Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med "Att göra"-listan i iCal?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som jag förstått det har de tagit bort denna funktion från iCal?
Verkar närmast vara ersatt av "Påminnelser" som ju nu också finns till MacOS i och med ML? Har googlat en del och det verkar som att de tog bort det hela för något år sedan?
Personligen förstår jag inte varför, onödigt att ha ytterligare en app man måste öppna?

  • Medlem
  • 2012-08-02 21:10

Det beror på.
Själv föredrar jag att hellre ha flera små program som alla gör en sak var istället för att klumpa ihop mer och mer.
RSS i Mail eller vad det nu var för dumhet de hittade på.

Appen "Påminnelser" är helt ok enligt mig. Kommer nog börja använda den mer nu när den finns i Mac OS. Men det verkar alltså som att Apple helt och hållet tagit bort "To Do" i iCal?

  • Medlem
  • 2012-08-02 21:15

Jag kan ju ha missat det, men jag har i alla fall inte hittat det.

Påminnelser ersätter påminnelser i Ical, ja.

Ursprungligen av eskimo:

Påminnelser ersätter påminnelser i Ical, ja.

Ok, tack!

  • Avstängd
  • 2012-08-02 21:43
Ursprungligen av eskimo:

Påminnelser ersätter påminnelser i Ical, ja.

Dumt, listan till höger kunde helt klart fått vara kvar enligt mig... är ju rätt lika funktioner?
Att sedan appen ska finnas då man vill göra nått mer omfattande är ju bara en fördel imho?

Som att ha olika iCloud för olika iCloud-funtioner för mig, men klart, en del vill ju ha 317 appar uppe på en gång och sen klaga att det går segt?

Skrev om detta i stort samma stund som ML släpptes men ingen läste det... tydligen :-/

Ursprungligen av LaHe:

Dumt, listan till höger kunde helt klart fått vara kvar enligt mig... är ju rätt lika funktioner?
Att sedan appen ska finnas då man vill göra nått mer omfattande är ju bara en fördel imho?

Som att ha olika iCloud för olika iCloud-funtioner för mig, men klart, en del vill ju ha 317 appar uppe på en gång och sen klaga att det går segt?

Skrev om detta i stort samma stund som ML släpptes men ingen läste det... tydligen :-/

Jag håller helt och hållet med om det du nyss skrivit. Det känns lite som att Apple "tvingar" på oss att använda påminnelser nu. Tyckte att det var bra som det var innan med påminnelser integrerat i iCal...

Det handlar nog mest om att lira med ios. Anteckningar har även den brutits ut till en egen app, från att tidigare varit inkluderad i mail. Nu synkar allt fint med icloud, och händelser dyker upp i notiscenter. Själv tycker jag appen är ett lyft. Lättare hantering av listor osv. Har en för inköp, en för jobb, en för semesterpackningen osv. Fler och fler använder sig av olika GTD-system (get things done), och det blir snabbt oöversiktligt om man inte har en dedikerad app.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:24
Ursprungligen av eskimo:

Det handlar nog mest om att lira med ios. Anteckningar har även den brutits ut till en egen app, från att tidigare varit inkluderad i mail. Nu synkar allt fint med icloud, och händelser dyker upp i notiscenter. Själv tycker jag appen är ett lyft. Lättare hantering av listor osv. Har en för inköp, en för jobb, en för semesterpackningen osv. Fler och fler använder sig av olika GTD-system (get things done), och det blir snabbt oöversiktligt om man inte har en dedikerad app.

Tycker också att appen är bra men varför ta bort den i Macens iCal, medans den är kvar i IClouds iCal?
Visningen i Macens iCal som det var i Lion kunde gott få ha varit kvar... tillsammans med den nya appen...
Nu måste man ju öppna 2 appar för att se alla dagens kallender-inlägg och ToDo listor eller vad man nu döpt dom alla till.

  • Medlem
  • 2012-08-03 09:59
Ursprungligen av LaHe:

Tycker också att appen är bra men varför ta bort den i Macens iCal, medans den är kvar i IClouds iCal?

Om man tittar på ikonerna på beta.icloud.com så får man en hint om att det mycket väl kan ändras.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 10:02
Ursprungligen av Zepto:

Om man tittar på ikonerna på beta.icloud.com så får man en hint om att det mycket väl kan ändras.

Suck

Men det är ju det notiscentret är till för

  • Avstängd
  • 2012-08-03 00:31
Ursprungligen av Brandylf:

Men det är ju det notiscentret är till för

Nja, inte lika smidigt som i sidofältet på iCal... där kunde man ju snabbt klicka i eller ur dom utan att det poppa upp en annan app hela tiden sas

Ursprungligen av LaHe:

Nja, inte lika smidigt som i sidofältet på iCal... där kunde man ju snabbt klicka i eller ur dom utan att det poppa upp en annan app hela tiden sas

Du skrev "se" och då finns det ju inte mkt enklare sätt än Notiscentret, ett klick: BAM! Dagens kalender och påminnelser oavsett vad du har för app framför näsan. Är man sen ingen poweruser av Påminnelser och har igång iCal mycket så köper jag det du säger, men för mig är det otroligt välkommet med separationen

  • Avstängd
  • 2012-08-03 01:27
Ursprungligen av Brandylf:

Du skrev "se" och då finns det ju inte mkt enklare sätt än Notiscentret, ett klick: BAM! Dagens kalender och påminnelser oavsett vad du har för app framför näsan. Är man sen ingen poweruser av Påminnelser och har igång iCal mycket så köper jag det du säger, men för mig är det otroligt välkommet med separationen

Jo, se ...och snabbt klicka i och ur också

Menar att sidofältet kunde vara som i Lion... där kunde man ju välja om det skulle visas eller inte så blev både emot och för gängen glada...

