Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2008, trasigt ljudkort. Alternativ? Externt ljudkort?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-08 18:29

Jag har i en iMac från 2008. Funkar bra, men jag misstänker att ljudkortet pajat. Jag har datorn kopplad till stereon, och det hörs ständigt ett högfrekvent pipande, som försvinner om jag kopplar in sambons laptop. Detta får mig att misstänka att problemet varken är kabeldragningen eller min stereo, utan datorn och ljudkortet.

Nu är frågan, vad jag gör jag? Det finns externa ljudkort, tom ljudkort på usb har jag förstått. Har någon erfarenhet av dessa? Hur bra/dåligt blir ljudet jämför med macen interna ljudkort?

Tacksam för svar och synpunkter!

//Mårten

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 19:17

Oljud från ljudkort kommer oftast av felaktig/obefintlig jordning. Är datorn och förstärkaren jordade?

Högst sannolikt jordproblematik som kenjon påpekar.

http://support.apple.com/kb/HT2743?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Något liknande den här kan fungera: http://www.kabelbutiken.com/isoleringstransformator-billjud
Första steg är dock att pröva olika strömuttag för dator och stereoanläggning.

Senast redigerat 2012-08-08 19:37

om du skaffar en Airport express kan du skicka musiken till stereon trådlöst via AE'n. Ljudkvaliteten får sig en rejäl kvalitetshöjning, något jag kan intyga efter att ha skiftat från analog kabel till digitalt trådlöst.

Du drar en kort rca-kabel mellan AE'n och stereon så signalen blir analog i slutänden ändå men beroende på hur mycket kabel du har idag mellan dator och hi-fi så tror jag ändå du får en kvalitetshöjning

Är det bättre omvandlare i AE än i Imacen menar du?

Ursprungligen av eskimo:

Är det bättre omvandlare i AE än i Imacen menar du?

Nja det är snarare så att ju kortare analog kabel desto bättre. Nu vet jag ju inte hur mycket kabel trådskaparen har mellan sin iMac o sin stereo men jag hade tio meter och bytet till Airport Express och en meter rca-kabel mellan denna och förstärkaren visade sig ha en världsomvälvande kvalitetsskillnad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-08 21:54

Jag har också tänkt att det är jord, eller dylikt. Frågan är ju varför oljudet försvinner om jag behåller uppsättningen intakt, och bara byter ut imacen mot sambons macbook?

Hur jordar man dator och förstäkare?

Jag har en rätt lång kabel mellan förstärkare och dator.

Problemet med airport express är att jag inte har möjlighet att koppla in nätkabel i detta rummet. Har ADSL och telejacket sitter i ett annat rum.

Ursprungligen av elbis:

Jag har också tänkt att det är jord, eller dylikt. Frågan är ju varför oljudet försvinner om jag behåller uppsättningen intakt, och bara byter ut imacen mot sambons macbook?

Hur jordar man dator och förstäkare?

Jag har en rätt lång kabel mellan förstärkare och dator.

Problemet med airport express är att jag inte har möjlighet att koppla in nätkabel i detta rummet. Har ADSL och telejacket sitter i ett annat rum.

Förstärkaren kan vara utrustad med en jordskruv. En enkel men kanske stenålders metod att jorda stärkaren är att skruva fast en bit kopparkabel i jordskruven o sätta andra änden mot ett element...

Bästa sättet att jorda datorn är att sätta strömkabeln i ett jordat uttag

Ursprungligen av elbis:

Jag har också tänkt att det är jord, eller dylikt. Frågan är ju varför oljudet försvinner om jag behåller uppsättningen intakt, och bara byter ut imacen mot sambons macbook?

Hur jordar man dator och förstäkare?

Jag har en rätt lång kabel mellan förstärkare och dator.

Problemet med airport express är att jag inte har möjlighet att koppla in nätkabel i detta rummet. Har ADSL och telejacket sitter i ett annat rum.

Du behöver ingen nätverkskabel. AE'n kör trådlöst. Eller har jag misuppfattat något?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 23:05

Rätt lång kabel, hur långt är det?
Om du flyttar datorn och kör med en "rätt kort kabel" (max 1/2 meter), får du samma problem?
Om förstärkaren har en Europlugg (inte jordad), testa att vända på den ett halvt varv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-09 09:54

Nätkabel, inte nätverkskabel (vi talar alltså om 230V-kabeln).
Men om han tänker köra en AirportExpress istället, då borde oljudet försvinna

Ursprungligen av kenjon:

Nätkabel, inte nätverkskabel (vi talar alltså om 230V-kabeln).

Problemet med airport express är att jag inte har möjlighet att koppla in nätkabel i detta rummet. Har ADSL och telejacket sitter i ett annat rum.

Men vad har i så fall nätkabel med ADSL och telejack att göra? Har han inga eluttag i rummet ifråga? Förgreningsdosa? Förlängningssladd? Eller handlar det om en kabeltaliban som får krupp vid åsynen av en sladd längs golvlisten?

Ursprungligen av pmarriott:

Problemet med airport express är att jag inte har möjlighet att koppla in nätkabel i detta rummet. Har ADSL och telejacket sitter i ett annat rum.

Men vad har i så fall nätkabel med ADSL och telejack att göra? Har han inga eluttag i rummet ifråga? Förgreningsdosa? Förlängningssladd? Eller handlar det om en kabeltaliban som får krupp vid åsynen av en sladd längs golvlisten?

Undrar samma o framförallt hur förstärkaren kan funka i samma rum utan ström...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-09 10:21

Han kopplar sin iMac till stereon med kabel (analog ljudkabel tolkar jag det som). Och får oljud. Då tror jag det är jordfel.
Har inget med Internet att göra. Men att köra en AE underlättar förstås.
Jag tror vi diskuterar olika saker här...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-13 19:55

Uppdatering. Fixade en biljudsisolator, verkade vara det billigaste alternativet.
Det är bättre, men inte bra... hör fortfarande pipandet, så det är inte bra.

Det är nog jag som har missförstått vad man kan göra med en airport. Att köpa en till skulle kanske kunna hjälpa problemet, men det är ju är ju en liten investering..

Fattar fortfaande inte varför det funkar med sambon dator..

För att imac och macbook inte har exakt samma(mig veterligen) strömaggregat, och det är just aggregatet (i kombination med jord) som är boven.
Kör du sambons macbook på nätström eller batteri? Har "vårtan" den jordade eller ojordade kontakten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-13 21:26

ah, visst testade jag hennes mac på batteri! "vårtan"?

Biljudgrejen hjälpte föga. Nu har ett nytt ljud..

Vårta:

Några saker du kan testa för att få reda på vart felet egntligen ligger:

- annan och/eller kortare ljudkabel mellan dator och förstärkare(har du radiobutikens billigaste kabel så kan det bero på den). Kolla också så den inte ligger i kläm ngnstans,
- jorda förstärkaren,
- koppla ett par hörlurar till kontakten i datorn o lyssna efter om ljudet hörs även då,
-har du annan elektronik igång som kan störa? Allt som skapar magnetfält kan störa ljudet, var står högtalarna?
- piper det även när du spelar musik från andra källor än datorn(tex cd)? Isåfall är inte felet i datorn

1
Bevaka tråden