Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera Musik till iTunes

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2012-07-30 00:49

Mitt sätt att importera musik på till iTunes.

1: Importera
-a… Köp på iTunes… lättast men dyrast om man inte köper samlingar med många låtar, spec. för låtar en och en eller för sånt man redan har på annat medium.Oftast bra kvalitet.
-b… Importera från CD… funkar bra och lätt och man får alltid minst låtnamnet med, men även annan meta-data/info kan finnas som följer med. Oftast mycket bra kvalitet
-c… Från vinyl/kassetband etc… Fristående program som man "spelar in på" från dessa enheter som är iTunes kompatibelt, dvs använder taggarna/infon på samma sätt som i iTunes. Krångligare och man måste mata in åtminstone låtnamnet själv för varje låt.Oftast sämre kvalitet beroende på utrustning och mediets tillstånd.
(finns även några som går ut på webben och matchar låten alá Shazam typ, men är rätt osäkert för många låtar tycker jag, allt kan plötsligt bli helt fel för en eller flera låtar)

2: Kompletera
-a… Inget mer om man inte vill lägga till egen info etc
-b… Missad info kan ibland hämtas av iTunes men inte alltid, då kan ett program som tex Tagalicious hämta info… funkar till 95% av vanliga låtar.
För udda låtar som inte finns på dom vanliga kanalerna måste kanske matas in för hand men rätt ovanligt. Bildmaterial måste oftast hämtas från webben eller scannas/fotas in.
-c… har man vid inspelningen matat in namnet kan det som står i 2-b användas, Annars bör man namnge dessa låtar i iTunes först.

3: Övrigt
- Info som sedan saknas kan matas in en och en eller för gemensam info, som tex album, bilder etc kan matas in för en grupp av filer.

Nått som jag glömt, missat eller är fel… eller info om bra program som kan underlätta det hela… påpeka/informera då gärna det

Om någon har ett annat sätt som kanske är smidigare så tala gärna om det också

Moderator: Kanske göras klibbig?
.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-30 00:54

Man måste inte köpa från iTunes det går lika bra från Amazon eller andra stores som säljer mp3 eller aac så länge låtarna har inget DRM skydd.

En annan källa är youtube. Genom att ta länken o klistra in den i verktyget Keepvid så kan du i bästa fall ladda hem en mp3-variant av videon

KeepVid: Download and save any video from Youtube, Dailymotion, Metacafe, iFilm and more!

ett exempel:

  • Avstängd
  • 2012-07-30 13:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En annan källa är youtube. Genom att ta länken o klistra in den i verktyget Keepvid så kan du i bästa fall ladda hem en mp3-variant av videon

KeepVid: Download and save any video from Youtube, Dailymotion, Metacafe, iFilm and more!

ett exempel:

[ATTACH="CONFIG"]34066[/ATTACH]

Keepvid finns var?
Är det ett lagligt sätt att ta hem musik?

Frågar pga av min okunnighet i detta.

Ursprungligen av LaHe:

Keepvid finns var?
Är det ett lagligt sätt att ta hem musik?

Frågar pga av min okunnighet i detta.

Musiken finns på youtube. Keepvid, som jag länkade till ovan, är egentligen ett verktyg för att spara videofilmer men har på senare tid utvecklats vidare så att man även kan konvertera en videofil till musik. Jag antar att det är en gråzon

  • Avstängd
  • 2012-07-30 13:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Musiken finns på youtube. Keepvid, som jag länkade till ovan, är egentligen ett verktyg för att spara videofilmer men har på senare tid utvecklats vidare så att man även kan konvertera en videofil till musik. Jag antar att det är en gråzon

Ah, ok... då fattar jag

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:50

Sitter just och importerar mina Chuck Berry låtar som jag fick i brevådan idag.
6cd x 20 låtar.

[ATTACH="CONFIG"]34119[/ATTACH]

Två första med info från diskarna eller från internet, resten utan eller okända... suck... men går snabbt att åtminstone få in artist och samling typ...