Tycker den separata appen är bättre än den ganska miserabla implementeringen i det som förr hette iCal. Använde nästan aldrig den funktionen, men i och med Reminders-appen i iOS lär jag också använda motsvarigheten i OS X.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-03 09:36

Förr på10.6.8 så använde jag iCal som idag heter kalender i 10.8. Då lade man en påminnelse ett dygn tidigare så man inte missade tandläkaren. Nu finns det flera funktioner att använda. Frågan är vem som är bäst.Kalender, påminnelser eller anteckningar. Jag tycker att det blir kaka på kaka när jag testar. Vilket borde man använda och vad använder ni.
Tack.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 09:46

Kalendern använder jag för viktiga eller återkommande saker.
Påminnelser för snabba saker som köpa en film, betala en kompis, lånat, utlånat etc
Anteckningar tja inte mycket egentligen än... textredigeraren eller Side Write för det mesta

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-03 11:32
Ursprungligen av LaHe:

Kalendern använder jag för viktiga eller återkommande saker.
Påminnelser för snabba saker som köpa en film, betala en kompis, lånat, utlånat etc
Anteckningar tja inte mycket egentligen än... textredigeraren eller Side Write för det mesta

Tack LaHe för tipet.
iKalle

  • Avstängd
  • 2012-08-03 11:48

Så här ser min ut för tillfället, det som saknas är det som finns i iEnheterna där även Uppgifter från jobbets exchangeserver är med.

[ATTACH="CONFIG"]34121[/ATTACH]

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-03 12:21
Ursprungligen av LaHe:

Så här ser min ut för tillfället, det som saknas är det som finns i iEnheterna där även Uppgifter från jobbets exchangeserver är med.

[ATTACH="CONFIG"]34121[/ATTACH]

Man får en bra hum om vad man kan använda dessa till genom att se din skärmdump. Kör du med blongljud för att påminna dig också.

  • Avstängd
  • 2012-08-03 12:43

Nått ljud ja... tror det är original-ljudet på datorn och nått annat på iEnheterna

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-03 12:48

Tack
iKalle

  • Avstängd
  • 2012-08-03 12:56

Hmm, nu när jag titta efter så hittade jag ingenstans var man ändrar ljudet för Message på datorn?

Senast redigerat 2012-08-03 14:48

Jag skulle tro att ett av skälen för att Påminnelser är ett eget program beror på att det finns användningsområden som inte har med datum at göra.

Om du t.ex. lägger in en påminnelse som bara är kopplad till en geografisk plats, var är då logiken i att detta ska ligga i ett kalenderprogram?

Eller om du skriver en handlingslista som du ska checka av när du handlar, var är då logiken i att du ska använda ett kalenderprogram?

  • Avstängd
  • 2012-08-03 14:51
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle tro att ett av skälen för att Påminnelser är ett eget program beror på att det finns användningsområden som inte har med datum at göra.

Om du t.ex. lägger in en påminnelse som bara är kopplad till en geografisk plats, var är då logiken i att detta ska ligga i ett kalenderprogram?

Eller om du skriver en handlingslista som du ska checka av när du handlar, var är då logiken i att du ska använda ett kalenderprogram?

Handligs-lista köper jag om nån nu tycker det skulle vara smart att ha den till det, men använder shop shop som är betydligt enklare att ha för denna typ.

Annars ät det ju påminnelser precis som kalendern vare sig det är för datum eller plats???

Ursprungligen av LaHe:

Handligs-lista köper jag om nån nu tycker det skulle vara smart att ha den till det, men använder shop shop som är betydligt enklare att ha för denna typ.

Jag påstår inte att just du ska använda Påminnelser till handlingslista, men det är en av funktionerna i programmet. Så jag försöker förklara varför det är logiskt att den är friställd från Kalender (iCal).

Ursprungligen av LaHe:

Annars ät det ju påminnelser precis som kalendern vare sig det är för datum eller plats???

Förstår inte riktigt vad du menar. Min poäng är att Påminnelser täcker över ett bredare användningsområde än bara datumrelaterade saker. Och att det kan vara därför Apple valt att göra det fristående (förutom att göra det mera likt iOS).

  • Avstängd
  • 2012-08-03 20:47
Ursprungligen av Adrian B:

Jag påstår inte att just du ska använda Påminnelser till handlingslista, men det är en av funktionerna i programmet. Så jag försöker förklara varför det är logiskt att den är friställd från Kalender (iCal).

Förstår inte riktigt vad du menar. Min poäng är att Påminnelser täcker över ett bredare användningsområde än bara datumrelaterade saker. Och att det kan vara därför Apple valt att göra det fristående (förutom att göra det mera likt iOS).

Har jag inte sagt att du sagt heller men du tog upp det som ett exempel.

Min poäng är att jag hellre vill ha det samlat i en app då det är samma sak egentligen, påminnelser som påminnelser, att man dessutom har en speciell app är ju inget fel, men varför tala om för oss att vi inte ska kunna välja själva i iCal, när det nu ändå fanns där... valbart precis som jag gillar det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 21:02

Tyvärr tror jag inte Apple bryr som om hur du vill ha det
De ser Kalendern som något som har med tid (datum) att göra. Har det inte med tid att göra, ska det inte ligga i Kalendern.
Rätt eller fel, så tycker Apple.

Bevaka tråden