Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote på fyra stående TV-skärmar

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har en tanke om en presentation där jag skulle vilja köra Keynote på fyra stående (vertikala) TV-skärmar.

Undrar då om jag skulle kunna koppla ihop fyra vertikala skärmarna till att visa en gemensam liggande (horisontell) bild, och sedan köra en och samma Keynote på dem, från min MacBook Pro. Min tanke är isf att dela in varje Keynote-slide i fyra stående 'rutor' som projiceras på var sin skärm (som visar en fjärdedel var av den totala bilden), så att man skulle kunna växla mellan att visa fyra separata bilder och en gemensam bild på alla fyra skärmar, trots att allt egentligen är samma Keynotefil.

Alternativet, antar jag, är att köra en dator och ett Keynoteprogram per skärm, men det skulle ju både kosta massor och vara ganska förvirrande att kontrollera.

Någon som har idéer och tips att ge?

Kan du göra presentationen som en videofil?

I så fall kan du använda VLC med filtret wall video: Documentation:Play HowTo/Advanced Use of VLC - VideoLAN Wiki

Alternativet är annars en dedikerad burk som splittar signalen åt dig, men de brukar kosta en bra slant.

Edit: Hittade en guide (visserligen för Windows 7, men det borde vara samma för Mac): http://windows7themes.net/stretch-videomovie-across-2-monitors.html

Ursprungligen av suddgummi:

Kan du göra presentationen som en videofil?

I så fall kan du använda VLC med filtret wall video: Documentation:Play HowTo/Advanced Use of VLC - VideoLAN Wiki

Alternativet är annars en dedikerad burk som splittar signalen åt dig, men de brukar kosta en bra slant.

Edit: Hittade en guide (visserligen för Windows 7, men det borde vara samma för Mac): Stretch Video/Movie Across 2 Monitors!

Nej, jag talar till presentationen och behöver kunna styra bilderna därefter, så det fungerar inte med en filmfil.
Känner du till hur man stretchar själva skärmbilden över flera, och om detta fungerar också med vertikalt stående skärmar?

  • Medlem
  • 2012-08-12 16:31

Ett extra grafikkort?

Ursprungligen av Baron:

Ett extra grafikkort?

Kan det hjälpa mig att koppla fyra stående skärmar till en gemensam, liggande bild?

  • Medlem
  • 2012-08-12 16:57

Tack för länken! Men det jag sett hittills har handlat om att koppla ihop vanliga, liggande skärmbilder. Har du eller någon ett tips på hur jag skulle kunna få en vanlig, liggande widescreenbild, uppdelad på fyra stående skärmar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-12 16:58

Det är väl inga problem att prata till en videofil med stillbilder, bara att pausa. Visa varje bild under 5 sekunder i videofilen, sedan nästa i 5 sekunder etc.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl inga problem att prata till en videofil med stillbilder, bara att pausa. Visa varje bild under 5 sekunder i videofilen, sedan nästa i 5 sekunder etc.

Det blir ju ett extra moment iom att man inte bara klickar för att starta nästa sekvens utan också sedan måste pausa den på exakt rätt ställe. Det vill jag gärna undvika om jag nu bara kan hitta en annan lösning.

  • Medlem
  • 2012-08-12 17:17

Det beror väl helt på hur presentationen ser ut.

  • Medlem
  • 2012-08-12 17:47

Stående eller liggande spelar ingen roll. Det kan man ställa in i bildskärmsinställningarna. Hur Keynote hanterar mer än en skärm vet jag inte, men i min länk ser det ut som att systemet hanterar skärmarna precis som vanligt, utan hack.

Ursprungligen av Baron:

Stående eller liggande spelar ingen roll. Det kan man ställa in i bildskärmsinställningarna. Hur Keynote hanterar mer än en skärm vet jag inte, men i min länk ser det ut som att systemet hanterar skärmarna precis som vanligt, utan hack.

Låter jättebra, i så fall är jag ju nära en lösning. Men hur ändrar man till stående, vertikal visning i bildskärmsinställningarna? Letar men hittar inte hur.

