Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Spara som" kan ge oönskat resultat i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller med. Tycker att Apples ny sparsystem som kom med Lion är helt värdelöst och man borde kunna välja typ automatisk eller manuell sparning.

Om jag tex ska skriva en faktura till en kund som jag redan fakturerat tidigare så brukar jag alltid öppna den gamla, ändra datum och belopp och sedan spara som. Så sjukt jobbigt nu för tiden då man glömmer duplicera det första man gör och man jobbar på i det gamla dokumentet för då försvinner ju uppgifterna i den tidigare fakturan...

Ursprungligen av jurassic579:

Om jag tex ska skriva en faktura till en kund som jag redan fakturerat tidigare så brukar jag alltid öppna den gamla, ändra datum och belopp och sedan spara som. Så sjukt jobbigt nu för tiden då man glömmer duplicera det första man gör och man jobbar på i det gamla dokumentet för då försvinner ju uppgifterna i den tidigare fakturan...

Mm. Jag är glad så länge huvudprogrammen jag använder *inte* har stöd för autospar (om det inte är så pass intelligent som BBEdit). Jag öppnar ofta gamla annonser i InDesign när jag ska göra nya upplagor av dom, och innan jag sparar dom med nytt namn brukar jag rensa ur gamla saker som inte ska vara med. Skulle vara illa om dessa ändringar helt plötsligt sparades i originalet också.

  • Medlem
  • 2012-08-05 20:00
Ursprungligen av Adrian B:

Jag öppnar ofta gamla annonser i InDesign när jag ska göra nya upplagor av dom, och innan jag sparar dom med nytt namn brukar jag rensa ur gamla saker som inte ska vara med. Skulle vara illa om dessa ändringar helt plötsligt sparades i originalet också.

Det kan finnas andra skäl att lämna den vanan bakom sig. InDD bygger upp en dokumentdatabas som inte försvinner helt vid "Spara som…". Bättre är att klippa och klistra från ett dokument som ska återanvändas.
Inte för att risken är omedelbar, men metoden att recycla kan ge korrupta dokument på sikt.

Ursprungligen av Baron:

Det kan finnas andra skäl att lämna den vanan bakom sig. InDD bygger upp en dokumentdatabas som inte försvinner helt vid "Spara som…". Bättre är att klippa och klistra från ett dokument som ska återanvändas.
Inte för att risken är omedelbar, men metoden att recycla kan ge korrupta dokument på sikt.

Ah, bra att veta. Jag brukar vilja rensa dokumentet före jag sparar det första gången för jag vet att det blir mindre storlek än om man sparar först och sen rensar, just för att InDesign inte brukar rensa upp så bra.

  • Medlem
  • 2012-08-06 12:09
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, bra att veta. Jag brukar vilja rensa dokumentet före jag sparar det första gången för jag vet att det blir mindre storlek än om man sparar först och sen rensar, just för att InDesign inte brukar rensa upp så bra.

Kolla här:
Get More InDesign & Document Info « The InDesign Post

Kör fortfarande Snow Leopard, men hjälpte en nybliven Mac-ägare idag och när vissa saker går helt emot den vedertagna "logiken" inom båda Mac och Windows (säkert även LINUX) så är det svårt att försvara denna "utveckling".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 16:01

Tidigare var man tvungen att komma ihåg att välja Spara som... istället för Spara (annars förstördes den gamla fakturan).
Idag måste man komma ihåg att välja Duplicera, annars förstörs den gamla fakturan.

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Ursprungligen av kenjon:

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Jo, det är främst en vanesak. Men vanan är stark och innan man hunnit ändra den finns risken att data förstörs. Det är inte heller självklart för användaren att denna ändring trätt i kraft. Det hela kompliceras av att det bara är vissa program som fungerar på detta sätt medan många andra fungerar på det traditionella sättet.

Och som sagt, sättet som BBEdit använder är det bästa i mina ögon, med både kontroll och autosparande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-05 20:19
Ursprungligen av kenjon:

Tidigare var man tvungen att komma ihåg att välja Spara som... istället för Spara (annars förstördes den gamla fakturan).
Idag måste man komma ihåg att välja Duplicera, annars förstörs den gamla fakturan.

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Skillnaden är att jag måste först leta upp filen på datorn, vilket jag tycker är rätt mycket emot vad apple har försökt innan, att man inte ska behöva tänka utan det fixar programmen....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-05 17:46

Jag tycker det känns lite avigt att först göra duplicera (nu har man väl skapat en ny fil?) och sedan tvingas göra Spara som... för att få en ny fil med ett nytt namn.

Har jag missförstått något här?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 20:06
Ursprungligen av mattiL:

Jag tycker det känns lite avigt att först göra duplicera (nu har man väl skapat en ny fil?) och sedan tvingas göra Spara som... för att få en ny fil med ett nytt namn.

Har jag missförstått något här?

Det tror jag. Antingen eller, är nog det som gäller, inte både Duplicera och Spara som...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-05 20:22
Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag. Antingen eller, är nog det som gäller, inte både Duplicera och Spara som...

Ja, jag missförstod nog det du skrev tidigare då.

