Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytt av mail server - IMAP migration

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 17:18

Hallå eller?!

Jag tänkte kolla med er om ni vet något smart sätt som inte involverar en massa script osv för att kunna flytta över all information som finns i ett IMAP konto (allt som finns i inbox, sent, junk egna foldrar etc) till ett annat konto så smidigt som möjligt.

Jag hittade MailMigration.app men den verkar balla ur om man har massvis med mail och attachments. Snackar mailboxar med 7GB+ som skall flyttas.

Någon som har en smart och hyfsat användarvänlig lösning??

Tack på förhand

Det är väll bara att mappa upp båda i valfri epost applikation och sedan dra släpp /copyright paste

Det gjorde jag själv för många år sedan när jag flyttade alla mina mail till Gmail.

  • Medlem
  • 2012-08-14 18:30
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Det är väll bara att mappa upp båda i valfri epost applikation och sedan dra släpp /copyright paste

Det gjorde jag själv för många år sedan när jag flyttade alla mina mail till Gmail.

Samma här. Har gjort det flera gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 22:06

Om vi säger så här då:

Enklaste sättet att synka "Mailbox_X" med "Mailbox_Y" via IMAP, dvs att få all info från den ena mailservern som hostar "Mailbox_X" och synkronisera all information över till den andra mailservern som hostar "Mailbox_X" ?

  • Medlem
  • 2012-08-14 22:12

Ska du hålla dem synkade eller ska du synka en gång? Om "en gång" är svaret fortfarande detsamma som ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 22:20

Om ni menar med att skapa likadana mappar och sedan köra copy paste så tror jag inte att det är något alternativ om man har +50 mappar att hålla på med.

Det jag undrar är om det finns något program i stil med MailMigration men som klarar betydligt fler mail?

Detta nedan har jag kört för att migrera hela e-post-servrar till nya plattformar, fungerar kanon.
imapsync

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-16 14:10
Ursprungligen av Johan S:

Detta nedan har jag kört för att migrera hela e-post-servrar till nya plattformar, fungerar kanon.
imapsync

Tack, jag hittade detta programmet för några dagar sen så jag tänkte köra detta som en backup ifall jag inte hittade något annat enklare. Det visade sig att MailMigration.app inte passade våra behov.

Har redan synkat 20 mailboxar igenom sen i morse och det verkar gå bra. Håller på att skapa en lista med över +100 konton och lösenord. Så fort den är klar ska jag köra det igen och förhoppningsvis kan den nya servern gå live och den gamla kan sitta där i sin ensamhet...

Senast redigerat 2012-08-16 16:26

Använd Thunderbird och https://addons.mozilla.org/en-us/thunderbird/addon/copy-folder/

Ursprungligen av Johan S:

Detta nedan har jag kört för att migrera hela e-post-servrar till nya plattformar, fungerar kanon.
imapsync

Funkar fint det med, har för mig jag använde det när jag gick över till Google Apps för några år sen.

1
Bevaka tråden