Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMini 2012 vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac Mini har inte uppdaterats sedan 20 Juli 2011 så det börjar bli dags för en 2012 års modell

Jag gissar att vi kommer få se mycket teknik från årets Retina MacBook Pro hamna i denna Mac Mini

t.ex

- FireWire försvinner

- Stöd för upp till 3 skärmar . 1 via HDMI och 2 via de två Thunderbolt portarna

- Mer Mini - Mindre design (någonstans mellan dagens utseende och Apple TV)
- Quad Core i alla modeller
- 2 x Thunderbolt ports
- Asymatric Fans

men kanske även
- obytbart ram minne (fastlödat på moderkortet)
- SSD så som i Air och Retina MBP (med motivationen att det möjliggör en mindre Mac Mini)

beroende på hur mycket mindre Apple gör nya Mini så kan även..
- Ethernet porten försvinna (ersätts av Thunderbolt adapter)
- Färre USB portar ... kanske endast 2 st USB 3.0 portar

Senast redigerat 2012-08-07 12:09
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-07 13:45

Mac Mini brukar följa MBP 13 prestandamässigt, så jag tror inte på quad core i alla modeller.

Tre skärmar stöds redan på det sätt du beskriver i dagens Mini med AMD-grafik, så det är inget nytt.

Jag ser ingen poäng med att göra en stationär dator mindre än dagens Mini, i synnerhet inte om man måste offra funktionalitet och prisvärdhet på de sätt du föreslår.

Som du kanske kan gissa tror jag på en mindre uppdatering
- Dual core Ivy Bridge (samma som i MBP 13)
- Quad core Ivy Bridge på server-modellen
- 4 GB RAM på instegsmodellen
- USB 3 (så klart)
- Samma formfaktor

Edit: Om det ens kommer en ny Mini i år... det är inte alls säkert. Den brukar inte uppdateras lika ofta som t.ex. iMac.

Jag skulle inte ha något emot om Mac Minin blev ännu mindre ... skulle nog bli en ännu större wow faktor ...

men även om formfaktorn förblir densamma tror du inte att FireWire försvinner och ersätts med en extra Thunderbolt port istället ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-07 14:10

Det tror jag inte. Enda nyttan med en extra thunderbolt-port vore ju i så fall att koppla in en FW-adapter.

Som jag ser det är syftet med Mac Mini att erbjuda en prisvärd instegsmodell för folk som vill byta från Windows till Mac. Att öka "wow-faktorn" är inte prioriterat i det fallet, det räcker gott med att den är snygg och funkar mycket bättre än ens gamla sega och instabila PC-skrälle

nä syftet med en extra TB port skulle vara att kunna ha en extra HD för alla TB uttrustade hårdvaror har INTE två portar vilket gör att man INTE kan serie koppla flera TB enheter .. så en extra TB port tror jag har mycket högre värde än FW som Apple håller på att fasa ut ... USB 3.0 har mycket bättre bandbred än FW så FW är gone .. history ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 14:18

Har Mac Minin ändrat storlek under åren? Gen 1 hade extern nätdel, men efter det?

Jag tror inte det är så intressant med en mindre Mini. På en bärbar är storlek och vikt mer intressanta att banta, och leder till kompromisser som fastlött mine för att spara plats.

Ursprungligen av oskard:

Har Mac Minin ändrat storlek under åren? Gen 1 hade extern nätdel, men efter det?

Jag tror inte det är så intressant med en mindre Mini. På en bärbar är storlek och vikt mer intressanta att banta, och leder till kompromisser som fastlött mine för att spara plats.

ja å portarna har ändrats ett antal gånger 5 gånger

Mac Mini Repair - iFixit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 14:49

Jag skulle hellre se en MacMini som huste rum för ett dedicerat desktop grafikkort än att den blir ännu mindre.

Jag skulle verkligen inte vilja att man går bort ifrån standard minnen och HDD's. Apples maskiner är oflexibla som det är.

Att man däremot går över till 2TB portar är inte omöjligt. Långsökt potentiellt. MacMini ska vara en "minimal" maskin så att säga. Jag hoppas för gudsskull de behåller ethernet på alla stationära maskiner. Vansinne att inte ha det.

Om MacMini går över till SSD som standard vore inte omöjligt. Men det drar upp priset. OSX trivs dock sjukt bra med SSD och Apple har ofta varit ett "upplevelse" företag vad gäller deras produkter.

Bortsett från
- Ethernet porten försvinna (ersätts av Thunderbolt adapter)
- Färre USB portar ... kanske endast 2 st USB 3.0 portar

så tror jag att du har fått med det mesta av de troliga nyheterna.

USB 3.0 istället för 2.0 och Wifi AC samt Intel Ivy Bridge-processorer är också troligt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-23 23:49

Apple får gärna trycka dit ett uttag för Kensington-lås igen.

Senast redigerat 2012-08-24 00:10
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2012-09-01 19:08

Kanske en budget modell av Wireless keyboard och Magic mouse?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-02 13:12

Är inte dagens mac minis formfaktor anpassad för CD? Titt som tätt lanseras det nya persondatorer som är mindre än kreditkort eller som usb-stickor. Jag skulle uppskatta en mindre dator. Men jag håller med att man inte skall gå ifrån standardminnen och lagringsdiskar. Det blir dyrt och oflexibelt för användaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-02 15:32

Tror inte på större förändringar. Den känns fortfarande fräsch design- och storleksmässigt. Blir nog lite snabbare, men annars samma. Föredrar som någon varit inne på att den får bättre grafikprestanda än att den blir mindre.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-09-04 13:13

Varför skulle det komma en mini snart? Fortfarande presenteras den som "nya Mac mini" på både svenska och .com sajten. Jag vet ej hur Apple brukar göra men ofta kör man en kampanj en viss tid sedan blir det en längre period med affärer som vanligt (Cykelringen och Hemtex undantaget).

1
Bevaka tråden