Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator CS6 har problem att läsa eps-filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat CS6 innan semestern och nyss har jag uppdaterat till OS X 10.8. Jag vet inte om felet kom med detta eller om det fanns tidigare. Jag sitter mest med InDesign om dagarna.

Jag upptäckte igår att eps-filer som öppnas med CS6 är helt tomma på information. Inga varningar dyker upp när filen öppnas. Jag slår om till konturläge och visar hela arbetsytan. Det finns inte en enda pilledutt på papperet.

Jag har även kvar CS5.1 som reserv och där funkar samma eps-filer utan problem.

Jag raderar sen alla inställningar för Illustrator CS6 men problemet är kvar. Jag har inte installerat om programmet utan tänkte höra här först om någon sett något liknande.

Bilderna visar lagerpaletten där man ser att CS6 är helt utan innehåll.

- - -

OT: om man startar Illustrator med Shift nedtryckt så händer något väldigt skumt. Vad är det för läge?

  • Medlem
  • 2012-08-09 15:35

Jag får inte det problemet när jag skapar en eps i cs5 (inst nedan) och öppnar i cs6.

Det funkar här med.

Problemet har jag sett med befintliga eps-filer. Det var bl a en logga i logotyparkivet. Fick sen en eps med samma bekymmer av en kund på eposten.

Det är ju en rätt elak bugg eftersom man inte får något varningsmeddelanden. Man kanske t o m kastar filen för den var tydligen trasig.

Testade med min egen dator nu och problemet är repeterbart.

  • Medlem
  • 2012-08-10 11:18

Jag gick in i vårt grafikarkiv och tog en fil per år fråm 1998 och framåt. Alla gick att öppna utan annat än normala problem.

Okej nu kom jag på vad det är.

Eftersom Baron inte har några bekymmer samt att jag såg samma fel hemma så började jag fundera vad som var gemensamt i mitt fall. Kom då att tänka på den enda plugin jag har till Illustrator.

Det är autoladdaren till Linotype FontExplore (som aktiverar typsnitt samtidigt som dokumentet öppnas).

FontExplorer släppte uppdaterade plugins för CS6 i juli. Jag tog nu bort denna plugin och testade på nytt och det funkar direkt.

Aj aj aj Linotype... inte slarva så att programmen blir trasiga!

Lustigast av allt är att de flesta av filerna jag testat inte innehåller någon text ens. Det är vektoriserad text i loggorna.

Och nu såg jag att Linotype har uppdaterade pluggar... installerade och provkörde = funkar!

1
Bevaka tråden