Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om batteri till en 13" MacBook white (Mid 09)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-07-24 21:19

Mitt batteri har länge varit knepigt, eller ja, jag tror det iaf. Drar man ur nätsladden till datorn så kan datorn dö precis när som helst. Antingen på 97% eller på 2% eller vilken siffra som helst. Den dör utan förvarning, bara slocknar.

Kollade systeminformation idag och såg följande intressanta siffror:

Cykelantal: 168 
Amperetal (mA): 0

Dels kan cykelantalet omöjligt stämma, batteriet har laddats ur och upp åtskilligt fler gånger än så. Dels amperetalet..
Noll? Verkligen helt noll? Betyder detta att batteriet är kört, att laddaren inte förser batteriet med ström, eller att något är vajsing i kopplingen mellan dator och batteri?

Värt att nämna är även att laddningsindikatorn på laddarkontakten oftast lyser supersvagt när den är kopplad till denna dator men visar inga tecken på det när den kopplas till vår två år nyare MBP.

Någon som har några idéer, aningar eller tankar om detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-24 23:12

Cykelantalet är sammanlagda antalet cykler från 100 % till 0 %.
Så laddar du ur till 50 %, sätter den på laddning till 80 %, och sedan laddar ur den till 30 % och laddar den till 100 % igen, har du förbrukat en cykel (laddat 30 + 70 %).

Jag skulle rengjort kontakten på datorn. Kan vara så enkelt att det blir dålig kontakt i MagSafe-porten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-04 22:20

Visst att jag kan köpa att det kan vara dålig kontakt i magsafeporten på datorn men det borde ju inte innebära att datorn bara slår av precis när som på valfritt procentantal mellan 1-100%. Ingen popup om dåligt batteri eller något. Levande i ena sekunden, död i nästa. Dessvärre har ju detta problem gjort att HDDn börjat låta illavarslande, tack vare att datorn bara bryter strömmen helt när inte laddaren är i.

Kan ett dåligt batteri bete sig såhär eller är felet mer troligt beläget någon annan stans i datorn?

Batterier har ju en begränsad livslängd på några år så det är bara att köpa
ett nytt batteri. Det fick sonen göra när hans batteri tog slut i Macbooken.
Och nu rullar det på som vanligt med ett fräscht batteri i.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-06 19:21
Ursprungligen av Sventa46:

Batterier har ju en begränsad livslängd på några år så det är bara att köpa
ett nytt batteri. Det fick sonen göra när hans batteri tog slut i Macbooken.
Och nu rullar det på som vanligt med ett fräscht batteri i.

Dessvärre så har batteriet varit såhär sedan mitten 2010, så det är väl inte ett direkt nytt problem och dök upp rätt tidigt i batteriets livstid. tilläggas bör väl att felet började uppträda ~1 månad efter att datorn tog ett enmetersfall från vardagsrumsbordet ner i marken :/

Då är det inte så konstigt, något gick ju sönder i fallet.
Logikkort / kontaktytorna för batteriet / batteriet.

1
Bevaka tråden