Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion släpps idag

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Och du har koll på att det inte är Spotlight som indexerar din disk?
Kolla i aktivitetsmonitorn vad som drar CPU/Disk

Helt säker.

Jag kollade i aktivitetsmonitorn, det var så jag såg att det var Splashtop och senare även Sparrow.

Ok, gillar notifikation center. Nya safari känns fräschare. Sen har jag inte hunnit märka så mkt skillnad från Lion, mycket möjligt att detta känns något rappare, men så brukar det ofta bli efter uppgradering. Nu till en fråga!

Försökt få ordning så att alla imessage synkas emellan imac, ipad och iphone. Telefonen vad jag förstår skiljer sig på det sättet att den faktiskt har ett nummer. Men har nu ställt in på alla tre att de kan ta emot på min -gmail.adress. Ett "problem" jag hade var att datorn och ipaden skickade från -gmailadressen, men min telefon från mitt "appleid", som e en gammal @mac.com-adress, en mail jag inte längre har. Numera e ju min apple-mail en @me.com-adress. Finns det nån möjlighet att ändra sitt apple-id från @mac.com till @me.com? Skulle underlätta mycket förvirring här.. Är ju liksom inte intresserad av att ha den längre då jag ändå inte kan använda den som mail-adress.

Ursprungligen av Anders Båth:

Ok, gillar notifikation center. Nya safari känns fräschare. Sen har jag inte hunnit märka så mkt skillnad från Lion, mycket möjligt att detta känns något rappare, men så brukar det ofta bli efter uppgradering. Nu till en fråga!

Försökt få ordning så att alla imessage synkas emellan imac, ipad och iphone. Telefonen vad jag förstår skiljer sig på det sättet att den faktiskt har ett nummer. Men har nu ställt in på alla tre att de kan ta emot på min -gmail.adress. Ett "problem" jag hade var att datorn och ipaden skickade från -gmailadressen, men min telefon från mitt "appleid", som e en gammal @mac.com-adress, en mail jag inte längre har. Numera e ju min apple-mail en @me.com-adress. Finns det nån möjlighet att ändra sitt apple-id från @mac.com till @me.com? Skulle underlätta mycket förvirring här.. Är ju liksom inte intresserad av att ha den längre då jag ändå inte kan använda den som mail-adress.

Du ska kunna ändra här (jag kan): https://appleid.apple.com

Ursprungligen av keptang:

Du ska kunna ändra här (jag kan): https://appleid.apple.com

Tack, jo har varit inne där nångång tidigare när detta stört mig. Där kan man "ändra" sitt apple-id till en mailadress, men den enda jag kan välja i den rullnedlisten är @mac.com (som ju är den jag inte längre vill ha, då jag inte kan använda den till nåt annat än just ID). Skulle vilja kunna välja min @me eller @gmail-adress, men ingen av de går att välja trots de är med på verifierade emailadresser.

zinned> Njae, vet inte om det egentligen skulle hjälpa mig, som sagt, det stör mig mest att mitt appleid är en mailadress jag inte kan använda. Känns bara onödigt att ha 3 emailadresser kopplade till sitt konto liksom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 16:36

Jag tror inte du kan ändra ditt Apple-ID på det sättet du beskriver men vad det gäller iMessage, lägg bara till det epostalias du använder på alla dina enheter som Uppringnings-ID.

Jag förstår sedan inte riktigt vilken vinning du skulle ha i att kunna ändra ditt Apple-ID...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 18:26

Jag har en sak som inte riktigt verkar vara korrekt i Mountain Lion - statusinställning i Meddelanden.

Se på bilden ovan, så ser menyalternativen ut om man klickar på Meddelande-ikonen längst upp. Oavsett vad jag klickar på för status i den menyn så står den kvar på texten "Nedkopplade". Men se då på bilden nedan :

Här är allting alltid utgråat men "Tillgänglig" är ibockat trots det. Om man som i första bilden klickar på t ex "Läser epost" så står den fortfarande som "Nedkopplad" men går man då över till Meddelande-appen och dess meny -> "Min status", så står där just det jag nyss valde - "Läser epost".

Jag fattar ingenting, ser det likadant ut hos er? Vad kan man göra åt detta?

Edit: Äntligen hittade jag svaret! -> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1410629

Senast redigerat 2012-07-27 19:03
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-27 19:11
Ursprungligen av zinned:

Jag har en sak som inte riktigt verkar vara korrekt i Mountain Lion - statusinställning i Meddelanden.

[ATTACH="CONFIG"]34017[/ATTACH]

Se på bilden ovan, så ser menyalternativen ut om man klickar på Meddelande-ikonen längst upp. Oavsett vad jag klickar på för status i den menyn så står den kvar på texten "Nedkopplade". Men se då på bilden nedan :

[ATTACH="CONFIG"]34018[/ATTACH]

Här är allting alltid utgråat men "Tillgänglig" är ibockat trots det. Om man som i första bilden klickar på t ex "Läser epost" så står den fortfarande som "Nedkopplad" men går man då över till Meddelande-appen och dess meny -> "Min status", så står där just det jag nyss valde - "Läser epost".

