Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.7.4 dødade bägge mina maskiner

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-09 22:54

Någon annan som har problem?

Min lever.

Du får nog lämna betydligt mycket mer information. Annars blir det svårt att ens få något medhåll, och ännu svårare att få någon hjälp.

Vad menar du med "dödade" och "problem"?
Vilka datormodeller?
Vad uppdaterade du från, och hur?

Senast redigerat 2012-08-10 00:51
  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-09 23:14

Det jag menar med dødar er grå skärm utan någon mulighet å starta.

IMac 2010 och Macbookpro Unibody 2008

Oppdaterade från 10.7.3

Två maskiner döda med samma fel på 5 dagar.

Vilka åtgärder har du provat?

T.ex starta från installationsskiva, starta från recovery-partition, starta i felsäkert läge, återställa PRAM, köra Hardware Test, reparera skiva, reparera behörigheter, osv osv osv

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-09 23:57

Går ikke å starta i flesäkert läge eller från recovery noen av dem pram har jag inte prövat de andra vet jag inte hur man gör. Imacen är lämnad in och jag arbetade på den bärbara idag innan den dog.

Har hållt på med eksamensprosjekt i arkitektur i 6 månader och skall vara färdig 21 augusti. Dumt att det inte fungerar då.

Börja med att köra Apple Hardware Test. (Intel-baserade Mac-datorer: Använda Apple Hardware Test)

Eller prova att starta från installationsskivan som medföljde datorn, och kör Skivverktyg där ("Reparera skiva" och "Reparera skivbehörigheter").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 08:08

Den grå skärmen, fick du det direkt efter att du uppdaterat OS X eller kunde du jobba med 10.7.4 ett tag först? Jag uppfattar det som att det fungerade ett tag?

Har aldrig hört talas om något samband mellan 10.7.4 och datordöd. Måste vara en tillfällighet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-23 12:40

Nå har jeg fått svar fra reparatør. Begge diskene døde. Han misstenker også uppdateringen.

Klaget til Apple

Större uppdateringar (som 10.7 till 10.8) är alltid farliga och jag kör alltid på en extern disk först. Mindre uppdateringar brukar inte strula så ofta, men det är i alla fall bra att ha en extern disk att falla tillbaka på, och inte uppgradera maskinerna samtidigt om det skulle bli problem. Dessutom har jag externa diskar för provinstallationer av program som jag bara utvärderar och inte vill stöka till huvudsystemet med innan jag vet om jag skall behålla det. Om du uppgraderar hårddisken så mycket som en enda gång så har du en disk att göra det där reservsystemet på.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-23 13:48

Ja nu är bara frågan hur jag skall återupprätta I-macen som där backupen är med 10.7.4, Någon som har ett bra förslag? Tas tacksamt emot.

Ursprungligen av rubing:

Ja nu är bara frågan hur jag skall återupprätta I-macen som där backupen är med 10.7.4, Någon som har ett bra förslag? Tas tacksamt emot.

Om du är så rädd för 10.7.4, så får du väl göra en nyinstallation med en lägre version, och sedan t.ex använda Flyttassistenten (Migration assistant) för att hämta program och dokument från backupen (tillvägagångssättet beror ju lite på vad det är för typ av backup)

Ett annat sätt (om du trots allt vill ge 10.7.4 en chans) är att återställa från backupen, och sedan köra 10.7.4-uppdateringen igen - med den s.k. Combo-versionen. Då borde eventuella korrupta systemfiler ersättas.

Det finns ju inget generellt fel i 10.7.4. Det är ju miljoner som har installerat den utan att få problem.

Jag tjatar om extern disk... Dra igång nåt som funkar på extern disk, utan att riskera dina filer. Gör en rejäl backup. Sedan kan du försöka med allt du vill för att få igång interna disken. Om allt är bra på externa disken kan du klona över hela systemet från den med Carbon Copy Cloner. (Tänk bara efter en gång eller två så rätt filer kopieras och raderas.)

Som sagt, har du funderat på en större disk är detta rätt tillfälle. Sätt den nya i externt kabinett, installera system på den, dra över dina filer från interna disken, byt disk. Klart! (Nästan, du skall så klart få igång den gamla också. CCCa över från den friska så har du två pigga system.)

En månad senare... Hur gick det?

Det är lite frustrerande att lägga tid på att dra information ur TS, och ge en del tips, och sen bara... ingenting.

1
Bevaka tråden