Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn fungerar men kommer inte in i OSX, vad ska jag göra?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sthlm
  • 2012-08-02 17:24

Hej, har haft en Imac 21.5 från 2011 nu i drygt ett år. Den har de lägsta specsen:

21,5 tum: 2,5GHz
2,5 GHz Quad-Core Intel Core i5
1920 x 1080 upplösning
4 GB (två 2 GB) minne
500 GB hårddisk1
AMD Radeon HD 6750M
med 512 MB

Här om dagen så slog jag på datorn som vanligt, den gav ifrån sig det vanliga MacCdur ackordet och symbolen kommer upp som vanligt, även den lilla laddningscirkeln. Men här tar de stopp. Den laddar så här i all evighet och kommer inte in i själva OSX. Jag kan förövrigt tilllägga att jag har Bootcamp också sedan ett halvår tillbaka. Att komma in i Windows 7 delen går dock finemang vilket förbryllar mig en hel del.

Jag ororar mig över en del filer och projekt som jag har på min OSX del som jag inte hunnit säkerhetskopiera över på något annat. Jag funderar på att installera om hela OSX men då lär jag väl gå miste om de som var på den antar jag. Jag har testat med några olika saker vid start av datorn. Jag har kört alt+command+P+R , shift och även att försöka reparera med OSX skivan. Men med skivan påstår datorn att de inte finns något att reparera.

Väldigt tacksam för hjälp. Ställ gärna frågor ifall ni finner informationen i texten bristfällig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 18:07

Eftersom du kommer in i Win så verkar borde ju hårddisken vara ok.

Du har alltså även startat bara genom att hålla ner shift (felsäkert läge)? En sådan uppstart ska rätta till/reparerar filrättigheter.

För att hämta filer från din disk så kan du starta upp i target mode och rädda filerna, det kan du göra genom en annan Mac med FireWire-kabel.

  • Medlem
  • Sthlm
  • 2012-08-02 21:16
Ursprungligen av stile:

Eftersom du kommer in i Win så verkar borde ju hårddisken vara ok.

Du har alltså även startat bara genom att hålla ner shift (felsäkert läge)? En sådan uppstart ska rätta till/reparerar filrättigheter.

För att hämta filer från din disk så kan du starta upp i target mode och rädda filerna, det kan du göra genom en annan Mac med FireWire-kabel.

Jag testade felsäkert läge. Den laddar upp den där rutan men sedan så går den tillbaks till samma stadium som innan.

Citat:

kenjon

Disken kan ju fortfarande vara felaktig (mjukvarufel, trasig katalog etc). Så jag skulle inte försöka göra något utan bara kopiera den direkt.
Har du tillgång till en annan Mac kan du starta upp den trilskandes med kringla-T (target mode) och ha en firewire-kabel emellan dem. Kopiera dina viktiga filer, sedan kan du mecka med datorn.
Installerar du om OSX lämnar den dina filer intakta. Men när inte hårddisken verkar frisk, skulle jag inte chansa. Börjar den skriva på disken kan det vara svårt att rädda resten sedan.
Möjligen kan DiskWarrior lösa ditt problem, men en backup först!

Filerna är inte extremt viktiga, mer av personligt värde... all musik jag komponerat/producerat över ett år. Så jag bollar mellan att installera om och det både du och stile nämner target mode.

Usch! Krångligt det här. Trodde man skulle slippa den här skiten när man bytte till Macintosh...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 18:35

Disken kan ju fortfarande vara felaktig (mjukvarufel, trasig katalog etc). Så jag skulle inte försöka göra något utan bara kopiera den direkt.
Har du tillgång till en annan Mac kan du starta upp den trilskandes med kringla-T (target mode) och ha en firewire-kabel emellan dem. Kopiera dina viktiga filer, sedan kan du mecka med datorn.
Installerar du om OSX lämnar den dina filer intakta. Men när inte hårddisken verkar frisk, skulle jag inte chansa. Börjar den skriva på disken kan det vara svårt att rädda resten sedan.
Möjligen kan DiskWarrior lösa ditt problem, men en backup först!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 10:26

Allt kan gå sönder, även en Mac...

  • Medlem
  • Sthlm
  • 2012-08-03 21:31
Ursprungligen av kenjon:

Allt kan gå sönder, även en Mac...

Hårddisken borde vara ok som stail nämner eftersom Win funkar.

Hur lämnar jag filerna intakta? För vad jag vet så ingår det ett steg i ominstallering av OSX då man raderar hårddisken.

från apples hemsida

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-03 22:20

Hårddisken kan vara fysiskt hel, men filsystemet kan vara trasigt. Att skriva på disken då kan förvärra saken.
Du kan installera OSX på två sätt, dels som du har skrivit ovan, eller genom att strunta i punkt 1. I det senare fallet finns dina filer kvar, men är det fel på t ex katalogstrukturen, är inte en sådan ominstallation att föredra. Så backup och en ren ominstallation (inkl Radera).

  • Medlem
  • Sthlm
  • 2012-08-03 22:22

backup it is!

1
Bevaka tråden