Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion-problem: WiFi dör när skärmen är nedsläckt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis installerat bergs-lejonet och därefter uppkom ett jobbigt problem med min trådlösa uppkoppling.

Jag har alltid haft Active corner för att släcka skärmen (put display to sleep), alltså inte sömnläge, utan bara släcka den. Det fyller alltså samma funktion som att hålla ned skärm-dimmnings-knappen länge.

Efter att jag installerat ML så är WiFi´t frånkopplat varje gång jag väcker skärmen efter några minuters frånvaro. Har haldrig haft något liknande strul i föregående versioner, och det uppkommer VARJE gång jag lämnat datorn några minuter med släckt skärm. Släcker jag och tänder snabbt efter inträffar inte detta, inte heller när jag använder datorn.

Har letat i WiFi-inställningar, power-inställningar och liknande men hittar inte ens något i närheten av att styra detta.

Någon som har en idé om vart jag skall börja felsöka?

Jag får något liknande. Den säger att någon annan dator har tagit mitt IP

Det låter inte som mitt problem. Här kopplar den altså helt bort från det trådlösa nätverket. Den ansluter dock direkt när jag tänder skärmen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 09:33

Men det låter som en bra funktion på en bärbar, för att spara batteri.

Inte exakt samma fel som ni har men det är kanske värt o kolla upp?
Mountain Lion Wireless will not stay connected - Page 2 - MacRumors Forums

Se svaret från: troutspinner
Eller nedan

Citat:

I believe I've proven my theory correct and have fixed it.

For starters, I've read many posts on the internet about resetting pram, deleting your network location, re-establishing you network etc. but after trying them, never once was I prompted to enter the password for my network. This tells me that my network password and configuration was stored somewhere.

That somewhere was keychain. Go to your Spotlight (magnifying glass in the upper right hand corner) and type keychain and you will see "Keychain Access". Click on it to enter Keychain Access.

In Keychain Access I noticed duplicate entries of my network in both system and login. Click on Login, then sort by Kind and you will see "Airport network password" for every network you belong to. Now delete the one you are having issues with as well if there are duplicate entries. If there are, this is most likely your problem. Now click on System and delete the one you are having issues with as well if there are duplicates. Once again, if there are, this is most likely your problem.

Close Keychain Access and click your WiFi Icon in the upper right hand corner and then click on the network you want to connect to. It should prompt you for a password, fill it in and then click on remember. Viola! Fixed!

I've made it sleep, I've shut down completely and now it just works.....like I am used to.

Let me know how you make out. Just because this fixed it for me does not mean it will work for everyone as our problems could be very different.

Jag provade att ta bort nätverket enligt ovan samt från keychainen, det fungerar inte.

Kenjon: Det är en typiskt dålig funktion när man inte vill att allt skall kopplas ifrån bara för att man släcker skärmen. Speciellt när nätkabeln är inkopplad.

Måste vara en bugg. Klart man ska kunna ha t.ex. pågående filöverföringar - eller annan nätverksamhet - även om skärmen går i vila.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-10 20:23

Jag missuppfattade det, trodde det gällde vila av datorn, men det var bara skärmen

1
Bevaka tråden