Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Lion snart populärast bland 99macare

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 17:54

Jag har inte uppdaterat ännu men skulle ha gjort det direkt när det släpptes om det inte var för att jag beställt en ny Mac. Det är rätt intressant, normalt så hade jag uppdaterat direkt och kunnat se och testa nya funktioner på en gång. Nu får jag läsa om dem och sen testa i efterhand, men jag tror jag överlever det också

Min känsla, både av egen erfarenhet, av att läsa kommentarer här på forumet och av artiklar på nätet så verkar det ha varit minimalt med problem den här gången. Det finns vissa detaljer, med på det hela taget verkar det vara en riktigt stabil första release.

Brukar alltid försöka uppdatera direkt, men inser plötsligt att jag blivit en stofil. Sitter fortfarande med Snow leopard.

Anledningen är att inget av lejonen stöder PPC-kod (Rosetta). Men jag ska banne mig prova att uppdatera till ML på leksaksdatorn (MB Air...).

Tycker det känns som den här uppdateringen var/är "enklare" och mer smärtfri. det beror givetvis på att det här verkligen är en minimal uppdatering.
Kollar man på "nyheter" som har direkt core-påverkan är det väl bara powernap och gatekeeper som är nytt egentligen?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2012-08-03 01:43

Personligen gjorde jag exakt tvärt om. Dagen då MLi släpptes backade jag min Macmini 2011 tillbaka till Snow Leopard 10.6.8. Idag har jag ett 100% fungerande system som efter ett år med Lion känns som en underbar befrielse. Min macmini är i ärlighetens namn en bättre dator med SL än den var med förinstallerade Lion. Inget IOS skräp och annat strunt som Apple stoppat dit. Snyggare katt dessutom

  • Avstängd
  • 2012-08-03 02:22

Jag var både nyfilen och hade stora förväntningar på bättre intregering med iOS och iCloud samt lite annat som jag saknat.
Har funkat väldigt bra, både med uppgraderingen och att hitta det mesta nya som jag ville ha.
Några småsaker bara som inte varit till 100% belåtenhet, men inget jag är besviken på.
Känns både rappt och stabilare än Lion och funkar lika bra på min Mac Pro från 2008 som min nyare dator, med bara ett litet tweak för att få en saknad funktion även i den... AirDrop.
Är inte mycket för ögongodis bara det är rent, snyggt och funkar.
Vad får man annars för 149 spänn som kommer i närheten av detta?
Mycket nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 08:52
Ursprungligen av LaHe:

Jag var både nyfilen och hade stora förväntningar på bättre intregering med iOS och iCloud samt lite annat som jag saknat.
Har funkat väldigt bra, både med uppgraderingen och att hitta det mesta nya som jag ville ha.
Några småsaker bara som inte varit till 100% belåtenhet, men inget jag är besviken på.
Känns både rappt och stabilare än Lion och funkar lika bra på min Mac Pro från 2008 som min nyare dator, med bara ett litet tweak för att få en saknad funktion även i den... AirDrop.
Är inte mycket för ögongodis bara det är rent, snyggt och funkar.
Vad får man annars för 149 spänn som kommer i närheten av detta?
Mycket nöjd!

Kostnaden för en ny version är verkligen billig även om det inte är samma stora uppdateringar som tidigare. Men det beror också på att OS X numera är oerhört bra och utvecklat. Jag tycker att den största skillnaden såg man vid 10.1 och 10.2, sen dess tycker jag OS X varit väldigt stabilt och kontinuerligt fått mer och bättre funktioner. Givetvis är integreringen med iOS också ett stort steg som gjorts dem senaste åren.

  • Medlem
  • 2012-08-03 10:26

Jag kommer att byta till ML när jag skaffar ny dator. För mig finns det inga skäl att överge SL + Dropbox så länge inte Officepaketet och CSpaketen inte anammar Apples idéer.
IOS6 däremot, kommer att installeras när det kommer.

Och Windows 8!

Självklart har man uppdaterat till ML precis som man gjort med alla andra uppdateringar på allt och alla "mojänger" man har och har haft.
Det är ju lite av grejen, att uppdatera och få brottas med ev buggar och problem.
Dock har jag bara positiva upplevelser av ML förutom att min kortläsare från digipass inte fungerade. Men det kom snabbt en ny drivrutin och nu är även detta löst.
Förutom några andra små irriterande saker som fattas i OS X så kan jag dock inte förstå, varför apple så envist inte låter en högerklicka på en fil och klippa ut densamma, så som man kan göra i Windows. Undrar vad som är problemet ?