  • Medlem
  • 2012-08-12 18:06

Har du ingen extern skärm inkopplad kan du inte göra inställningen.
En hos oss vrider en vanlig 24"-skärm 90° när han ska jobba med InDesignsidor för läsplatta.

Ursprungligen av Baron:

Har du ingen extern skärm inkopplad kan du inte göra inställningen.
En hos oss vrider en vanlig 24"-skärm 90° när han ska jobba med InDesignsidor för läsplatta.

Jag kopplade in en extern skärm men hittade inget sätt att visa bilden på högkant, vänd 90 grader.

  • Medlem
  • 2012-08-12 18:14

Nu vet jag inte om skärmen måste vara av visst snitt för att det ska lira, det kanske nån annan kan redogöra för.
Jag har heller ingen extern skärm hemma, så jag kan inte kolla exakt var inställningen görs.

Så här står det i Apple Hjälp i 10.6:

Citat:

Det kan vara möjligt att rotera skärmbilden. Om du t.ex. har en widescreen-skärm men hellre vill ha en skärm som är högre än den är bred, kan du rotera skärmbilden 90 grader och sedan fysiskt vända på bildskärmen om det är möjligt.

Kontrollera i dokumentationen som följde med bildskärmen att den är säker att använda även när den är roterad.

Så här roterar du skärmbilden:

Välj Apple-menyn > Systeminställningar, klicka på Bildskärmar och sedan på Bildskärm.

Öppna panelen Bildskärmar i inställningspanelen Bildskärmar
Välj ett värde från popupmenyn Rotera eller Rotation.

Om popupmenyn inte visas stöder datorn inte den här funktionen.

Ursprungligen av Baron:

Nu vet jag inte om skärmen måste vara av visst snitt för att det ska lira, det kanske nån annan kan redogöra för.
Jag har heller ingen extern skärm hemma, så jag kan inte kolla exakt var inställningen görs.

Så här står det i Apple Hjälp i 10.6:

Okej, jag försökte men kommer bara till 'Bildskärm', där jag bara kan välja upplösning. Någon panel eller inställningspanel Bildskärmar ser jag inte till, och har nog aldrig stött på när jag kopplat in externa skärmar.

Via Granskaren i Keynote > Dokument > Diabildsstorlek > Anpassad diabildsstorlek kan jag skapa en Keynotefil på högkant. Kanske ett alternativ, men knöligt att behöva skapa hela filen på högkant istället för att skapa en vanlig och sedan rotera den.

Ursprungligen av Baron:

Nu vet jag inte om skärmen måste vara av visst snitt för att det ska lira, det kanske nån annan kan redogöra för.
Jag har heller ingen extern skärm hemma, så jag kan inte kolla exakt var inställningen görs.

Så här står det i Apple Hjälp i 10.6:

jösses - jag provade och det funkade. MEN musen byter inte axlar så det blev grymt rörigt och jag höll knappt på att kunna återställa då pekaren vandrade sin egen väg

Jag har inte någon extern skärm för tillfället så jag kan inte kontrollera ifall det fortfarande gäller, men i äldre versioner av OS X så var rotationsinställningen dold i vanliga fall och för att få upp den så måste man hålla cmd och alt nedtryckta när man öppnar bildskärmsinställningarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-13 07:52

Jag har aldrig sett Rotering tidigare, men nu under ML har jag det (kör MDP-HDMI mot TV).

Så här ser det ut hos mig, på min externa ACD. På MBP'ns interna skärm kommer inte alternativet för rotering upp.

Ursprungligen av pmarriott:

Så här ser det ut hos mig, på min externa ACD. På MBP'ns interna skärm kommer inte alternativet för rotering upp.

[ATTACH="CONFIG"]34271[/ATTACH]

Självklart, osmart av mig där - jag tittade bara på MBP'n skärminställning. Nu kan jag rotera bilden. Tack!

  • Medlem
  • 2012-08-13 12:29

Laptopskärmar kan man inte rotera (utan hack).

Ursprungligen av Baron:

Laptopskärmar kan man inte rotera (utan hack).

Som kör OS X då.
I Windows kan man det.

