Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NASA-medarbetare testar nya G5:an...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://members.cox.net/craig.hunter/g5/

Resultat? I rena flyttalsprestanda (med en icke optimerad G5:a och med en icke optimerad kompilator motsvarar en G5-singelpropp en P4/2,66GHz.

Enligt författaren är en P4/3,2GHz och inom G5:an räckvidd med en en optimerad kompilator (GM) för "Rivjärnet".

Trevliga nyheter, Steve hade inte HELT fel...

Edit: Ändrade rubriken. Är ju inget officiellt test.

Senast redigerat 2003-07-09 16:52

"Several have noted these benchmarks from an individual who works at NASA. "

Man ska nog inte lägga för stor vikt vid att det är NASA som står bakom detta test.

Kanske en desto större anledning att ta det seriöst?
Här står ingen prestige på spel och inga superkompilatorer användes. Helt vanliga datorer med helt vanliga (nåja, för NASA kanske) program.

Men det är ju så klart inga officiella (NASA- eller andra) tester. Så det är upp til var och en att tro vad han vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 13:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
...helt vanliga (nåja, för NASA kanske) program.

Läste någonstans att de körde ett program vid namn Jet3D, som enligt uppgift simulerar ljudet från en jetmotor.

Jättevanligt program!
Kommer ingå i iLife-paketet inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-07 14:32

Vem är förvånad? Inte jag åtminstone!

När det väl är helt glasklart att G5 och datorn som omsluter den är snabbare än något på PC-sidan (som är personal) kommer de riktiga PC-fanatikerna bara att gå till nästa steg i den-verkar-ju-jättebra-men-jag-inte-kan-ha-en-mac-listan, den ser ut ungefär så här:

1. macintosh? Har inte den lagts ner/ska läggas ner?
2. macen har inte de prestanda som krävs för mitt professionella VVVVV (fyll i valfri verksamhet)
3. det finns så få program till macen
4. macen är för dyr
5. jag vill ha frihet att välja mellan flera tillverkare (kommentar: är det inte det man gör om man inte måste ha M$?)
6. Apple har så liten marknadsandel
7. jag är van vid Windows
8. vi har som policy här att bara använda Windows-plattformen

Observera schack-matt på punkt 8! Den fantasifulle kan säkert hitta på ännu fler sätt att klara sig ur denna knipa. Man kan inte alltid vara rationell!

PS. detta är inte utan verklighetsgrund, jag har hört folk (som började med att i bästa Gestapo-anda korsförhöra mig om varför jag har en sån konstig dator) vandra neråt i den här listan allteftersom deras argument besvarats. Vill man verkligen inte ha en mac så behöver man ju inte...

Dessa mätresultat har diskuterats flitigt på nätet och killen bakom testen valde att förklara sig i Ars Technicas forum (var annars?):

Clarification/Discussion re: my G5 Benchmarks - Craig Hunter

1
Bevaka tråden