Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar om sig själv lite nu och då efter ML installation

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-11 09:35

Min dator får för sig att knäppa av sig själv lit enu och då. ibland går det flera dagar och ibland bara timmar emellan.
när den knäpps av kommer det en text på en massa olika språk där det står att det blivit något fel och att man ska trycka på en knapp för att datorn ska startas om. sen när man kommer in får man välja att skicka en felrapport eller inte.

någon mer som har detta felet? jag trodde om det var något särskillt program som gjorde att den startades om?
men jag har provat att inte öppna några program över huvud taget när jag loggat in och den startar endå om sig själv efter ett tag.

vore väldigt tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 09:53

Det låter som din dator får kernel panic. Har du titta vad som står i systemmeddelanden?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 10:43

@magsta: Vanligt vid RAM-minnesfel. Byggt ut minnet nyss?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-11 17:36

ja jag har faktiskt byggt ut minnet nyligen. vad är det som är fel då? å vad är kernel panic? finns det lösning på problemen?

Ursprungligen av magsta:

ja jag har faktiskt byggt ut minnet nyligen. vad är det som är fel då? å vad är kernel panic? finns det lösning på problemen?

Byt ett minne i taget tills problemet försvinner. Det kan givetvis resultera i att du får köpa nya/byta till dina gamla.

Finns mycket info om du söker på forumet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-11 18:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Byt ett minne i taget tills problemet försvinner. Det kan givetvis resultera i att du får köpa nya/byta till dina gamla.

Finns mycket info om du söker på forumet.

Med nya minnen som inte fungerar så är det bäst att reklamera dem för att få fungerande minnen.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-11 19:23

men det började ju när jag installerade ML liksom

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 19:33

Det kan ändå vara minnet. Du kanske använder vissa minnesceller nu som du inte utnyttjat tidigare, Lion kanske är kinkigare med lite "halvtaskiga" minnen, etc.
Vi säger bara vad vi tror är fel, det är upp till dej att värdera våra svar, och tro på dem eller ej

Vad är det för minnen du har installerat?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-11 19:47

köpte från macoteket. samsung tor jag det är. skulle iallafall vara till min dator som jag köpte i slutet av 2011 typ december

http://www.macoteket.se/Categories/Datorkomponenter/Minnen/DDR3_SO-DIMM_4GB_PC3-10600_SamsungHynix/prd24370699.aspx

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-11 20:07

finns det något sätt att ta reda på vilket minne det kan vara? jag köpte ju 4 helt nya minnen liksom. och eftersom det bara händer ibland. så kan de ju ta dagar inna jag märker vilket det är. det går liksom inte sätta press på ett å ett på nått sätt

Ursprungligen av magsta:

finns det något sätt att ta reda på vilket minne det kan vara?...

Uteslutningsmetoden. Och det har du redan fått tips om. Se inlägg #5.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-11 21:38

Det finns minnestestprogram, men eftersom det sker så sporadiskt (kan vara temperaturberoende t ex), så är det inte säkert att programtestet visar något just då.
Ta ut ett av dem, och kör maskinen några veckor, och se om det händer då. Du måste ju inte ha alla minnen i.... Funkar den då, sätt tillbaka det och ta ut ett annat, tills du har hittat det felande. Visst, det kanske tar några månader, men då får du i alla fall reda på vilket av dem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-11 21:42

Min beter sig precis på samma sätt efter uppgradering till ML. Jag har inte bytt några minnen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-11 21:57
Ursprungligen av onnyt:

Min beter sig precis på samma sätt efter uppgradering till ML. Jag har inte bytt några minnen.

Fuktskadad? (80% av Manila översvämmat)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-12 04:47
Ursprungligen av mattiL:

Fuktskadad? (80% av Manila översvämmat)

I mitt område har vi klarat oss från översvämningar. Luftfuktigheten ligger på 100 % visserligen men tror inte på fuktskada. Bara min iMac som startar om av sig själv. Båda MBP har fungerat klockrent.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2012-08-12 09:14

kan de vara värt att vänta på nästa uppdatering av OSX för att se om det blivit något fix då? om det är fler som har problem kanske det inte är minnena. men jag ska absolut prova utelsutningsmetoden

1
Bevaka tråden