  • Medlem
  • 2012-08-13 12:34

Gällde inte frågan en MBP? Jag uttalar mig bara om Mac OS X.

Min poäng var att skärmen måste stödja det för att alternativet ska komma upp.

behöver du köra 4 stycker skärmar via en MBP så räcker ju inte thunderbolt eftersom tex Retina MBP med Thunderbolt klarar MAX 3 st skärmar .. 2 via Thunderbolt och 1 via HDMI

jag rekommenderar att du då använder dig av DisplayLink: Technology for USB adapters, USB universal docking stations and USB monitors for laptops, notebooks, personal computers and Mac OSX det är USB - > DVI / HDMI .. helt enkelt externt usb grafikkort ...

här har du en lång lista på produkter

DisplayLink Store :: Adapters

är dock inte pengar ett jätte hinder så finns det enklare sätt och det är att skaffa skärmar som stödjer video wall läge

tex http://www.samsung.com/us/article/professional-displays-knowledge-center/

http://www.samsung.com/us/business/video-wall-displays

då sköter skärmarna splitningen och du kan bara koppla in en vanlig dvi / hdmi anslutning så splittar skärma allt ..

Ursprungligen av gotfredsen:

jag rekommenderar att du då använder dig av DisplayLink: Technology for USB adapters, USB universal docking stations and USB monitors for laptops, notebooks, personal computers and Mac OSX det är USB - > DVI / HDMI .. helt enkelt externt usb grafikkort ...

här har du en lång lista på produkter

DisplayLink Store :: Adapters

Skulle jag i så fall alltså först använda en USB-hub och sedan fyra USB grafikkort typ USB->HDMI, ett till varje skärm?

Ursprungligen av gotfredsen:

behöver du köra 4 stycker skärmar via en MBP så räcker ju inte thunderbolt eftersom tex Retina MBP med Thunderbolt klarar MAX 3 st skärmar .. 2 via Thunderbolt och 1 via HDMI

jag rekommenderar att du då använder dig av DisplayLink: Technology for USB adapters, USB universal docking stations and USB monitors for laptops, notebooks, personal computers and Mac OSX det är USB - > DVI / HDMI .. helt enkelt externt usb grafikkort ...

här har du en lång lista på produkter

DisplayLink Store :: Adapters

är dock inte pengar ett jätte hinder så finns det enklare sätt och det är att skaffa skärmar som stödjer video wall läge

tex Video Wall: Professional Display Boards | Samsung Professional Displays Article

Video Wall Displays | Samsung

då sköter skärmarna splitningen och du kan bara koppla in en vanlig dvi / hdmi anslutning så splittar skärma allt ..

DisplayLink-adaptrar är nog inte att rekommendera om man ska köra en Keynote presentation:

Ursprungligen av http://www.displaylink.com/support/mac_downloads.php:

Please note: This driver does not support 3D acceleration. Some features of Mac OS X-based applications that require hardware OpenGL acceleration, such as Keynote presentations and iPhoto* slideshows, will not function properly.

Edit: Men om presentationen bara innehåller slides kanske det funkar ändå..
Ett annat alternativ är Matrox Triplehead2go men då saknas fortfarande en skärm.
Om TS har en retina macbook kan hen kanske driva en thunderboltskärm och koppla en Triplehead2go ut från den? Det blir knepigt med bärbara datorer och många externa skärmar

  • Medlem
  • 2012-08-13 14:32

Vrid även på musen...

han behöver inte ha en thunderbolt skärm .

har han en rMBP så kan han ha 3 st HDMI TV apparater ... eftersom det finns

Moshi Mini DisplayPort till HDMI-adapter (med ljud) - Apple Store (Sverige)

så 2 st DP - > HDMI och sedan den 3:ie HDMI skärmen via den inbyggda HDMI porten .. Alla med full 3d acceleration ..

Har personen i fråga ingen rMBP så är det nog att satsa på DisplayLink lösning utan 3d acceleration ...

Har själv vid några mäss installationer just kört med DisplayLink läsningar och det har funkat helt ok för enklare "slides" ...

Bevaka tråden