Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte mata ut extern HD

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-31 15:27

Halloj,
fick efter installationen av ML fick jag problemet att den externa hårddisken inte går att mata ut. Det spelar ingen roll om man startar om, loggar ut eller någonting. Jag provade då att starta med shift nedtryckt och körde sen en diskreparation med skivverktyg. Några fel hittades inte. Jag kom då på den ?eminenta? idén att jag skulle lägga till Administratörer med läs och skrivrättigheter på disken och dess innehåll. Därefter gick jag in på min egen användare och talade om för datorn att den skulle inkludera alla mappar och undermappar på den externa disken.

Den har nu stått och tuggat duktigt länge... hur lång tid kan detta ta på en 1 TB RAID-disk?

Felet med att disken inte kan matas ut, tror jag att jag hittat felet till, det hade skapats en Library-mapp på den externa HD:n som inte hör dit. Vågar jag tvångsstarta om datorn, eller kommer den här behörighetsgrejen f*cka upp min data på disken då? Please help!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:27

Jag skulle nog låta den vara tills imorgon....

  • Avstängd
  • 2012-07-31 19:35
Ursprungligen av Korsriddaren:

Halloj,
fick efter installationen av ML fick jag problemet att den externa hårddisken inte går att mata ut. Det spelar ingen roll om man startar om, loggar ut eller någonting. Jag provade då att starta med shift nedtryckt och körde sen en diskreparation med skivverktyg. Några fel hittades inte. Jag kom då på den ?eminenta? idén att jag skulle lägga till Administratörer med läs och skrivrättigheter på disken och dess innehåll. Därefter gick jag in på min egen användare och talade om för datorn att den skulle inkludera alla mappar och undermappar på den externa disken.

Den har nu stått och tuggat duktigt länge... hur lång tid kan detta ta på en 1 TB RAID-disk?

Felet med att disken inte kan matas ut, tror jag att jag hittat felet till, det hade skapats en Library-mapp på den externa HD:n som inte hör dit. Vågar jag tvångsstarta om datorn, eller kommer den här behörighetsgrejen f*cka upp min data på disken då? Please help!

Nu kan du ju inte göra det, men annars är det väl bara att stänga av datorn och sedan den externa och sen rycka kabeln... starta datorn och få en varning och sen ansluta igen?

Kan ju inte hända något om bägge är avstängda... har ryckt hårdiskar i drift utan några problem... så länge det inte skyfflas data mellan dom.

  • Medlem
  • 2012-08-01 10:59

Jag orkade inte vänta utan stängde av datorn genom att hålla ned "On-Off-knappen" tills den stängdes av och därefter startade jag datorn igen. Ingenting hände med datan på den externa hårddisken, men den går fortfarande inte att mata ut. Överväger att köra en clean install på min MBP och att sen formatera om den externa HD:n. Dock vet jag inte ännu hur jag skall få plats med allt innehåll annorstädes, medan jag gör denna operation. Har dock tagit back-up på alla dokument. En bra start i alla fall.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:45
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag orkade inte vänta utan stängde av datorn genom att hålla ned "On-Off-knappen" tills den stängdes av och därefter startade jag datorn igen. Ingenting hände med datan på den externa hårddisken, men den går fortfarande inte att mata ut. Överväger att köra en clean install på min MBP och att sen formatera om den externa HD:n. Dock vet jag inte ännu hur jag skall få plats med allt innehåll annorstädes, medan jag gör denna operation. Har dock tagit back-up på alla dokument. En bra start i alla fall.

Men provade du att koppla loss den externa medan datorn var avstängd?

  • Medlem
  • 2012-08-01 22:26

Varför skulle jag göra det? Jag har en strömbrytare bak på min disk. Hur skulle detta lösa mitt problem?

Ursprungligen av LaHe:

Men provade du att koppla loss den externa medan datorn var avstängd?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 23:17
Ursprungligen av Korsriddaren:

Varför skulle jag göra det? Jag har en strömbrytare bak på min disk. Hur skulle detta lösa mitt problem?

Därför det har fixat det dom få gånger jag har haft samma problem. och nej, stänga av disken har inte hjälpt mig.
Fråga mig inte varför, men kanske fortfarande känner nått i porten sas?

