spela.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-15 18:54

Minnen spelar ingen roll (eller borde åtminstone inte), men det där grafikkortet är uruselt.
Trots vad som står där är det inte speciellt bra på videouppspelningen t ex. (utöver obefintlig 3D-prestanda, men det antar jag att du är medveten om).
Lägg till en hundralapp eller två för något bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-15 18:59

Ok, men hur mycket spelar det in när man redigerar bilder/video? Något tips? Skulle gärna vilja ha något utan fläkt då jag vill ha ett så tyst system som möjligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-15 19:08

Tittade snabbt och såg detta:
Komplett.se - ZOTAC GeForce GT 630 1GB PhysX CUDA

Vet faktiskt inte, men gissar att videoredigering utnyttjar grafikkortet delvis?
210 kortet är dessutom minst 3-4 år gammal modell, jag skulle satsat på att hitta 510/520/610/620 utan fläkt, förutsatt att de är hackintoshkompatibla.

Grafikkortet har en del att göra när du sysslar med film. Om jag vore du skulle jag lägga några tusenlappar på det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-15 20:45

Även senaste Photoshop CS6 utnyttjar grafikkortet till många av dess viktiga funktioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-16 10:01

Vad jag förstår så utnyttjar Premiere vissa funktioner med CUDA-kort och Photoshop använder även där GPU till en del saker, men inget som medför några extrema skillnaden, så jag tänker att jag köper någon stil med detta. Komplett.se - Gigabyte GeForce GT 640 2GB PhysX

Det står på tonymacx86 Blog att GeForce GT 640 ska fungera, men är det då endast det kortet dom länkar till som gäller? Eller kan jag göra som i detta fallet att välja ett likadant kort, men ett annat märke. Hur specifikt är det?

Jag vill hellre ha det jag länkade till då det är en större fläkt som borde låta mindre tänker jag.

Ursprungligen av landen:

Vad jag förstår så utnyttjar Premiere vissa funktioner med CUDA-kort och Photoshop använder även där GPU till en del saker, men inget som medför några extrema skillnaden, så jag tänker att jag köper någon stil med detta. Komplett.se - Gigabyte GeForce GT 640 2GB PhysX

Det står på tonymacx86 Blog att GeForce GT 640 ska fungera, men är det då endast det kortet dom länkar till som gäller? Eller kan jag göra som i detta fallet att välja ett likadant kort, men ett annat märke. Hur specifikt är det?

Jag vill hellre ha det jag länkade till då det är en större fläkt som borde låta mindre tänker jag.

Den är fortfarande för klen enligt mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-16 13:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den är fortfarande för klen enligt mig.

Läste om vad Photoshop använder GPU till och det var inte något jag brukar använda direkt. Samma med Premiere " Three-Way Color Corrector, Warp Stabilizer, and Uninterrupted Playback." Det sistnämnda visst, men har ju inte ens problem med det i dagsläget då jag kör en gammal macbook pro. Och Lightroom det program jag använder mest fanns ju inget stöd för.

Sålänge det inte blir en "natt och dag" upplevelse i stil med att byta från 5400 snurrdisk till SSD så lägger jag ogärna mer pengar än nödvändigt på ett grafikkort.

Källa Graphics Cards for Adobe CS6 - Creative Suite 6 | NVIDIA

Ursprungligen av landen:

Läste om vad Photoshop använder GPU till och det var inte något jag brukar använda direkt. Samma med Premiere " Three-Way Color Corrector, Warp Stabilizer, and Uninterrupted Playback." Det sistnämnda visst, men har ju inte ens problem med det i dagsläget då jag kör en gammal macbook pro. Och Lightroom det program jag använder mest fanns ju inget stöd för.

Sålänge det inte blir en "natt och dag" upplevelse i stil med att byta från 5400 snurrdisk till SSD så lägger jag ogärna mer pengar än nödvändigt på ett grafikkort.

Källa Graphics Cards for Adobe CS6 - Creative Suite 6 | NVIDIA

Är du nöjd med hur det fungerar idag så håller jag med dig, då behöver du inte lägga mkt pengar på grafik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-20 01:18

Nu har jag ändrat mig. Beställer nog följande under dagen, vad tror ni? Det jag funderar på är vad som är fördelen med socket 2011 som även finns som alternativ på tonymac86?

Corsair Vengeance 16GB
Gigabyte GA-Z77X-UP5 TH
Intel Core i7-3770K

Socket 2011 är vad jag förstår "kontakten" på CPU och MK.

Jag tycker iaf att det ser lovande ut UP5 har även Thunderbolt så att du kan använda porten på framsidan på ditt G5-chassi.

1
Bevaka tråden