Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 6 för 10.7 Lion släppt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 12:25

"Fliken" längst till höger, Visa alla flikar, den är väl ny? Jag har inte sett den tidigare...

  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:58
Ursprungligen av kenjon:

"Fliken" längst till höger, Visa alla flikar, den är väl ny? Jag har inte sett den tidigare...

Den hittar inte jag, hur många flikar har du när du ser den?

Edit: Ah, med mer än en flik... för dom som jag kör mest med mus... kalas

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-31 17:59
Ursprungligen av kenjon:

"Fliken" längst till höger, Visa alla flikar, den är väl ny? Jag har inte sett den tidigare...

Japp, den är ny.

Hur får man reda på URL:en till en sökning?

I Chrome så byts sökning ut mot en URL så fort man söker, men i Safari 6 så ligger söktermerna kvar i fältet. Kopierar man innehållet i sökfältet får (inte överraskande) bara söktermerna. Men hur får man fram URL:en till Google-sökningen?

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:50
Ursprungligen av Adrian B:

Hur får man reda på URL:en till en sökning?

Man får fram den om man öppnar web inspector, eventuellt får man aktivera utvecklarmenyn först.

Ursprungligen av Zepto:

Man får fram den om man öppnar web inspector, eventuellt får man aktivera utvecklarmenyn först.

Finns lösningar med AppleScript också: Safari 6.0 and Google Search URLs

Men vare sig det är Web Inspector eller AppleScript så är det lite för krångliga lösningar för många.

Däremot så finns faktiskt informationen i form av RTF-varianten av urklippet (Rich Text Format). Testa att kopiera sökorden från Safari 6 och klistra in dom i textfältet i ett mejl i Mail, då blir det en länkad text.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:34
Ursprungligen av Adrian B:

Finns lösningar med AppleScript också: Safari 6.0 and Google Search URLs

Men vare sig det är Web Inspector eller AppleScript så är det lite för krångliga lösningar för många.

Däremot så finns faktiskt informationen i form av RTF-varianten av urklippet (Rich Text Format). Testa att kopiera sökorden från Safari 6 och klistra in dom i textfältet i ett mejl i Mail, då blir det en länkad text.

...eller i textediteraren eller i Side Write

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 13:39

En irriterande sak som gäller 99mac och Safari är att om jag läser en tråd och sedan backar kommer jag högst upp på sidan igen. I Chrome kommer jag dit jag var. Är detta något med inställningar, 99mac eller bara en tråkig detalj. På en del andra sidor fungerar back i Safari på så sätt att man kommer dit man ska. Det tyder ju på att det år 99mac som har något knepigt för sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 17:31
Ursprungligen av Adrian B:

Hur får man reda på URL:en till en sökning?

I Chrome så byts sökning ut mot en URL så fort man söker, men i Safari 6 så ligger söktermerna kvar i fältet. Kopierar man innehållet i sökfältet får (inte överraskande) bara söktermerna. Men hur får man fram URL:en till Google-sökningen?

Har med Glims bytt till DDG och då får jag fram urlen i alla fall. Dock inte med Google

Ursprungligen av xms67:

En irriterande sak som gäller 99mac och Safari är att om jag läser en tråd och sedan backar kommer jag högst upp på sidan igen. I Chrome kommer jag dit jag var. Är detta något med inställningar, 99mac eller bara en tråkig detalj. På en del andra sidor fungerar back i Safari på så sätt att man kommer dit man ska. Det tyder ju på att det år 99mac som har något knepigt för sig.

Det problemet har jag inte i Safari 6 och Lion, kanske är ett ML-problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 21:06
Ursprungligen av xms67:

En irriterande sak som gäller 99mac och Safari är att om jag läser en tråd och sedan backar kommer jag högst upp på sidan igen. I Chrome kommer jag dit jag var. Är detta något med inställningar, 99mac eller bara en tråkig detalj. På en del andra sidor fungerar back i Safari på så sätt att man kommer dit man ska. Det tyder ju på att det år 99mac som har något knepigt för sig.

Nu har jag samma fenomen i Chrome... Varför blir det så här? Ska kolla närmare på Glimm.

Ursprungligen av xms67:

Nu har jag samma fenomen i Chrome... Varför blir det så här? Ska kolla närmare på Glimm.

Upplever samma problem, finns det någon lösning?
Riktigt störande när man browsar på eBay osv!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 13:47

Jag har precis samma problem (inlägg #33 i den här tråden). Det var inte så för mej i Lion, men andra har upplevt det tidigare.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 15:48
Ursprungligen av breather:

glims löser problemen
Glims for Safari | www.MacHangout.com

Även för safari6 och ML?

Det jag vet är att Glims kan göra så att flikarna öppnas längst till höger och att tabbarna bli mindre.
Safari 6 på en iMac

OpenAtEnd Safari Extension funkar också tror jag..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-06 20:13

Låter som ett OS X-problem då, ring Apple och kolla.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-14 15:45

Finns det någon vettig lösning som gör att man kan komma åt "blocker pop-up" enklare. Helst hade jag velat lägga in undantag för den regeln, men det kanske aldrig gått i Safari?

Bevaka tråden