Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express tappar kontakt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 19:58

Min Airport Express som funkade sa bra i borjan har pa sistone borjat strula.

Jag anvander den uteslutande till att streama musik fran Itunes och Deezer m h a Airfoil.

Det som hander ar att om jag stannar eller pausar uppspelningen av musik i ovan namnda program eller om jag later datorn ga i vila forsvinner kontakten med airport.

I airfoil forsvinner symbolen for airport helt och Airport Utility hittar den inte heller.

Min tradlosa internetuppkoppling funkar dock som vanligt.

Det jag tvingas gora ar att dra ur Airporten i jacket, lata den starta om och sen funkar det igen.

Har nagon samma erfarenheter och vet hur man kan losa detta problem?

Har en MBP 2.2 GHz med Mac OSX 10.4.11...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 21:20

Panik fortfarande ingen vettig musik hemma.

Nagon som kan hjalpa till med ovanstaende problem??

  • Medlem
  • 2008-09-10 07:38

Liknande problem här!

Har extreme och express. Expressen är kopplad till stereon. Till extremeär en HD med musik kopplad. Itunes på Macook styr det hela. Min erfarenhet är att lösningen fungerar halvbra, att kontakten mellan airport extreme och express bryts är snarare regel än undantag.
Dock har kopplingen mellan extreme och Macbook har fungerat utan problem. Så inte längre... Trots max utslag på indikatorn vid menyraden och att airport verktyget inte visar ngr problem växlar menyn under indikatorn mellan "Airport: söker" och "Airport: på"
Har försökt med att starta om båda enheterna utan resultat.

Något tips ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 22:58

Skont att hora att man inte ar ensam med detta problem...

Sjalv blir det bara varre och varre. Har efter ett tiotal omstarter lyckats fa lyssna pa en endaste lat trots att lampan pa AE lyser konstant gron...

Hittade en del interessanta teorir pa Apple US forum men inget har funkat annu.

Det som ar riktigt skumt ar att den forsta manaden funkade allt super och det ar forst nu, utan att ha rort nagonting alls som det strular sa grymt.

Kan tillaggas att jag endast anvander AE till stereon genom att koppla till AE'n till mitt tradlosa nat.
Kan det vara sa att det blir strul pga att jag redan har ett Wifi nat for internet ? Borde jag skicka in en ethernetkabel i min AE och dra ut wifi-kortet ur min internet-box och forsoka kora internet genom AE?

Skulle det alltsa kunna vara nagon form av konflikt mellan wifi-kortet pa internetboxen och AE'n, eller ar min AE defekt?? helt enkelt. vad tror ni ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-12 08:55

Det kan mycket väl bero på störningar i det trådlösa nätet antingen från egen utrustning eller någon granne som kör på samma eller närliggande kanal.

Testa att byta kanal från t ex 11 (som är default) till någon kanal som ingen annan använder.

Jag hade störningar hemma och fick byta kanal stup i kvarten eftersom grannarna bytte och störde mitt nät.

Nu har jag dragit vanliga nätverkskablar istället och använder det trådlösa enbart för att knyta ihop våningsplanen.

Samma problem här!! Det konstiga hos mig är att problemet inte uppstår när jag streamar från min mbp, utan bara när jag använder min iPhone eller iPad (eller när mikron är igång). Jag bytte till en nyare AE i februari, och det var då problemet gav sig till känna.. Den som kommer på lösningen får en guldstjärna!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-13 17:41
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Samma problem här!! Det konstiga hos mig är att problemet inte uppstår när jag streamar från min mbp, utan bara när jag använder min iPhone eller iPad (eller när mikron är igång). Jag bytte till en nyare AE i februari, och det var då problemet gav sig till känna.. Den som kommer på lösningen får en guldstjärna!!

Har du provat att byta kanal på routern i stället för default?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 17:44
Ursprungligen av Jakob Sollerman:

Samma problem här!! Det konstiga hos mig är att problemet inte uppstår när jag streamar från min mbp, utan bara när jag använder min iPhone eller iPad (eller när mikron är igång). Jag bytte till en nyare AE i februari, och det var då problemet gav sig till känna.. Den som kommer på lösningen får en guldstjärna!!

Kanske din MBP kör på 5 GHz, medans dina iPhone/iPad kör på 2,4 GHz...

Hur kollar jag det, och ev ändrar..?
Alltså 5ghz/2,4ghz

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 18:20

iPhone klarar bara 2,4 GHz.
Om du har olika nätverks-SSID på dina WiFi, så ser du ju direkt vilket din MBP kopplar upp sej mot.

Har bara ett SSID som mpb, ipad, samt iphone ansluter till.
Routern är en Thomson ST-585, som är inställd på att använda g-standarden (alltså 2,4ghz?).

Jädra konstigt problem, att allt funkar kanon när jag streamar från mbp men att det strular från ipad/iphone!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-20 16:19

Thomson är ju "kända" för att ha lite problem... Du skrev AE så då kunde det ju betyda AirportExtreme eller Express. Tastat med kabel mellan routern och AE?
Uppdaterat till senaste mjukvaran? Eller är det en operatörslåst router (typ Telia)?

Jag har en AirportExpress.
Med kabel tror jag att det funkar, men jag vill inte ha kabel mellan routern och AE:n (de står på olika ställen)..
Har inte uppdaterat routern, dels för att det verkar omöjligt att göra från macos och dels för att jag är osäker på om det kommer dyka upp nya problem (tex internetuppkopplingen) gentemot tele2 om jag gör det.
Jag har precis bytt internetleverantör till Bredbandsbolaget, och de kommer skicka mig en ny router (zyxel). Får väl se vad som händer då

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 16:17

Kabel har man ju just av den anledningen att de står på olika platser
Jag menar att du kan tillfälligt lägga en kabel över golvet bara för att testa.
Att uppdatera den med OSX är inget problem, Airport Utility i Verktygsmappen.

Edit: Missade att det var Thomson du skulle uppdatera. Det tror jag inte du kan, det sköter nog operatören automatiskt.
Zyxel är ett bättre val i alla fall

1
Bevaka tråden