Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användarkonto försvunnet efter omstart.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fyra år gammal MacBook Air, den första modellen alltså. Den har varit lite seg på sistone av förklarliga skäl och efter en sådan period tänkte jag starta om den för att få lite ny energi.

Den stod och laddade med vit skärm i flera minuter och efteråt var mitt användarkonto borta. Jag har bara ett, vilket gör att jag nu har en användare som heter "Annan..." där jag har försökt med mitt vanliga användarnamn och lösen men det fungerar såklart inte.

Apple vill ha 469 kr för att hjälpa mig och det finns en anledning till att jag inte köpt en ny mac efter fyra år.

Hjälp?

  • Medlem
  • 2012-08-14 18:39

Har du testat med ditt korta användarnamn? alltså samma namn som hemkatalogen, själva kontot, hade?

Ja. Jag har provat med typ alla användarnamn jag kan tänka mig att jag skulle kunna ha.

  • Medlem
  • 2012-08-14 19:30

Har du tillgång till en annan mac och en firewirekabel kan du försöka att starta datorn som hårddisk (target mode) genom att hålla in T när du startar datorn.
Om du är mer djärv kan du ge dig in i Safe mode eller Verbose mode, men det kräver nog att du vet vad du håller på med.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2012-08-14 21:08

Gör det något om du mister all data på datorn? Om ja är 469 kr billigt om nej så kan du testa tips från nätet.

  • Medlem
  • 2012-08-14 21:09

Det är förhoppningsvis "bara" hemkatalogen det är fel på.

Om jag skulle lyckas starta den genom att starta den som en hårddisk, finns det risk att jag förlorar allt då? För jag har såklart inte backat upp någonting alls under sommaren.

  • Medlem
  • 2012-08-15 14:09

Inte som ett resultat av att du startar den som hårddisk. Men det är inte värt något om du inte har en annan dator att titta på hårddisken med.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-15 14:20

MacBook Air har ingen Firewire-port som man kan använda för Target-modet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 14:33

Om du har kvar USB-minnet som kom med dator så borde du kunna starta upp från det och gå in och aktivera root-kontot i Terminalen och logga in med det för att se om ditt kontot ligger kvar. Hinner inte skriva hur man gör men det kanske någon annan kan göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-15 18:03

Men om du går in på hårddisken och tittar "Annans" hemmamapp och efter Användare, syns det inget inget där heller?

Jag kommer absolut ingenstans, när jag startar datorn vill den att jag loggar in på "Annan.." vilket jag inte kan, alltså har jag inte tillgång att göra något annat än testa olika användarnamn och lösen.

Nej, min Air har ju inte Firewire, finns det möjlighet att starta den som hårddisk på något annat sätt, genom USB?

Och ett USB-minne som kom med datorn? Det fick jag inget? Har kvar lådan och allt, där finns inget minne. Det kanske kom till någon senare modell?

  • Medlem
  • 2012-08-15 18:38

Jag föreslår att du googlar på "enable root from single user mode mac os x snow leopard" (om du har snow leopard) och gå vidare den vägen.

  • Medlem
  • 2012-08-15 18:31

Om Annan dyker upp är det där man ska fylla i ett användarnamn som ligger på en hemkatalogsserver. Det är möjligt att datorn inte accepterar lokala konton längre, men det ska den göra även om man har riggat den för nätverkskonton.
En inställning man kan göra är att det alltid står Annan utan andra konton listade, och då måste man fylla i det korta namnet på det lokala konton man vill logga in med, plus lösenord förstås.
Jag vet bara att det kan vara så, inte hur man hanterar det.

Det fick bli en ominstallation av Mac OS och "arkivera och installera" så jag kunde få tillbaka allt som fanns i min hemmapp. Och det fanns kvar!

Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • 2012-08-15 23:48

Du hade en usb-sticka alltså?

1
Bevaka tråden