Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Mac mini?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej forumet!

Nyregistrerad medlem med, än slå länge, PC och windows.

Lurar lite på att köpa en mac mini och köra TVn som skärm.

Datorn kommer användas till surfande, spotify och som "mediaspelare" (mest HDfilm).

Min tanke var att då ha den här lilla datorn framme i tv-bänken tillsammans med en eller två externa hårddiskar (såna utan egen strömförsörjning).

Kommer en mac mini att klara av det utan problem med laggande osv? Är det alls en bra idé?

Tanken på att kunna "gömma undan" datorn och bara ha tgb och mus framme tilltalar mig.

Vilken variant av mac mini skall jag isf ha?

Fungerar VLC, utorrent, xbmc samt winrar (eller motsvarande) som vanligt?

Dumma frågor kanske, men det bjuder jag på

Det funkar suveränt. Jag kör en Mini själv på det sättet till TV:n.

Jag köpte den här versionen: HTPC Apple Mac Mini Core I5 4GB 500GB Radeon HD6630M - Hemelektronik - CDON.COM
Vilken du ska ha får du bestämma själv.

Ang. program så kika lite i forumet, det finns samma eller motsvarande OS X.

Tack för svaret!

Klarar den billigaste varianten HDmaterial utan problem (mera RAM tänkte jag stoppa i innan första uppstarten tänkte jag)?
Kanske är värt att satsa på den aningen större modellen när man ändå är i farten?

Är allergisk mot laggande och tydliga prestandaproblem...

Ja den klarar av det hur bra som helst.
Jag tog den med dedikerat grafikkort för att slippa eventuella problem (inte prestandaproblem) som jag läst Intel haft på integrerade grafiken (gäller alltså även vanliga PC).

Har du pengarna och ändå är i farten så rekommenderar jag den med dedikerat grafikkort som jag köpte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-06 15:14

Jag har en dryga året gammal MacMini i5 2,3GHz hemma som agerar server. Har den ståendes i vardagsrummet kopplad till TVn och kör trådlöst tangentbord samt magick trackpad.
På den kör jag VPN server (så att jag kan ansluta till den utifrån med hjälp av skärmdelning mm)
Transmission (Torrent klient)
Mail (Sorterar in mina mail i mappar efter regler jag satt)
Plex (typ som XMBC men så mycket bättre)
UnRarX (kan användas istället för Winrar... fungerar i stort sett likadant, och kostar gratis).

Ett tips är att beställa datorn med så LITE RAM minne som möjligt och sedan beställa minst 8GB från Crucial.com Memory EU France - Memory for Dell, Mac, Apple, HP, Compaq, SSD (för ca 400kr inkl frakt!).

Välkommen hit och hoppas du blir nöjd med ditt val att byta till en Mac

Jag kör en dual core 2,4 från 2010 och den rullar på hur bra som helst. Kör även en mediaserver/klient vid namn Plex vilket enligt mig är det självklara valet när det kommer till front end för mediadatorer/HTPC´s. Plex finns även som ett underforum här på 99mac.se där du kan finna mycket information.

En alternativ rekommendation: Köp en billig Dune-box (förslagsvis Dune Smart BD + en diskmodul i samma serie) och använd dem för HD-video. Sigmachipet i dessa är överlägset grafikkretsen i Mac Mini. Kostar bara ett par, tre tusenlappar sammanlagt.

Sen köper du en Macbook Air för allt annat. Eller, för all del, en Mini om du redan har skärm och inte behöver portabiliteten.

Ursprungligen av Stinky:

En alternativ rekommendation: Köp en billig Dune-box (förslagsvis Dune Smart BD + en diskmodul i samma serie) och använd dem för HD-video. Sigmachipet i dessa är överlägset grafikkretsen i Mac Mini. Kostar bara ett par, tre tusenlappar sammanlagt.

