Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kan du snacka med fler appar i iOS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant. Det sägs ju att Nuance ligger bakom Siri med. Det skulle kunna förklara varför Apple aldrig har släppt några egna API:er till röstigenkänningsmodulerna som tredjepartsutvecklare skulle kunnat använda sig av, Nuance har väl inte sålt de rättigheterna till dom.

Kände inte igen ditt namn förresten, ser att du registrerade dig idag. Välkommen till 99!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 09:57

Men om den ska känna igen min röst, och så vaknar man en morgon, lite förkyld, hes.... Blir jag nekad tillgång till mina appar då?

Ursprungligen av kenjon:

Men om den ska känna igen min röst, och så vaknar man en morgon, lite förkyld, hes.... Blir jag nekad tillgång till mina appar då?

Då får nog bli frisk då och använda skärmen tills vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 13:31

Seriöst! Är det någon som är trygg med att din telefon ger folk tillgång till ditt bankkonto till alla som kan imitera/spela upp din röst? Längtar någon efter det?

Ursprungligen av pesc:

Seriöst! Är det någon som är trygg med att din telefon ger folk tillgång till ditt bankkonto till alla som kan imitera/spela upp din röst? Längtar någon efter det?

Jag funderade också på det, om en inspelning räcker för att lura det. Det var ju någon telefon som använde ansiktsigenkänning och gick att lura med ett kort av personen i fråga.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag funderade också på det, om en inspelning räcker för att lura det. Det var ju någon telefon som använde ansiktsigenkänning och gick att lura med ett kort av personen i fråga.

jag tror inte att man vill röst styra allt

men visst vore det häftigt om Valmyndigheten gjorde en app man kunde RÖSTstyra
när det är dags att rösta nästa gång ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-07 18:45
Ursprungligen av pesc:

Seriöst! Är det någon som är trygg med att din telefon ger folk tillgång till ditt bankkonto till alla som kan imitera/spela upp din röst? Längtar någon efter det?

Jag tycker du är lite väl mycket bakåtsträvare och nästan teknikfientlig, efter att ha sett dina inlägg i olika diskussioner kring nya sett att auentisera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-07 19:15
Ursprungligen av zinned:

Jag tycker du är lite väl mycket bakåtsträvare och nästan teknikfientlig, efter att ha sett dina inlägg i olika diskussioner kring nya sett att auentisera.

Nej han är inte teknikfientlig men det finns tillfällen då röststyrning inte är att föredra. Om du vill tala om för din mobiltelefon att du vill åka till Borås ser jag inga större risker. Att logga in på banker odyl verkar lite lurigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-08 00:30
Ursprungligen av onnyt:

Nej han är inte teknikfientlig men det finns tillfällen då röststyrning inte är att föredra. Om du vill tala om för din mobiltelefon att du vill åka till Borås ser jag inga större risker. Att logga in på banker odyl verkar lite lurigare.

Varför svarar du för hans räkning, det kan han väl göra själv?

Sedan så baserar jag mitt uttalande på vad han har skrivit i andra trådar också, vilket jag skrev. Självklart är det kanske inte optimalt med alla typer av autentiseringar i alla typer av lägen men jag har uppfattat det som pesc inte godkänner något annat sätt än där användaren själv knappar in en kod eller att en annan person verifierar identiteten med hjälp av t ex körkort från personen i fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-08 01:03

Tekniken bakom Nuance är fantastisk och spännande. Jag är definitivt inte emot nya sätt att få röststyrning att fungera, vilket är den stora viktiga poängen bakom tekniken.

Men när det gäller frågor om säkerhet anlägger jag ett annat perspektiv. Jag är då rätt ointresserad av vad tekniken påstås kunna göra men mer intresserad av hur man kan manipulera, förstöra, gå runt tekniken. Först när man kan bevisa att den nya tekniken har motståndskraft mot attacker av olika slag bör den driftsättas i stor skala.

För att citera Bruce Schneier:
Crypto-Gram: July 15, 2012

Citat:

...but security also requires a particular mindset -- one I consider essential for success in this field. I'm not sure it can be taught, but it certainly can be encouraged. "This kind of thinking is not natural for most people. It's not natural for engineers. Good engineering involves thinking about how things can be made to work; the security mindset involves thinking about how things can be made to fail. It involves thinking like an attacker, an adversary or a criminal. You don't have to exploit the vulnerabilities you find, but if you don't see the world that way, you'll never notice most security problems."...

1
Bevaka tråden