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Ursprungligen av mattiL:

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Japp, jätte kul om man samtidigt också sitter med Windows datorer...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 23:45
Ursprungligen av mattiL:

Ja, jag missförstod nog det du skrev tidigare då.

Jag ser ingen stor skillnad i arbetssättet, förutom tidsaspekten. Välj Duplicera det första man gör, välj Spara som... som det sista man gör. Annars ingen skillnad. Jag tror man vänjer sej....

Japp, det skulle vara ett "eller" istället för kommatecknet.

Usch, har undvikit att uppgradera min arbetsdator till Lion pga detta och nu menar ni att sattyget är kvar i Mountain Lion?

För mig är det en skillnad i arbetssätt och jag tror många med mig skulle vilja ha valmöjligheten att göra som man gjort förut.

  • Medlem
  • 2012-08-05 23:14

Om man börjar med "Spara som…" när man plockar upp ett gammalt dokument kan man väl fortsätta med samma rutin som tidigare.

Ursprungligen av Baron:

Om man börjar med "Spara som…" när man plockar upp ett gammalt dokument kan man väl fortsätta med samma rutin som tidigare.

Tänker på hur jag normalt gör, automatiskt utan att planera:

Öppna dokument, börja ändra, tänker efter (hm, kanske bättre att spara som ett annat dokument)...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-05 23:23

Jisses, ändå visades vad versionhantering va för nått å senaste WCD eller om det var tidigare!

Så här funkar det i ML:
1. Tex i Textredigeraren, skapa ett nytt dokument skriv nått och spara.
2. Öppna samma dokument, lägg till text eller ändra den. Stäng dokumentet.
3. Öppna dokumentet igen så får man upp den senaste versionen, håll musen ovanför dokumentnamnet i toolbaren så kommer en "pil ner" fram vid slutet av namnet, tryck på den så en bit ner finns äldre versioner att ta fram.

Finurligt va?

/HeLaMe

Utan att ge mig in i detaljer så har jag tyckt att det varit stökigt med Lion det senaste året. På jobbet vill jag kunna jämföra filers ändringsdatum och veta säkert att den här filen är den senaste. Vad händer när filerna autosparas bara genom att man tittar på dom? Det känns väldigt vingligt. Har ingen uppfattning än om Mountain Lion. Ska börja jobba igen imorgon hujedamig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-05 23:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Utan att ge mig in i detaljer så har jag tyckt att det varit stökigt med Lion det senaste året. På jobbet vill jag kunna jämföra filers ändringsdatum och veta säkert att den här filen är den senaste. Vad händer när filerna autosparas bara genom att man tittar på dom? Det känns väldigt vingligt. Har ingen uppfattning än om Mountain Lion. Ska börja jobba igen imorgon hujedamig.

Samma version om inget ändras.
Öpnna ett nytt skriv nått, gör ingenting eller tryck gula knappen. Öppna ett nytt och göra samma sak. Starta om datorn och dom är kvar antingen på skärmen eller i menyn på Dock Iconen (gula knappen) stäng av textredigeraren. Starta den och dom två dokumenten finns kvar, som envisa post-it lappar tills du kastar dom elle sparar.

OBS! Gäller fortfarande ML

Ursprungligen av HeLaMe:

Samma version om inget ändras.
Öpnna ett nytt skriv nått, gör ingenting eller tryck gula knappen. Öppna ett nytt och göra samma sak. Starta om datorn och dom är kvar antingen på skärmen eller i menyn på Dock Iconen (gula knappen) stäng av textredigeraren. Starta den och dom två dokumenten finns kvar, som envisa post-it lappar tills du kastar dom elle sparar.

OBS! Gäller fortfarande ML

Nu funderade jag iofs i största allmänhet och inte om Textredigeraren.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-06 06:45

Ny ordning för redigeringar av gammalt till nytt dokument med nytt namn blir: Öppna det gamla, välj version du vill börja med, duplicera och ange nytt namn, spara och jobba på.

Om man tar med sig textdokumentet till en annan dator. Kan man fortfarande backa då?

Sparas alla versioner av dokumentet bakåt för all framtid?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-08-06 09:12
Ursprungligen av jurassic579:

Om man tar med sig textdokumentet till en annan dator. Kan man fortfarande backa då?

Sparas alla versioner av dokumentet bakåt för all framtid?

Vet inte då jag inte provat, men använder iCloud och då kommer jag åt dem med alla mina prylar som har motsvarande program... Program som kan öppna dom min inte har autosave eller Versions vet jag inte heller vilken version som öppnas.

Jag har lagt till ett nytt stycke i slutet av artikeln om hur man kan låsa ett dokument manuellt i Mountain Lion:

Kunde man inte låsa dokument i Lion? Då minns jag redan fel.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kunde man inte låsa dokument i Lion? Då minns jag redan fel.

Jo, man kan låsa dokument på samma sätt i Lion.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kunde man inte låsa dokument i Lion? Då minns jag redan fel.

Sorry, du har rätt, fel av mig. Skillnaden i Mountain Lion är att autolåsningen är borta från inställningarna för Time Machine.

1
Bevaka tråden