Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dela ut bilder i nätverket samt nätverskdisk frågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fundering på hur jag ska styra upp familjens bildarkiv. Tidigare så har vi används windows och haft en nätverksdisk som vi laggt upp alla bilder på. Nu med osx så tycker jag det är väldigt krångligt, det är nog bara för jag inte fattar hur jag ska göra.

Jag har en mac mini server som jag vill ha alla bilder på, dvs jag vill att alla mobilbilder osv ska enkelt kunna kopieras över till en mapp på den datorn. I windows så hade vi helt enkelt en mapp som var en gänväg till en mapp på servern. Den fanns alltid på skrivbordet så länge man hade nätverkskontakt så är den tillgängligt. Det jag märkt med osx är att nätverksmappar/diskar blir disconnectade så fort man sätter datorn i sleep eller startar om den. Jag vill att mappen ska vara kontaskt på tex skrivbordet så att det ska vara enkelt att kopiera bilder till den mappen som i själva verket är en mapp på server datorn. Hur löser jag detta, samt hur löser ni detta?

Nuvarande bilder också är ett litet problem. Jag vill kunna använda våra ATV2 för att kunna visa vänner/familj bilder enkelt och hur ska jag göra detta? är det iphoto delning som gäller då? för det går väl att komma åt sina bilder genom en Apple tv? och kan jag på nått sätt ansluta med min "client, alltså bärbara dator" som kör iphoto till serverns iphoto library så att jag slipper fjärrstyra servern varje gång jag ska fixa med bilder?

/a

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 11:35

När du har mappat upp din nätverksdisk till skrivbordet går du in under Äpplet - Systeminställningar - Konton (eller om den heter Användare) och väljer Startobjekt (tror jag det heter). Dra in din hårddiskikon från nätverksdisken till listan.

jättebra! typiskt bara att den usb disken som jag vill mounta är en NTFS volym...

*edit* det är visst en osx extened volym, hade visst gjort om den, konstigt då att jag inte kan mounta just usb disken?

Senast redigerat 2012-08-07 17:34
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 16:42

Är det en USBdisk ska den komma upp automatiskt på skrivbordet. Eller vart har du anslutit USBkabeln från disken?
Missade att det gällde ATV2, trodde du menade din Macmini
Då är det Hemmadelning genom iPhoto som gäller.

mac mini är server datorn som bilderna ligger på, bilderna ligger på en usb disk som är ansluten till servern. Det jag försöker göra är att mappa upp den disken på min bärbara för att kunna föra över bilder, jag antar sen att jag måste skapa ett iphoto library på servern eller att jag kan kanske exportera mitt nuvarande så att min fru sen från sin dator kan komma åt samma library.

men jag vill ha usb disken som är ansluten till servern som en nätverksdisk på min bärbara, för att jag tycker det är enkelt att ha det så. det har iaf alltid funkat jättebra i windows och det går smidigt. istället för att behöva gå in i nätverket och ansluta osv till datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 19:07

I Finder välj menyn Gå - Anslut till server.
När du har mountat din USBdisk, så du ser den på skrivbordet, gör du som jag skrev i inlägg #2.
För att se bilderna i ATV2 är det enklast att ha iPhoto snurrandes på servern med Hemmadelning påslaget.

1
Bevaka tråden