Ursprungligen av MalcomX:

Självklart har man uppdaterat till ML precis som man gjort med alla andra uppdateringar på allt och alla "mojänger" man har och har haft.
Det är ju lite av grejen, att uppdatera och få brottas med ev buggar och problem.
Dock har jag bara positiva upplevelser av ML förutom att min kortläsare från digipass inte fungerade. Men det kom snabbt en ny drivrutin och nu är även detta löst.
Förutom några andra små irriterande saker som fattas i OS X så kan jag dock inte förstå, varför apple så envist inte låter en högerklicka på en fil och klippa ut densamma, så som man kan göra i Windows. Undrar vad som är problemet ?

Från och med Lion kan du flytta. Lösningen är ju lite bakvänd kan jag tycka, men du kopierar filen som vanligt (Redigera->Kopiera eller Cmd+C). Flytta objektet gör du genom att hålla inne Alt samtidigt som du klistrar in (Alt + Redigera->Flytta objekt hit, eller Alt+Cmd+V).

Ursprungligen av suddgummi:

Från och med Lion kan du flytta. Lösningen är ju lite bakvänd kan jag tycka, men du kopierar filen som vanligt (Redigera->Kopiera eller Cmd+C). Flytta objektet gör du genom att hålla inne Alt samtidigt som du klistrar in (Alt + Redigera->Flytta objekt hit, eller Alt+Cmd+V).

Det var som tusan.
Sist jag tog upp detta, så fick jag istället tipset om ett litet "program"
Det var tur att jag frågade igen och fick lära mig något "nytt"

Ursprungligen av suddgummi:

Från och med Lion kan du flytta?... ...Hålla inne Alt samtidigt...

Att Alt-tangenten "vänder" på kopierings- och flyttningsfunktionerna är mycket äldre än så. Se t.ex den här tråden från 2008.

http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/255233-klipp-ut-klistra-flytta-filer-i-osx.html#post1661660

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att Alt-tangenten "vänder" på kopierings- och flyttningsfunktionerna är mycket äldre än så. Se t.ex den här tråden från 2008.

http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/255233-klipp-ut-klistra-flytta-filer-i-osx.html#post1661660

Jo, men det var väl bara när man drar i filerna? Just att man kan ha filerna i "klippbordet" och välja huruvida man ska klistra in eller flytta kom väl med Lion?

Har inte märkt nåt "anfall" av nya funktioner alls. Ska väl då vara kalenderfunktionen med ikon längst upp till höger- som jag inte använder. Men annars - nej.

Kan ju säga att efter att ha "uppgraderat" till Mountain Lion är jag sugen på att dra in Windows 8 på Airen istället - det var ju faktiskt en uppgradering, till skillnad från Mountain Lion som var ett steg åt sidan. (Fantastiskt notifikationssystem, men varför i €"#%"6£{¤%/ har de tagit bort återstående batteritid från statusbaren?)

Ursprungligen av Stephen Kirk:

Kan ju säga att efter att ha "uppgraderat" till Mountain Lion är jag sugen på att dra in Windows 8 på Airen istället - det var ju faktiskt en uppgradering, till skillnad från Mountain Lion som var ett steg åt sidan. (Fantastiskt notifikationssystem, men varför i €"#%"6£{¤%/ har de tagit bort återstående batteritid från statusbaren?)

Hade inte tänkt på det... är ju lika fult gjort av dom som att de tog bort RSS i Mail, mitt användande av mina RSS feeds hade iofs blivit minimalt, men ändå, varför ta bort befintlig funktionalitet? Men att slänga in Win8 på datorn är inget som frestar mig, visst är det en uppgradering, men mest bara ett metro "skal" över det vanliga desktop, som ser ut precis som Win7 ändå.

Ursprungligen av Stephen Kirk:

Kan ju säga att efter att ha "uppgraderat" till Mountain Lion är jag sugen på att dra in Windows 8 på Airen istället - det var ju faktiskt en uppgradering, till skillnad från Mountain Lion som var ett steg åt sidan. (Fantastiskt notifikationssystem, men varför i €"#%"6£{¤%/ har de tagit bort återstående batteritid från statusbaren?)

haha, faktiskt det enda jag stör mig på med ML som jag fann väldigt användbart i Lion.

sen ställer jag väl mig på den sidan av skaran som undrar varför det är ett "nytt" OS och inte bara en ny version av Lion då iallafall jag inte sett några större skillnader/nyheter som berättigar ett nytt OS. enligt mig kunde de bara gjort en ny version av Lion.

men jag är glad ändå. inte stött på en enda bugg med ML (ej heller märkt av sämre batteritid som en del klagar på)

enda buggarna jag stött på är adium och skype som vägrar ansluta automatiskt igen när man öppnar lockar och loggar in på datorn. men det är ju snarare säkert bara de programmen som inte är kompatibla med ML i dagsläget.

det bästa av allt var ju ändå sättet att installera ML på. aldrig i mitt liv varit med om en så smidig OS-installation/uppgradering. ladda hem, starta om, installera, klart. t.om ett litet barn hade ju klarat av det där

1
Bevaka tråden