Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 får efterlängtad funktion för WiFi och mobilt Internet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

eh? nu kanske jag är ute och cyklar men om jag är ansluten till wifi hemma och sedan går ifrån hemmet och då med andra ord tappar kontakt med routern så kopplar ju den automatiskt över till 3g/mobildata och har alltid gjort sedan 3Gs. så detta är väl ingen nyhet..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-09 22:09

Jag antar att nyheten är att den kan växla över till 3G även om man är ansluten till wifi, t.ex. om internetanslutningen hemma går ner men wifit i sig är kvar. Annars är det ju som sagt inget nytt.

Jo, det är en nyhet. Du har ett glapp när du är ansluten till wifi men med en dålig signal. Då kan inte telefonen idag koppla upp data över mobilnätet utan blir fast på wifi där du inte får data.

Nu blir det en snabbare övergång til 3G samtidigt som du fortfarande hör wifisignalen

En klar förbättring

ok då förstår jag. det låter ju fint.

Perfekt, jag måste alltid slå av WiFi när jag går ner på gården för jag får minimal signal som låser 3Gn..

Ha! Detta innebär att avbrottet när jag lyssnar på IP-radio i min Iphone och lämnar lgh och går ut på stan förvinner. Det trådlösa livet börjar finslipas av Apple :-). Inget viktigt, men why not

Citat:

Du har säkert någon gång varit med om att WiFi-uppkopplingen på din iPhone eller iPad har slutat fungera och tappat signalen när du rört dig bort ifrån routern, dessa gånger vore det skönt om telefonen kopplar över till mobildatan istället. Konstigt nog har en sådan funktion aldrig varit tillgänglig för iOS utan man har fått gå in under inställningar och slå av WiFi för att sedan köra på mobilsurf.

Alltså om jag rör mig bort från routern så kopplas det över till mobildata automatiskt. Menar artikeln om man fortfarande har WiFi men att den inte hämtar någon data?

Ursprungligen av Patrik D:

Alltså om jag rör mig bort från routern så kopplas det över till mobildata automatiskt. Menar artikeln om man fortfarande har WiFi men att den inte hämtar någon data?

Jag förstår det som det. Har en bekant vars WLAN är ganska skakigt och ibland blir man låst eftersom telefonen inte kan hämta någon data medan man befinner sig på det nätverket. Med den nya funktionen kan då telefonen istället hämta data via mobilnätet även om man är ansluten till det icke-fungerande trådlösa nätverket.

Ett annat scenario är när ditt fasta bredbandkoppling har gett upp och inte fungerar. Så det kan även vara så att WLAN:et fungerar men själva internetkopplingen har gett upp.

Men IOS6 kan du fortsätta att vara kopplad mot WiFi, hämta data via mobilnätet och skicka ut data via AirPlay och WiFi. Nu kan du inte det eftersom du måste ge upp WiFi för att hämta data via mobilnätet och då kan du inte använda AirPlay

Ursprungligen av BlackSmp:

Ett annat scenario är när ditt fasta bredbandkoppling har gett upp och inte fungerar. Så det kan även vara så att WLAN:et fungerar men själva internetkopplingen har gett upp.

Men IOS6 kan du fortsätta att vara kopplad mot WiFi, hämta data via mobilnätet och skicka ut data via AirPlay och WiFi. Nu kan du inte det eftersom du måste ge upp WiFi för att hämta data via mobilnätet och då kan du inte använda AirPlay

Fel, det går alldeles utmärkt att vara uppkopplad på WiFi, men hämta data via 3G idag. Det gör jag hemma. iPaden är ansluten mot mitt nätverk med en fast IP-adress, men saknar router och DNS-adresser. Då hämtar den data via 3G och jag kan skicka en video/ljud på iPaden till Apple TVn. Dock kan jag bara skicka video som ligger lokalt på iPaden eftersom det skickas en länk till videon som Apple TV öppnar och eftersom det nätverket inte har en internetuppkoppling öppnas inte videon.

Jag önskar att i iOS 6 ska det gå att strömma video på "riktigt" alltså att all video går via iPaden/iPhonen och inte som idag med länkskickande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-12 00:32
Ursprungligen av suddgummi:

Jag önskar att i iOS 6 ska det gå att strömma video på "riktigt" alltså att all video går via iPaden/iPhonen och inte som idag med länkskickande.

Det var nog så det fungerade från början, innan de pajade t.ex. SVT Play-appen genom att ändra till dagens funktion. Problemet med att göra som du vill är att det belastar det trådlösa nätverket tre gånger mer (router till iPad, iPad till router, router till AppleTV), vilket kan bli problem med högupplöst video och/eller svaga wifi-kopplingar.

Ursprungligen av Vassius:

Det var nog så det fungerade från början, innan de pajade t.ex. SVT Play-appen genom att ändra till dagens funktion. Problemet med att göra som du vill är att det belastar det trådlösa nätverket tre gånger mer (router till iPad, iPad till router, router till AppleTV), vilket kan bli problem med högupplöst video och/eller svaga wifi-kopplingar.

Jag menade om man strömmar från nätet via 3G och sen puttar ut det till Apple TVn.
Alltså: video -> iPad (via 3G) -> Router (WiFi) -> Apple TV (kabel/WiFi).

Om man är ansluten till internet via samma router är det ju totalt onödigt att strömma via paddan. Då kan man lika gärna skicka en länk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-12 13:31
Ursprungligen av suddgummi:

Jag menade om man strömmar från nätet via 3G och sen puttar ut det till Apple TVn.
Alltså: video -> iPad (via 3G) -> Router (WiFi) -> Apple TV (kabel/WiFi).

Om man är ansluten till internet via samma router är det ju totalt onödigt att strömma via paddan. Då kan man lika gärna skicka en länk.

Jo, jag förstod att det var det du menade, försökte bara förklara varför det inte funkar som du vill. Det är nog försvinnande få som har dina behov och då prioriterar nog Apple att avlasta nätverket för den stora majoriteten.

Ursprungligen av suddgummi:

Fel, det går alldeles utmärkt att vara uppkopplad på WiFi, men hämta data via 3G idag. Det gör jag hemma. iPaden är ansluten mot mitt nätverk med en fast IP-adress, men saknar router och DNS-adresser. Då hämtar den data via 3G och jag kan skicka en video/ljud på iPaden till Apple TVn. Dock kan jag bara skicka video som ligger lokalt på iPaden eftersom det skickas en länk till videon som Apple TV öppnar och eftersom det nätverket inte har en internetuppkoppling öppnas inte videon.

Jag önskar att i iOS 6 ska det gå att strömma video på "riktigt" alltså att all video går via iPaden/iPhonen och inte som idag med länkskickande.

Det visste jag inte. SJälva scenariot kom jag inte på själv utan läste någonstans. Utgick från att det stämde eftersom jag definitivt har upplev problemet med dålig internetkoppling på WiFi routern men det är det säkert DNS inställningarna som ställer till det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-12 13:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Det visste jag inte. SJälva scenariot kom jag inte på själv utan läste någonstans. Utgick från att det stämde eftersom jag definitivt har upplev problemet med dålig internetkoppling på WiFi routern men det är det säkert DNS inställningarna som ställer till det.

Problemet är att när man kör DHCP så är den trådlösa routern inställd som gateway ut mot internet. Om signalen är dålig och man inte kommer åt den så fungerar det inte. För att få det att funka som suddgummi måste man som sagt ställa in statiskt IP på det trådlösa nätet och låta bli att ställa in router/gateway i inställningarna på telefonen. Då fattar telefonen att den inte kommer ut på internet via wifi och kör det på 3G istället.

1
Bevaka tråden