Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla samman gammal iMac (266mhz, 8.5) och ny (800mhz, 10.2)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker koppa ihop en gammal iMac, 266 mhz med OS 8.5 med en ny 800 mhz plattskärmad med Jaguar. Detta för att kunna föra över de viktiga filerna från den gamla och grundformattera och uppgradera operativsystemet. Den gamla iMacen har givetvis ingen FireWire-port.

Hur gör jag detta smidigast? Jag antar att det är Ethernet som gäller. Vilken kabel skall jag ha? Vilka inställningar behöver jag göra i de olika burkarna? (Om det finns någon gammal tråd om detta får ni gärna länka till den, jag hittade inga bra sökbegrepp.)

Jag tänker även peta i 256MB minne till i den gamla iMacen. Hur nytt OS är det poäng att installera då? Och är det något annat jag skall tänka på då? Ny firmware? Tacksam för all hjälp jag kan få.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 18:53

Mina åsikter:
* borde gå koppla burkarna mot varandra via ip-kabel (tror den nya klarar att "vända kabeln" själv, annars är det korsad som gäller). du får ställa in adresser och så manuellt (säg 10.1.1.1 rest 10.1.1.2), välja ethernet och bort med appletalk... hoppas någon annan kan hitta tråden

* jag tycker gott du kan prova X på 233:an när du har 384MB och använd då så nytt som möjligt (10.2.4-10.2.6). har inte provat på iMac men gamla biege rullar på hyfsat... glöm inte kolla på apples sidor efter uppdateringen av firmware innan du tar bort 9.2 (för det går inte peta in firmwaren under X), och se till att få rätt version (det finns två olika beroende på hur ny iMac:en är). hur man gör finns väldigt pedagogiskt och bra beskrivet, så det kan du låte mormor göra om det är något bra på teve:n

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
* jag tycker gott du kan prova X på 233:an när du har 384MB och använd då så nytt som möjligt (10.2.4-10.2.6).

Tack för hjälpen. Det sitter enbart fåniga 32 MB i den gamla burken nu, vilket alltså bara ger 288 MB totalt.

Frågan är om det kostar mer än det smakar att försöka köra OS X med en så slö processor. Den skall användas av en person som inte är lika intresserad, som jag skulle ha varit, av att använda OS X bara för sakens skull.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Jag tänker koppa ihop en gammal iMac, 266 mhz med OS 8.5 med en ny 800 mhz plattskärmad med Jaguar. Detta för att kunna föra över de viktiga filerna från den gamla och grundformattera och uppgradera operativsystemet. Den gamla iMacen har givetvis ingen FireWire-port.

Hur gör jag detta smidigast? Jag antar att det är Ethernet som gäller. Vilken kabel skall jag ha? Vilka inställningar behöver jag göra i de olika burkarna? (Om det finns någon gammal tråd om detta får ni gärna länka till den, jag hittade inga bra sökbegrepp.)

Om du har en hub så duger vanlig Ethernetkabel; du kopplar bägge maskinerna till hubben. Sen kan du antingen använda FTP eller Appleshare. Använder du FTP så behöver du en ftp klient på den gamle maskinen, och sen kopplar du på ftp-delning i Inställningar. Detta kräver naturligtvis att IP nummret är ur samma serie på den gamla maskinen (är inte säker på hur mycket du vet; men om IP numret på den nya är 192.168.1.X så ställer du in den gamle på 192.168.1.Y där Y<>X och Y>1).

Använder du appleshare så är det bara till att slå på fildelning på den gamle. Från den nya så kan du sedan hitta den gamle på nätverket. Tvärtom borde också gå, men jag har noterat stabilitetsproblem i dom lägena.

/X

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-07 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Tack för hjälpen. Det sitter enbart fåniga 32 MB i den gamla burken nu, vilket alltså bara ger 288 MB totalt.

Frågan är om det kostar mer än det smakar att försöka köra OS X med en så slö processor. Den skall användas av en person som inte är lika intresserad, som jag skulle ha varit, av att använda OS X bara för sakens skull.

OS 9.2 är att rekomendera.

1
Bevaka tråden