Sen köper du en Macbook Air för allt annat. Eller, för all del, en Mini om du redan har skärm och inte behöver portabiliteten.

Det är nog precis det TS inte vill ha.

Ursprungligen av keptang:

Det är nog precis det TS inte vill ha.

Jag vet, men skillnaden är mindre än man tror – Dunemodulerna är mkt små, och externa diskar har ju TS redan förklarat sig villig att ha. Och en MBA går att kila in varsomhelst och göra närmast osynlig... Så, den största skillnaden skulle bli att HD-video blir så mkt bättre än det hade blivit med en Mini.

Ursprungligen av Stinky:

Jag vet, men skillnaden är mindre än man tror – Dunemodulerna är mkt små, och externa diskar har ju TS redan förklarat sig villig att ha. Och en MBA går att kila in varsomhelst och göra närmast osynlig...

Nej, skillnaderna är inte mindre än man tror.
Jag har nog kört varenda mediabox som existerar i stort sett, inget går upp mot en riktig HTPC.

Det blir väl fail direkt på TS första krav, surfa och köra Spotify?

Ursprungligen av keptang:

Nej, skillnaderna är inte mindre än man tror.
Jag har nog kört varenda mediabox som existerar i stort sett, inget går upp mot en riktig HTPC.

Samma här, långvarig forumräv på MPC…

Har gått långa vägen från den runda Tvixen, och inget är bättre än HDI Dunes modulsystem med senaste Sigmachipet. Självklart är det toppen om man kan bygga en dedikerad HTPC, om man behöver den ytterligare kraften detta kan ge, men en Mac Mini är ju inte i närheten av en riktig HTPC eftersom man inte kan byta ut grafiken utan är default-hänvisad till en tämligen kraftlös och limiterad lösning.

Ursprungligen av Stinky:

Samma här, långvarig forumräv på MPC…

Har gått långa vägen från den runda Tvixen, och inget är bättre än HDI Dunes modulsystem med senaste Sigmachipet. Självklart är det toppen om man kan bygga en dedikerad HTPC, om man behöver den ytterligare kraften detta kan ge, men en Mac Mini är ju inte i närheten av en riktig HTPC eftersom man inte kan byta ut grafiken utan är default-hänvisad till en tämligen kraftlös och limiterad lösning.

Jo, man kan ju köra med dedikerat kort som jag gör, HD6630M, det duger.
Det kostar mer att bygga en HTPC/köra med en Mini såklart, men är helt klart värt det tycker jag.

Tack för alla svar, det uppskattas

Låter ju som att min idé inte var helt befängd då iaf.
Ska lura lite på vilken modell jag kommer satsa på, men att det blir en mac mini är iaf klart.
Är det 16gb ram man kan stoppa i som max (2x8gb)?

Japp, 16GB är max har jag för mig.
Jag stoppade i 16GB och en SSD när jag ändå var i farten.

Har en till liten fråga. Har googlat lite men är lite osäker på min egen framgång där...

Den varianten/varianterna som finns att köpa nu, är de gamla modeller? I så fall, när kan det tänkas komma en ny?

Ursprungligen av C.Barrow:

Har en till liten fråga. Har googlat lite men är lite osäker på min egen framgång där...

Den varianten/varianterna som finns att köpa nu, är de gamla modeller? I så fall, när kan det tänkas komma en ny?

Det kommer förmodligen uppdaterade varianter inom några månader med Ivy Bridge.

Ursprungligen av keptang:

Det kommer förmodligen uppdaterade varianter inom några månader med Ivy Bridge.

Hmmm, vad jobbigt det blev nu.
Frågan är om man skall vänta "några månader" eller köpa en direkt?

Det där med att vänta är ju segt när man bestämt sig för något...

Jaja, får klura lite på den nöten

Jag hade lätt väntat. Den modell som finns ute nu är ett år gammal.

Mjo, spontant så lutar det nog åt det hållet.

1
Bevaka tråden