  • Medlem
  • 2012-08-02 01:41

Har installerat om ML nu och eftersom det fortfarande låter om disken, gissar jag på att det fortfarande pågår indexering. Hoppas det löser sig av sig själv så småningom...

  • Avstängd
  • 2012-08-02 02:17
Ursprungligen av Korsriddaren:

Har installerat om ML nu och eftersom det fortfarande låter om disken, gissar jag på att det fortfarande pågår indexering. Hoppas det löser sig av sig själv så småningom...

Stor disk full med filer?

  • Medlem
  • 2012-08-02 02:21

Den är en RAID-disk med två 1TB-diskar som speglar, men det skall inte vara problemet. Tydligen är det en bugg i ML om man skall tro den här tråden så har fler problem med detta...

"Since upgrading to ML, external drives refuse to eject[HR/]I've had this problem with two separate external USB drives (my Time Machine backup drive and a different one), and also my USB Flash Drive. Every time I try to eject any of these drives, I get this dialog box:

This happens every single time with every external drive I've tried, even if I mounted the drive and then immediately attempted to eject it without using it in any way. If I hit "Force Eject," it claims that it has been ejected, but it still remains mounted and gives me the error dialog box when I remove it that I have removed a drive without ejecting it. I haven't been able to correctly eject a single drive since the OS upgrade.

Does anyone have any ideas about how to figure out what's causing this and how to get it to stop?"

Since upgrading to ML, external drives refuse to eject - MacRumors Forums

  • Avstängd
  • 2012-08-02 02:42

Skumt!

  • Medlem
  • 2012-08-02 13:08

Tror mig vara på rätt spår nu. Först var det ett gammalt OS9-program som verkade användas, och som jag tog bort och nu är det en gammal back-up. Onyx jobbar hårt för att radera detta nu.

LaCie - LaCie 2big Quadra

  • Avstängd
  • 2012-08-02 13:45

Öh, vilket OS uppgradera till ML från?

Skönt när man hittar orsaker iaf

  • Medlem
  • 2012-08-02 14:01

Om du läser mina inlägg i tråden, så ser du att jag gjort en clean install av ML. ML verkar mycket intuitivt och verkar plocka åt sig gammalt som ligger i den externa disken lite som den själv vill. Vet inte om det är en feature eller bugg iom senaste uppdateringen.

Ursprungligen av LaHe:

Öh, vilket OS uppgradera till ML från?

Skönt när man hittar orsaker iaf

  • Avstängd
  • 2012-08-02 14:11

Ah, sorry, det visste jag ju. Kom bara av mig när du prata om OS9 plötsligt
Skumt att ML skulle ut och plocka in gamla program etc från en extern HDD... verkar ju "!livsfarligt" ???

Dock undrar jag själv om ML håller på med smyguppdateringar av OS:et
Bägge mina datorer blev knäppa i natt fast på olika sätt och är det fortfarande???

  • Medlem
  • 2012-08-02 14:14

Kommer nog hatartiklar på IDG vilken dag som helst, som beskriver hur ondskefullt Apple är.

Ursprungligen av LaHe:

Ah, sorry, det visste jag ju. Kom bara av mig när du prata om OS9 plötsligt
Skumt att ML skulle ut och plocka in gamla program etc från en extern HDD... verkar ju "!livsfarligt" ???

Dock undrar jag själv om ML håller på med smyguppdateringar av OS:et
Bägge mina datorer blev knäppa i natt fast på olika sätt och är det fortfarande???

  • Avstängd
  • 2012-08-02 14:30
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kommer nog hatartiklar på IDG vilken dag som helst, som beskriver hur ondskefullt Apple är.

Haha, kanske det men mitt inlägg ovan är ju bara en undran sas

  • Medlem
  • 2012-08-02 18:45

Nu har jag löst problemet! Med hjälp av det eminenta terminalkommandot som jag fann på LaCies hemsida (lsof /Volumes/hårddisknamnet här) så kunde jag nu radera gamla back-up-filer, vilket troligtvis var det som strulade till det för mig. Happy, happy!

  • Avstängd
  • 2012-08-02 18:50

Grattis!

Enkel och eminent uppdatering det där

1
Bevaka tråden