Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Är routern ASUS RT-N56U bra?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Är det någon som kan rekommendera ASUS RT-N56U Trådlös N-router med dual band och dubbla USB-portar! Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Emil Andersson

Senast redigerat 2012-08-03 16:50

Funkar finfint, köpte en för 1-2 veckor sen.

Rekommenderas.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-03 16:58

Har haft min i närmare ett år, inga problem alls.
Kör på två separata wifi-nät med olika kryptering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 20:43

Jag läste för någon månad sedan att den har utgått, blivit ersatt av RT-N66U. Vad det är för skillnad vet jag inte, men jag skulle hellre köpa en nyare än en äldre. De äldre kanske inte får fler firmwareuppdateringar...

Ursprungligen av kenjon:

Jag läste för någon månad sedan att den har utgått, blivit ersatt av RT-N66U. Vad det är för skillnad vet jag inte, men jag skulle hellre köpa en nyare än en äldre. De äldre kanske inte får fler firmwareuppdateringar...

Som alla skriver är RT-N66U en nyare modell men 56:an finns kvar. Stora skillnaden är att N66U kan köra 3 kanaler på 5 ghz bandet medan N56U endast klarar två. Så bor du i lägenhet med mycket andra nät i närheten så kommer du märka skillnad (då är 5 ghz bandet viktigare) men annars kommer nog inte skillnaden vara superstor (båda klarar 3 kanaler på 2.4 ghz). N66U har också bättre stöd för tredjepartsprogramvara om du vill hålla på med sånt. RT-N66U har också externa antenner som du kan förstärka så om du bor stort i villa och har dålig täckning så är N66U att föredra.
Båda ska vara kanon routrar så du kommer nog vara nöjd oavsett.

Den är inte ersatt av N66U, båda finns än så länge.

Det fina med dessa routrar är att det utveckas en hel del med trevliga firmwares från tredjepart om man vill använda det.

Ursprungligen av keptang:

Den är inte ersatt av N66U, båda finns än så länge.

Det fina med dessa routrar är att det utveckas en hel del med trevliga firmwares från tredjepart om man vill använda det.

Ett litet varnings finger för Asus RT-N56U när det gäller tredjeparts firmware. Den routern använder en systemarkitektur (Ralink) som inte är så vanlig (Ej Broadcom som är den vanligaste arkitekturen) . Själv routern verkar alla vara överens om att den är riktigt bra men som sagt, vill man använda tredjepartsprogramvara så skulle jag rekommendera N66U eller någon annan Broadcom baserad router.

Senast redigerat 2012-08-20 22:31

Någon som vet om denna router funkar med mirroring från datorn till Apple tv utan hack?

Ursprungligen av emil.anderssom:

Någon som vet om denna router funkar med mirroring från datorn till Apple tv utan hack?

Ja, det funkar.
Det är din miljö (ev. störningar) som kommer avgöra hur det fungerar.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-08-21 11:42

Firmware från Asus uppdateras kontinuerligt

Kan man sätta en airport express i bridgemode mot denna router? annars får jag köpa en till rt n56u för att jag ser att priserna är ungefär desamma.... men går det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-27 16:41

Jag förstår inte riktigt din fråga....
Att sätta den i bridge mode har inget att göra med vilken router du har.

jag har ett stycke asus rt n56u som inte kan leverera tillräckligt till min övervåning. jag tänker mig då att jag kan använda en aiport express för att få bättre kräm på mitt WiFi nätverk.

jag har läst massor av text om att airport express ska sättas i bridge mode och extend osv men jag får inte till det, Det jag inte förstår är om man måste göra någon speciell inställning på ASUS routern.

jag har kopplat in airport express i WAN uttaget till LAN uttag på asus routern...

Fick det precis att funka!!

Det enda jag behövde göra var att i Airport express välja att skapa ett nytt nätverk med samma SSID och password som på ASUS och sen under networking välja bridged. Det var de enda. Jag höll på hela tiden med extend network delen som inte ville.. detta var hur enkelt som helst. får 88 Mbit/s mot internet nu på övervåningen på 2.4Ghz bandet

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2012-09-07 07:57

Jag kan ställa in vilka kanaler som ska användas av N56U vad gäller 2.4 & 5 ghz banden och de är betydligt fler än 2 och 3. Kollar via Airradar vilka kanaler som används av andra nät och ställer därefter in router på icke använda kanaler

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 10:42

Eftersom kanalerna på 2,4 GHz överlappar varandra bör det vara ett hopp på minst 4 kanaler mellan olika accesspunkter.
Jag tror finansvalp inte menar att du kan välja mellan 2 resp 3 kanaler på 5 GHz, utan att du kan köra bredare, alltså använda 2 resp 3 kanaler samtidigt för att få upp hastigheten.

Bra pris på RT-N66U nu i helgen (1290, ord. 1789), inWarehouse.se - ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router

1
Bevaka tråden