Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag låta Time Machine och övrig data dela hårddisk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-13 13:53

Hej,

Jag har planer på att börja använda min externa hårddisk (en sådan här, kanske irrelevant 2.5" TrekStor DataStation pocket g.u USB 2.0 Aluminum TrekStor DSPGU-S-JM-A DataStation pocket g.u) för Time Machine-funktionen. Jag har däremot sedan tidigare 123Gb material på denna externa hårddisk som tidigare använts till min gamla HP. Detta material vill jag såklart ha kvar och eftersom Time Machine vill formatera om hårddisken förloras materialet om jag låter det ligga kvar. Den lösning på problemet jag kom att tänka på är att föra över materialet från min externa hårddisk till datorn, samlat i en mapp, formatera om den externa hårddisken, sedan göra en Time Machine på datorn till hårddisken men att utelämna mappen från hårddisken. Min plan är sedan att, när Time Machine har gjort sin grej, återigen föra över mappen till den externa hårddisken och låta den ligga där för åtkomst vid behov.

Min fråga blir nu alltså; kommer detta att fungera?

Med vänlig hälsning,

Jonas

Ja så kan du väl göra. Jag skulle inte ha gjort så utan skaffat en ny disk (eller NAS i mitt fall) för TM.
Se till att ha backup, på allt.
Jag tog bort din andra tråd om samma sak.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-13 14:15

Tack, ber om ursäkt för dubbelposten, kunde inte ta bort den själv.

Så småningom kommer jag säkert köpa en ny hårddisk, men med tanke på att den är bara ca 2 år gammal och inte använd särskilt mycket vill jag gärna kunna använda den. Men det blir ingen problem med filformatet om jag lägger över samma mapp som låg på hårddisken innan, efter att den formaterats om för Macens filformat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 14:23

Om vi pratar om hederliga dokument/filmer/bilder, etc, så blir det inget problem med att lägga filerna i ett nytt filsystem. Men du kan nog inte läsa dem från en HP längre.

Men menar du att du inte redan har en backup på dessa 132GB? Filerna finns idag endast på denna disk? Det kanske inte är så viktiga filer så det är OK om de försvinner? Du har ju ingen backup om du inte har lagrat filerna på två oberoende ställen.

Ett enkelt sätt att ha backup på dem är om du har kvar dem i din Mac och använder Time Machine.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-13 14:37

Jag har varit skeptisk till att ha hela innehållet på datorn, av den enkla anledningen att det är saker jag inte använder särskilt ofta och att det kändes onödigt att då belasta datorn med 123 Gb extramaterial. Majoriteten av de 123 Gb består av musik och film. Sedan är det en massa bilder, som i sin tur inte tar vidare stort utrymme utan som jag lika gärna kan ha på två ställen. Eftersom jag använder iTunes i stor utsträckning uppskattar jag att jag kan lägga till den musik jag vill ha med, utan att iTunes ständigt behöver veta var originalfilen finns. När jag vill se nån av de filmer jag har på hårddisken brukar jag konvertera med SmartConverter och lägga till i iTunes.

Musiken och filmen vill jag såklart ha kvar, men det är snarare bilder, dokument osv som är oersättliga och som jag behöver dubbelbackup på. Är jag naiv som tänker så?

/ Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-13 16:17
Ursprungligen av kajonas:

Musiken och filmen vill jag såklart ha kvar, men det är snarare bilder, dokument osv som är oersättliga och som jag behöver dubbelbackup på.

Jag vet inte vad du menar med "dubbelbackup", men en fil som bara finns på en disk har ingen backup. Alls! Filen bör betraktas som temporär och försvinner när (inte om) hårddisken rasar. Detta oavsett om disken är extern eller intern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 16:01

Lägg den hårddisken på ett säkert ställe, som backup. Och köp en till hårddisk, de är ju billiga, för TM. Att spara några hundralappar och kanske bli av med filer är inte så kul.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-08-13 17:27

Jag gillar det du säger, det känns minst krångligt i ärlighetens namn, och minst risk att det strular med TM och det som tidigare låg på hårddisken. Ska nog ta en funderare på saken..

Jag har fått problem med att använda en del av en disk som TM använder till annat. Det verkar som att det börjar strula med att TM raderar gamla säkerhetskopior när disken börjar blir full om det ligger annat där också. TM vill gärna ha hela partitionen, verkar det som.

1
Bevaka tråden