Dåligt att inte leverera med info om så pass okända låtar när dom inte finns på internet tycker jag... klart var ju billigt :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 10:46
Ursprungligen av LaHe:

Dåligt att inte leverera med info om så pass okända låtar när dom inte finns på internet tycker jag... klart var ju billigt :-/

Jag förstår nog inte den kommentaren.

En audio CD (red book) har aldrig någon inbyggd information om låttitlar eller artister. Den informationen får du alltid hämta från en databas (på internet).

Ursprungligen av pesc:

Jag förstår nog inte den kommentaren.

En audio CD (red book) har aldrig någon inbyggd information om låttitlar eller artister. Den informationen får du alltid hämta från en databas (på internet).

Vissa skivor har ju CD-Text - Wikipedia, the free encyclopedia men jag vet inte om det finns program som använder det vid import till dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-03 12:48
Ursprungligen av suddgummi:

Vissa skivor har ju CD-Text - Wikipedia, the free encyclopedia men jag vet inte om det finns program som använder det vid import till dator.

Se där, det visste jag inte. Jag har inte sett det på mina CD, men det beror nog på att de flesta är för gamla. Och på de nyare CD jag köper så verkar skivindustrin snarare hitta på olika sorters spärrar mot rippning snarare än att snällt tala om vad spåren heter.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 12:52
Ursprungligen av pesc:

Se där, det visste jag inte. Jag har inte sett det på mina CD, men det beror nog på att de flesta är för gamla. Och på de nyare CD jag köper så verkar skivindustrin snarare hitta på olika sorters spärrar mot rippning snarare än att snällt tala om vad spåren heter.

CD/DVD läsaren och i datorn måste programmen vara gjorda för att läsa den infon, syns oftast inte på Apples CD/DVD-läsare om man öppnar CD/DVD:n. Filen kan ofta var gömd mao.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 10:53
Ursprungligen av pesc:

Jag förstår nog inte den kommentaren.

En audio CD (red book) har aldrig någon inbyggd information om låttitlar eller artister. Den informationen får du alltid hämta från en databas (på internet).

Vet inte det jag... gamla CD spelare utan internet klarar ju att visa viss information på displayen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-03 11:24
Ursprungligen av LaHe:

Vet inte det jag... gamla CD spelare utan internet klarar ju att visa viss information på displayen

Säker på att du inte blandar ihop det med radiosändningar? Cd-skivor innehåller som sagt ingen metainfo.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 11:32
Ursprungligen av Vassius:

Säker på att du inte blandar ihop det med radiosändningar? Cd-skivor innehåller som sagt ingen metainfo.

Nog vet jag väl vad jag äger?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-03 11:33
Ursprungligen av LaHe:

Nog vet jag väl vad jag äger?

Berätta gärna vad du äger då så vi kan kolla upp att det du säger är sant.

Ursprungligen av Vassius:

Säker på att du inte blandar ihop det med radiosändningar? Cd-skivor innehåller som sagt ingen metainfo.

Jo, visst kan en del CD-skivor innehålla information om artist, album osv. CD-text kallas det för, se min länk i #9

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-03 12:14
Ursprungligen av suddgummi:

Jo, visst kan en del CD-skivor innehålla information om artist, album osv. CD-text kallas det för, se min länk i #9

Ah, missade det. Intressant!

  • Avstängd
  • 2012-08-03 11:38

Nog om det, det är en gammal Sharp som bara finns kvar bara för att jag inte kastat den än, men som sagt, tror du jag ljuger är det dig fritt att tänka så.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-03 12:10
Ursprungligen av LaHe:

Nog om det, det är en gammal Sharp som bara finns kvar bara för att jag inte kastat den än, men som sagt, tror du jag ljuger är det dig fritt att tänka så.

Jag tror inte du ljuger, jag har bara inte hört talas om sånt tidigare. När jag googlar hittar jag inget, så då skulle det underlätta att veta vad det är för cd-spelare du har som klarar att läsa spårinformation från cd-skivor.

Jag lär mig gärna nya saker, så visa gärna att jag hade fel.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-03 17:31

Jo, CD-skivor kan innehålla information utöver musiken, i min Volvo 2011 ser jag på vissa skivor info om musiken, och det är inte MP3-info (den klarar inte av MP3... )

1
Bevaka tråden