Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej se film (youtube) på min MBP

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Som rubriken säger.
Har kollat med min leverantör och jag får bra hastighetsvärden därifrån och också bredbandskollen är hyffsad.
Det funkar bra att surfa runt men när jag vill se ett klipp på youtube eller något annan filmklipp från någon annan sida så hackar filmen hela tiden för att klippet inte laddas tillräckligt fort.
Går jag direkt in med min ipad och är i samma nätverk och för söker se samma klipp flyter det på utan problem.
Så det är något lurt med min MBP.
Vad kan det vara??

Det är fruktansvärt irriterande så snälla hjälp.

Mikael

Du har förstås redan kollat på olika ställen? Det kan ju vara saker som stör nätverket annars:
AirPort och Bluetooth: Potentiella källor till trådlösa störningar
Har du testat med ethernetkabel? Om det inte heller fungerar är det ju något i datorn som segar. Annars är det nätverket.
Här finns lite tips på felsökning:
Felsökning av Wi-Fi-problem i OS X Lion och Mac OS X v10.6

Eftersom paddan inte har några problem att visa klippet så borde det väll vara något som strular med datorn. Och inte med uppkopplingen.

Det är aldrig fel att lämna lite "basinformation" när man ställer en fråga...

Vilken version av OSX har du?
Vilken webbläsare använder du, och version?
Har du provat med en annan webbläsare? Vilken/vilka i så fall?
Vilken MacBook Pro-modell är det?
Hur mycket minne har du i datorn?

Och när det gäller webb och film, så är ju Flash ofta inblandad - så har du senaste versionen av Flash installerad? (kolla här)

Senast redigerat 2012-04-22 22:25

Du kan prova att surfa in på YouTube - Broadcast Yourself. och aktivera HTML5-spelare istället för Flash-spelare och se ifall det gör någon skillnad (går att ändra tillbaka). Är det skillnad så spökar säkert Flash för dig vilket är min okvalificerade gissning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-04-23 08:00

Jag hade något liknande förra året med just youtube, andra sidor fungerade bra men just youtube var en katastrof.
Jag löste det aldrig utan uppgraderade till Lion från Snow Leopard..
Efter det fungerade det bra igen.

Om man har Flash som tänkbar felkälla till TS problem.. Hur tar man bort Flash? Eller skall man bara se till att ha den senaste versionen till sin browser?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 16:39

Tack.

Tog bort Flash men html5 versionen av Youtube fungerade inte bra. Har också testat med youtube5 tillägget för Safari. Återinstallerade Flash men problemen kvarstår. Kan inte ha att göra med att jag har kopplat en extern Appleskärm (via Thunderbolt) till min MBP, jag har testat att koppla bort Maskinvaruaccelaration men det blir ingen förbättring och youtube slutar även att buffra filmen när jag kör på MBP'n utan extern skärm

Jag måste få detta att fungera

EDIT: kompletterade med "extern" framför "skärm", då det såg lite konstigt ut

Senast redigerat 2012-08-02 11:59

Exakt vilken version av Flash har du installerad?
Fungerar det i någon webläsare?

Det fungerar inte i någon webläsare. Jag har version 11.3.300.268 installerad. Som jag fattar det så är Flash inbyggt i Chrome. Det blir ingen skillnad om jag tar tråd istället för via wifi. Jag har bra uppkoppling med snabb Internet från ComHem. Min MBP är en vass maskin från i våras med 8 gb RAM, I7 och en SSD disk.

Senast redigerat 2012-08-02 15:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-02 16:53

This is obviously a network issue since neither Safari/Chrome or Flash/HTML5 are not working for you. It is interesting that you are have having the problem on both wired and wireless connections, that would lead one to believe that it is a modem/router or throughput issue. I would try one of the following.

1. Reboot the comhem modem and see if that improves things.
2. If that doesn't work, do a factory reset on the modem
3. Consider changing your DNS to googles 8.8.8.8, and 8.8.4.4 dns servers.

You say that you have a good connection. What speed ratings are you getting from bredbandskollen.se and speedtest.net. Best to run these tests when you find Youtube is not working for you. It is possible that something else is using the network when you don't expect it. A good culprit is your iphone icloud backup and photostream sync, they can soak up all your upload bandwidth, killing your download speed. Put them all in airplane mode and test again.

Considering investing in Mac App Store - iNet, it's a great tool to let you see what is happening inside your network.

Thank you very much. The reason that I dont beleive its the other devices soaking up all the bandwidh is that it works perfectly in another location whith a lot more devices and computers on the same wireless network.

I get ~10 mbit download and ~2 upload when I check my speed. I can easy download a movie from iTunes at the same speed as at the other location.

I look in to the DNS opportunity.

I've invested in the iNet.. The problem is that its to difficult to understand..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 16:17

Det har funnits problem med Flood Detection eller något sådant, vid användning av ComHem. Om det är relevant i det här fallet vet jag inte, men du kan ju testa att slå av det i din ComHemburk.

Skall testa detta. jag har bredbandet via coaxialkabel. Finns det "flood detection" i denna lösning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-02 17:22

Jag har också problem med youtube-filmer i Safari både innan och efter uppdragering till ML. Chrome fungerar betydligt bättre, har inte orkat bry mig, så har ingen aning vad det kan handla om.

Har även Adobe Flash Player, Flip4Mac WMV och Perian installerade, så antingen ligger väll problemet hos nån av dem 3 eller i Safari....

1
Bevaka tråden