Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini till projektor

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Försöker sätta igång nyanskaffad Mac mini med projektor (hdmi-hdmi) som skärm.
Får ingen bild. Vad göra? Har ingen adapter för att köra till annan display.

Tack på förhand

T

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-06 17:11

Är där fler än 1 HDMI ingång på projektorn, så får du ju börja med att välja rätt ingång. Annars vet jag tyvärr, kör samma stuk här fast jag har en förstärkare emellan, men det ska inte ha någon betydelse. Hur lång sladd använder du?

Sladden är 1,5m och har provat olika sladdar och längder..

  • Medlem
  • 2012-08-06 17:23

Om bildskärmsinställningarna är satta på en upplösning skärmen inte stöder kan det väl bli tomt på skärmen. SVårt att ändra utan bild...

Om bildskärmsinställningarna är satta på en upplösning skärmen inte stöder kan det väl bli tomt på skärmen. SVårt att ändra utan bild...

Det känns som om det är mitt problem.
Torbjörn

  • Medlem
  • 2012-08-08 11:11
Citat:

Om bildskärmsinställningarna är satta på en upplösning skärmen inte stöder kan det väl bli tomt på skärmen. SVårt att ändra utan bild...

Men om man har tillgång till en annan dator kan man slå på skärmdelningen på Minin och sen dela bildskärmen när man kopplat in projektorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-06 19:11

Det kan också ha att göra med om du kör RGB eller YUV-signal på ingången via HDMI. Jag tror MacMinin alltid kör YUV-signal.

Det kan också vara värt att pröva logga in genom "safemode" och där ställa in en upplösning projektorn hanterar:

Mac OS X: Starting up in Safe Mode

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-06 23:49

Testat annan HDMIkabel?

Ja 4 olika sladdar

Ursprungligen av Torkel123:

Hej!

Försöker sätta igång nyanskaffad Mac mini med projektor (hdmi-hdmi) som skärm.
Får ingen bild. Vad göra? Har ingen adapter för att köra till annan display.

Tack på förhand

T

om du skaffat en ny så hänger det ju med HDMI-till-DVI-adapter

Torkel123 skrev:

Hej!

Försöker sätta igång nyanskaffad Mac mini med projektor (hdmi-hdmi) som skärm.
Får ingen bild. Vad göra? Har ingen adapter för att köra till annan display.

Tack på förhand

T




om du skaffat en ny så hänger det ju med HDMI-till-DVI-adapter

Senast ändrad av gotfredsen, idag klockan 08:23

____________________________________

Mac minin är 1,5 år gammal, fick inte med adapter. Hade jag haft nytta av den?

Sätter jag HDMI-kabeln i Tvn får jag bild från datorn..

Projektorn fungerar med andra (bluray, kameror, pc) enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 11:52

Om MacMinin är gammal / använd så kan det vara rekommenderat att zappa PRAM. Det kan vara så att man ställt in den i en upplösning projektorn inte hanterar och av någon anledning så faller maskinen inte tillbaka på en "safe" standard.

Mac mini: How to reset the PMU

Då är det nog tyvärr som så att din Mac och din projektor inte kan komma överens om en lämplig upplösning. Finns det möjlighet att uppgradera projektorns firmware?
Ett alternativ annars är programmet SwitchResX, About SwitchResX som dock kräver lite mer handpåläggning. I din instruktionsbok för projektorn kan det finnas uppgifter om dens optimala upplösning, uppdateringsfrekvens, vertikal och horistontell frekvens osv. Men det lättaste brukar vara att Googla efter din projektors modellbeteckning och "modelines". Du kan hitta någon linuxnisse som haft samma problem men löst det och plocka uppgifter utifrån det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-07 22:19

Men du borde kunna kolla vilken upplösning din projektor klarar, sen ställa in den på minin medans du har den kopplat till TVn, sen byter du sladden till projektorn. Kanske går?

  • Medlem
  • 2012-08-07 22:28

Troligen inte.

Nej det sistnämnda fungerade inte tyvärr.

Ska köra på Suddgummis idé nu.

  • Medlem
  • 2012-08-08 11:13

Just det. Eller köra teamviewer.

1
Bevaka tråden