Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon ringde och ville komma åt min PC via ett program

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick in ett samtal till våran växel på jobbet, där en man (som ringde från ett call center i Indien, det hörde man i bakgrunden och på rösten) sa följande:

Citat:

- Hello, I'm calling from the PC support, you have filed a problem on your computer, so I need to send you a program, and you need to install it so I can help you.

Uttala detta med en indisk brytning, så förstår ni hur personen lät.

Jag började självklart ifrågasätta honom och vad han ville, och det slutade med att han la på eftersom han inte svarade på mina frågor (vart han ringer ifrån, vad han vill ha för information på min dator, vad för problem jag har och vilket företag han har ringt till).

Jag fick en hel storm i huvudet, eftersom jag tyckte detta var så intressant.

- Vad för information är det dom vill komma åt?
- Vad kan dom tjäna på detta, erbjuda virusskydd?
- Är detta något allmänt känt sätt att komma in i företags datorer?
- Vad är det för program han installerar?
- Är dessa typ av "företag" lagliga, eller sitter det nån Indisk maffia och kapar företags datorer i Sverige?
- Finns det flera såna här typer av lurendrejare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 06:16
Ursprungligen av Patrik D:

- Finns det flera såna här typer av lurendrejare?

Det påminner om det telefonsamtal där skojare påstår sig ringa från Microsoft. De vill/ville då installera ett program som de sen kunde fjärrstyra datorn med, förmodligen för att komma över kontouppgifter och i bästa (sämsta) fall plundra folks bankkonton, komma över kreditkortsinformation eller liknande.

Min granne fick ett sådant här samtal nyligen, det lustiga är att hon inte har någon dator, alls.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-07 08:38

Det är en scam.
De har ringt på jobbet också och påstått sig vara från IT.
Och som stile sa, de ringer till privatpersoner och säger att de är från microsoft.

Tydligen är Eslöv ganska drabbat. En kollega har fått samtal flera gånger, stod i Skånskan häromdagen om en man som betalat 3400 kr till bedragarna och en annan i dagarna som var på väg att skicka iväg en betalning men avbröt i sista stund.
Att folk aldrig lär sig???

Haha, de ringde mig också och sade sig vara från MS. När jag förvånat svarade att "jag kör ju Mac, inte Windows" la han på luren...

Ursprungligen av billyjam:

Haha, de ringde mig också och sade sig vara från MS. När jag förvånat svarade att "jag kör ju Mac, inte Windows" la han på luren...

Kanske är en hemlig avdelning i Cupertino som sitter och ringer...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-07 10:02

Åh, jag bara hoppas att de ringer mig! Oj, vad dyrt det skulle bli... självklart skall man ju spela med, så länge det går, tills de förstår att man kör mac, inte pc. Då skall man byta dator, såklart! Hart man tur kan man dra det en gång till, och sen, på tredje gången kan man ta en pc, och sen skall man klanta sig så de inte kommer åt den. Hur länge som helst. Och hela tiden göttar man sig åt att de betalar vaddå, 5-10:- /minut för att försöka blåsa mig på större pengar

En sån där pajsare ringde mig lägligt häromdan. Jag hade precis plockat ur frysen för avfrostning och satt bara och slösurfade och väntade på islossning. Jag lyckades förstöra 20-25 minuter för dem innan han kopplade mig till någon, som pratade bättre engelska och genast frågade om jag hade flera datorer och om de var macar alla, då var det roliga slut och luren åkte på fortare än kvickt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 11:43

De ringer förstås med VoIP så det blir inte så dyrt för dem.

Ursprungligen av kenjon:

De ringer förstås med VoIP så det blir inte så dyrt för dem.

Precis, kostar förmodligen inte mer än några tusen/månad om ens det för hela scam-upplägget.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-07 20:45

Här kan ni hitta en hel del kul att läsa om dessa och liknande pajsare:
419 Eater - The largest scambaiting community on the planet!

Man borde skaffa sig ett 071-nummer och lägga upp i registret...
Hade varit kul att se när uppringarens räkning kommer och man debiterat 100:-/minut

/martin

Ursprungligen av martinator:

Man borde skaffa sig ett 071-nummer och lägga upp i registret...
Hade varit kul att se när uppringarens räkning kommer och man debiterat 100:-/minut

/martin

Märkt med "stupid MF who will fall for anything" eller nåt liknande?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 16:54

Varför få jag aldrig sådana samtal, jag vill ju!!

1
Bevaka tråden