Jag fattar ingenting, ser det likadant ut hos er? Vad kan man göra åt detta?

Edit: Äntligen hittade jag svaret! -> OS X 10.8: iMessage status error - MacRumors Forums

Bonjour är inaktiverat för mig men jag är inloggad ändå!!

Verkar som det funkar för vissa och andra inte..

Apple har lyckats skapa en fin röra med Appe ID's / iMessage etc..

keptang, kan bara hålla med. Jag brukar inte va sen med att sätta mig in i och se logiken i det mesta Apple får fram. Det brukar ofta vara väldigt greppbart. Men som du säger, just med appleid/imessage/icloud finns det en hel del som känns ologiskt, svårfattat osv. Störande! Jaja, får hoppas att iOS6 hjälper till att få imessage att funka smidigare för de flesta med mer macprylar än bara en iphone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-27 21:53

En kul detalj när en notis kommer fram och man för muspekaren över den ligger den kvar.
Först när man drar bort muspekaren försvinner den efter ett tag.

Har inte orkat läsa igenom tråden.
Men jag skapade ett Apple-ID till fun och iMessage funkar klockrent.
Använde mitt AID när jag installerade ML och iMessage fattar inte ett skvatt.

Blir förbannad. Det enda negativa med Apple är denna Apple ID som suger. I övrigt så är allt annat en fröjd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-29 00:59
Ursprungligen av ante_77:

Har inte orkat läsa igenom tråden.
Men jag skapade ett Apple-ID till fun och iMessage funkar klockrent.
Använde mitt AID när jag installerade ML och iMessage fattar inte ett skvatt.

Blir förbannad. Det enda negativa med Apple är denna Apple ID som suger. I övrigt så är allt annat en fröjd

No offence men oftast rör det sig om SBS. Berätta vad du inte lyckas med så kan vi andra kanske hjälpa till.

Ursprungligen av zinned:

No offence men oftast rör det sig om SBS. Berätta vad du inte lyckas med så kan vi andra kanske hjälpa till.

Jo, det är mest troligt SBS i detta fallet.

Saken är den att jag installerade ML på iMac'en och Mini. Då skapade jag ett Apple ID till frun.
Allt funkar (iMessage) på fruns konto.

Men sedan när jag loggade in på min dator så får jag bara svaret

"Kunde inte beräfta "[email protected]" eftersom den redan används av ett annat Apple-ID"

Tror att jag bara borde hoppat över "första steget" i ML installationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-29 15:37
Ursprungligen av LaHe:

Vilket jävla skämt, fick min kod att lösa in och så säger MAS att koden redan använts??????

Ursprungligen av ante_77:

Jo, det är mest troligt SBS i detta fallet.

Saken är den att jag installerade ML på iMac'en och Mini. Då skapade jag ett Apple ID till frun.
Allt funkar (iMessage) på fruns konto.

Men sedan när jag loggade in på min dator så får jag bara svaret

"Kunde inte beräfta "[email protected]" eftersom den redan används av ett annat Apple-ID"

Tror att jag bara borde hoppat över "första steget" i ML installationen.

Har du mailadressen till flera ID då?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 16:06
Ursprungligen av zappee:

Har du mailadressen till flera ID då?

Ven frågar du? För för mig har det lösts sedan "länge"...

Ursprungligen av zappee:

Har du mailadressen till flera ID då?

Nej, det ska jag inte ha....tror jag.
Finns det någon möjlighet att kolla upp det?

Min skrivare slutade fungera, vid utskrift rapporterar den enbart fel.
Ingen ny drivrutin finns för nedladdning.

kolla i Köp&Sälj, ni kan göra ett fynd där ....

Hade även ett gammalt Apple ID.
Men när jag skulle ändra det till mitt @me.com så får jag beskedet "Du kan inte skapa ett Apple-ID med ett MobileMe-konto. Om det här är din e-postadress, är det även ditt Apple-ID."

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-06 19:36

Någon som märkt problem med att dockan inte alltid känner av att vissa program är igång?
Vilket gör att man inte får rätt menyalternativ när man klickar på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-06 19:51
Ursprungligen av zappee:

Någon som märkt problem med att dockan inte alltid känner av att vissa program är igång?
Vilket gör att man inte får rätt menyalternativ när man klickar på dem.

https://discussions.apple.com/thread/4150205?tstart=0

Var visst inte ensam

1. Nätverksdiskar är bortmonterade efter vila - jag måste återkoppla dom nästan varje gång. Buggen rapporterad till Apple.
2. FCPX känns rappare - t.ex. skimma effekter/pluggar - med ML.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-10 22:11

För att få tillgång till gömda bakgrundsbilder i Mountain Lion:
Here’s How To Unlock 43 Amazing Wallpapers Hidden In OS X Mountain Lion | Cult of Mac

Bevaka tråden