Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Wifi i både Mountain Lion och Lion

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppgraderade till mountain lion och fick direkt problem att komma åt internet trådlöst. Försökte lösa problemet men kastade tillslut in handsken och återställde från backup till 10.7.4. Problemen kvarstår, kommer åt internet men grymt långsamt! Just nu kör jag med telefonen uppkopplad på wifi och använder den som modem åt min macbook pro (2011).
Kan inte hitta någon vettig hjälp någonstans, mycket tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 18:25

Nätverksproblem (eller alla datorproblem) kan man inte lösa med den frågeställningen. Vad har du testat? Kan du pinga gateway, något på Internet, kan du surfa till ett IPnummer (inte webbadresser)? Startat om andra enheter (modem, router etc)? Har du något blockeringsprogram, brandvägg, LittleSnitch aktiverat?
Bara ge upp kan du väl inte göra

Uppdatering: Avaktiverade firewall, nu funkar det så snabbt som jag väntat mej! Men vill ju helst ha den aktiverad... Några tips?

Kenjon, jag är inte så bra på sånt här... Har startat om modem och router. Läste att någon lyckades med chrome men inte safari, har inte testat det än, kör safari just nu. Kommer inte åt tex app store eller itunes. Hur surfar jag till ett ip-nummer, kan testa det? Har inte little snitch, firewall är aktiverad.
Har inte gett upp, sitter och googlar men har inte blivit något smartare än... =/

Uppdatering 2: Testade att aktivera brandväggen igen, funkar klockrent fortfarande! Kenjon, tack för att du styrde mej in på rätt spår! Nu är frågan om jag vågar testa mountain lion igen... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 19:19

Ja, inte kan du vara utan ML under en längre tid

Hehe, ska installera strax...

Uppdatering 3: kör nu mountain lion utan problem!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 20:52

Kalas, grattis!

En intressant artikel (det är ALLTID intresanta artiklar på OSXDaily...)

Fix OS X Mountain Lion Wireless Connection Problems

  • Medlem
  • jönköping, Sweden, Sweden
  • 2012-08-04 22:53

lånar tråden lite har oxå problem med wifi anslutningen dör bara rakt av men han är fortfarande connectad mot routern . ibland bara 2-3 om dagen men upp till att jag måste koppla ner o upp wifi på macen

har en imac 27 middle 2011 Lion

har gjort fel log men har inte lyckats hitta problemet..

Jag har fått ett aningen konstigare problem sedan jag installerade Mountain. Min Wifi funkar inte i soffan men i hela lägenheten i övrigt. Tro nu inte att jag bor i något palats utan det handlar om 55kvm. Någon som har ett tips eller ska jag vara orolig för att grannarna bygger högteknologiska bomber på andra sidan väggen?

Ursprungligen av koko123:

Jag har fått ett aningen konstigare problem sedan jag installerade Mountain. Min Wifi funkar inte i soffan men i hela lägenheten i övrigt. Tro nu inte att jag bor i något palats utan det handlar om 55kvm. Någon som har ett tips eller ska jag vara orolig för att grannarna bygger högteknologiska bomber på andra sidan väggen?

Radiovågor lever ett eget liv. Flytta routern och se om det blir någon skillnad.

Jag har gjort det, har två stycken airport express i lägenheten och testat dem på fyra olika ställen nu där den senaste är precis framför soffan. Men samma problem.

Det roliga är att det har funkat perfekt tills jag åkte på semester och under semestern så installerade jag Mountain.

Ursprungligen av koko123:

Jag har gjort det, har två stycken airport express i lägenheten och testat dem på fyra olika ställen nu där den senaste är precis framför soffan. Men samma problem.

Det roliga är att det har funkat perfekt tills jag åkte på semester och under semestern så installerade jag Mountain.

Mountain Lion vet inte var din soffa står. Det beror på något annat. Bytt kanal? Grannars trådlösa som stör?

Har inte bytt kanal, har efter det började strula köpt en till express som går som master nu så det är inte säkert att det är samma kanal som det var tidigare.

iPad:en funkar hur bra som helst i soffan.

Kollade nu och den nya (master Expressen) ligger på automatisk kanal. Det finns ganska mycket trådlösa nät runt omkring så jag kanske ska testa igenom listan (kanal 1-13) för att se om det gör någon skillnad.

Ursprungligen av koko123:

Kollade nu och den nya (master Expressen) ligger på automatisk kanal. Det finns ganska mycket trådlösa nät runt omkring så jag kanske ska testa igenom listan (kanal 1-13) för att se om det gör någon skillnad.

Gör det. Det kan ha tillkommit trådlösa i krokarna som ställer till för dig.

Ursprungligen av pmarriott:

Gör det. Det kan ha tillkommit trådlösa i krokarna som ställer till för dig.

Jag får ibland problem och gör numera en automatisk "tänkare" - har det flyttat in/ut nån i månadsskiftet...
Vi är 40 lgh i huset och oftast ser det ut såhär...

Jag borde ha tänkt så långt och jag har som sagt nya grannar sedan måndasskiftet. Men jag snöade in så på att det hade med mitt byta av operativsystem så jag tänkte inte längre än så...

Nu funkar det när jag bytt till kanal 1.

Tack för annan tankevinkel!

Till någon moderator: bryt gärna ut mitt problem till en ny tråd så vi inte sölar ner denna tråd.

Ursprungligen av koko123:

Jag borde ha tänkt så långt och jag har som sagt nya grannar sedan måndasskiftet. Men jag snöade in så på att det hade med mitt byta av operativsystem så jag tänkte inte längre än så...

Nu funkar det när jag bytt till kanal 1.

Tack för annan tankevinkel!

Till någon moderator: bryt gärna ut mitt problem till en ny tråd så vi inte sölar ner denna tråd.

Skönt att det löste sig!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-10 17:32

Ett tips är att välja kanal 13, inte så många som använder det. Tänk bara på att alla produkter (t ex vissa direktimporterade USAprodukter) kanske inte stödjer kanal 12 och 13.

1
Bevaka tråden