Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koss SB45 mick fungerar inte med någon Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt ett par Koss SB45 med mikrofon till familjen. Men när man pluggar in de båda kontakterna (hörlur och mikrofon) fungerar inte mikrofonen. Provat MacBook Air, iMacar av olika årgångar men samma resultat. APP säger att det bara ska vara plug and go. Men inte.

Sådan här USB-adapter ska man väl inte behöva köpa?

Några ledtrådar?

kolla ljudinsällningar i systemintällningar - ljud in

Borde jag skrivit. Det står bara ”Inbyggd mikrofon” där oavsett ur- och inpluggning. Omstart med mera.

Om inte valet "Linjingång - Ljudport linje in" finns så är det något fel i OSX - detta val ska alltid finnas, avsett om man har något inkopplat eller inte. Åtminstone i Macar som har en ljudingång.

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Borde jag skrivit. Det står bara ”Inbyggd mikrofon” där oavsett ur- och inpluggning. Omstart med mera.

Jag är för ny med det här med ljud helt enkelt

Eftersom APP bad mig spana på att någon ändrades under ”Ljud ut” fokuserade jag på det även under ”Ljud in”. Självklart står det även ”Linjeingång - Ljudport linje in”. Det nämnde APP inget om. Trots detta fungerar alltså inte mikrofonen för dessa Kosslurar. Mycket irriterande.

Finns någon tråd på Apples forum om det, personen köpte USB-adapter och sen funkade det.

Citat:

Finns någon tråd på Apples forum om det, personen köpte USB-adapter och sen funkade det.

Tack, det var en sådan jag troligen länkade till i mitt startinlägg. Men köpa en sådan för att få lurarna att funka känns ..eh.. sådär

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-06 18:32

På min MBP i Systeminställningar/Ljud/Ljud in står det "Ljudport linje in". Kan inte sådant här så bra men behövs det inte någon form av signalförstärkning för att få den porten att fungera?

Jo, det är linjenivå på den...har man en aktiv mick (kondensatormick t.ex.) så går det att få in hyfsat med ljud...men dessa lurar har kanske vanlig dynamisk mick. Vad jag tycker är besynnerligt är att Kenneth inte ens har linje in-valet i inställningar - det är ju ett fel i OSX - han har datorer med linje in-hål men det går inte att välja i OSX. Helsjukt.
Det är klart att micken på lurarna inte hörs när Macens inbyggda mick är vald. Man SKA inte behöva köpa ett USB-ljudkort (den där "adaptern" är helt enkelt ett externt ljudkort) för att man har lurar med mick.

Ursprungligen av onnyt:

På min MBP i Systeminställningar/Ljud/Ljud in står det "Ljudport linje in". Kan inte sådant här så bra men behövs det inte någon form av signalförstärkning för att få den porten att fungera?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-06 19:44

Har aldrig fungerat för mig med någon Mac utan USB-adapter. Testade precis med ett Logitech Head Set. Fungerade ej på någon av mina Macar.

Jaha. Det var helt enkelt fel ord jag sökte på innan. Finns en hel del matnyttigt på forumet

Någon som provat LineIn?

Eller ska man ta det som verkar mest macigt men lika dyrt som själva hörlurarna aka iMic?

Kan man inte plugga in vilka lurar med mick som helst som funkar i en iPhone i en modern Mac? En plugg med 4 ledare alltså? Och få även micken att funka?

Edit: Testade just - det går fint. Pluggade in lurar jag använder till min iPhone - tredjepart och även dom som följer med iPhone; in i hörlursutgången på en MBP 2010-11 (minns inte riktigt) - micken funkar fint och lurarna också så klart. Alltså; en Macs hörlur/linje-utgång är fyraledare och tar äve EMOT kicksignal. Man behöver inte köpa speciallurar med separata pluggar för in/ut - man köper något från floden av lurar med mick som funkar till en iPhone :-). Eller använder vad man redan har.

Hade jag redan köpt Koss-lurarna i denna tråd skulle jag sätta ihop in/ut till en fyra-ledareplugg - thats it. Kanske finns sådan adapter - 40-80 spänn typ. Micksignal sitter på ringen längst in förresten - och delar jord med hörlur/ut (näst indersta ringen) - topp och första ring är left/right.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-06 23:54

Jo det ska funka.Kosslurarna som det refereras till tidigare är troligen dynamiska..

1
Bevaka tråden