Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musik i iPhone men INTE i macen

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:07

hej

jag vill ha musik i iPhone men inte i min macbook air. Så jag ställde in iTunes och sa synka inte musik, då vill den deleta all musik på iPhonen, Det vill inte jag. HUR gör jag för att deleta musik på MBA men inte på iPhonen?

Synka in musiken (som du redan gjort), gå över till iCloud, sluta använd iTunes till att synka/göra säkerhetskopior.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:28

Tack för svaret. jag fattar dessvärre inte. iCloud var? jag hittar inte hur jag säger åt iCloud att iTunes inte ska synka.

Du slutar helt enkelt bara att synka mot iTunes, finns inget val för det.

Hur hade du tänkt lägga in ny musik utan att synka mot iTunes?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:30

genom att köpa den t ex. Men jag vill synka, fast inte musiken.

Fast vad är det du synkar förutom musik?

Om du köper musiken på din iPhone så kommer den bara finnas där, tråkigt om det försvinner utav någon anledning / kraschar.

Hela systemet är uppbyggt kring tanken att innehållet i din iPhone är en kopia på innehållet i din dator, i den omfattning du väljer. Systemet är inte uppbyggt för att hantera att det ska finnas musik på din iPhone som inte finns på din dator. Tvärtom går utmärkt. Varför vill du inte ha musiken på datorn? Utrymme? Det vållar dig långt mindre huvudvärk om du skaffar större hårddisk i så fall, eller lägger musiken på en extern disk.

Och, precis som Keptang säger, om du köper musiken till din iPhone och den går sönder/försvinner/blir stulen så är musiken borta. Du får nämligen bara ladda ner musik en gång per köp. Har du den på datorn så har du åtminstone en kopia där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:44

Så här:

jag vill ha musik på iPhone och på min iPad. Jag vill inte ha på min MBA, eftersom den har en disk på 250 gb. Större hårddisk kan den inte ha, eller rättare sagt få (eller?). Min MBA-disk fyller jag med annat. Det jag vill synka är PDFer, videofiler. Men alltså inte musik. Är slutsatsen att det inte går?

Såklart det går, jag har skrivit det flera gånger, bara att låta bli att synka.

Konsekvenserna av det har jag också skrivit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:50

Som sagt, jag vill synka. Men inte musik. UTAN att köpa extrautrymme i iCloud. Jag har liksom ingen lust att köpa 20 gb för att ha filer i molnet som jag kan skicka i kabel. OM det nu går.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-08 11:55

I ursprungsinlägget så har du skrivit att du skulle prova att synka efter att ha bockat av musik och då ville iTunes naturligtvis rensa din telefon från musik som finns på den.

Detta leder mig till frågan, var har du musiken idag som du en gång har synkat in i din telefon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:57

just nu finns den i paddan och i time machine. (jag blev sur och tryckte på synka så att allt raderades - jag ska nog återställa det snart).

normalt finns den i MBA, iPhone och iPad. Men jag behöver frigöra plats i MBA och vill ta bort den däritfrån, UTAN att förlora den i iPhone och UTAN att sluta synka i iTunes - om det går.

Vad händer om du bockar i "Manually manage music and videos" på första tabben i iTunes?

Du borde kunna dra in de låtar du vill ha, och jag tror inte att den rensar vid synk oavsett hur ditt iTunes-bibbla ser ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 11:59

Då säger den att den först kommer att radera musiken på iPhone, sen får jag börja med min manuella synkning.

Ursprungligen av pzj:

Då säger den att den först kommer att radera musiken på iPhone, sen får jag börja med min manuella synkning.

Ja, men efteråt kan du manuellt slänga in musiken på iPhone, ta bort den ur iTunes och synken kommer inte att röra innehållet på din iPhone.

Löser inte detta problemet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-08 12:10

Hur du än väljer att göra nu så kommer telefonen att rensas från musik om du väljer att använda funktionen "Synkronisering". Hela poängen med synkronisering är att ha samma upplägg på två ställen, att de ska vara identiska, de ska vara synkroniserade.

Om du vill frigöra musiken från din MBA för att det tar plats (märkligt nog vill du ha videor för att synka in kvar på MBA, som tar mer plats än musik) gör du enklast i att skaffa en extern disk på vilken du lägger musiken och sedan lägger till musiken i iTunes från denna externa disk istället för den interna. Då kan du synka musiken också trots att den inte tar upp plats på din MBA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 12:12

Videorna är arbetsmaterial, intervjuer. Knappast märkligt, om möjligt inte vad ni gör.

Tack för tipset med extern disk, så får det bli!

Extern disk tycks vara lösningen för dig. Som jag skrev i inlägg #7.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 12:16

ledsen att jag missade det i ditt inlägg #7. jag fastnade i din något märkliga fråga om varför jag inte vill ha musiken på datorn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-08 12:19

Troligen! jag testar. tack!

1
Bevaka tråden