Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mountain Lion Tweaks

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 10:59

Sedan jag uppdraderade från 10.6.8 till 10.8 har jag inte kännt av några "Ahaa"upplevelser. Inte en enda. Irritationer har jag däremot varit med om i massor. Ljud exempelvis, existerar över huvud taget inte. Det är naturligtvis inte upp till mig att leta reda på dem. Plingljud när mail kommer finns inte. Det senaste är ljudet där ett A4 skrynklas ihop när man tömmer papperskorgen (Säker papperskorgsöppning). Där är det också tyst.
Igår blev jag nyfiken att testa Mountain Tweaks 1.0.1 | Fredrik Wiker - Mountain Tweaks and Lion Tweaks hygglig som jag är donerade jag 3$ Jag lade programmet i programmappen och i preferences klickade på det mesta. Bland annat böt jag (något?) färg kanske på dockan för min snygga docka där ikonerna ligger nakna försvann och en ful svart bakgrund låg där i stället. Jag ville naturligtvis återgå till default men det var omöjligt att hitta prefencfönstret igen där jag kunde återgå till ursprunget med påföljd att jag lade programmet i papperskorgen och gjorde en säker tömning. Det funkade perfekt. Skönt att bli av med den smörjan. Synd bara att man betat för dylig smörja.

Jag stängde av min iMac och med Shift gjorde en Säker omsatt men som 10.8 hela tiden gjort (Jävlas med mig) så låg fortfarande den fula dockan kvar.
Snacka om stenåldern och det är inte alls roligt. Hur får jag tillbaks min snygga ikon/docka.
Jag har nu denna fula

Jag vill ha tillbaks denna snygga

iKalle

Senast redigerat 2012-08-01 11:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-01 11:19

Nu tycker jag visserligen att ditt största problem, som var angåene dockans färg och utseende, inte egentligen handlade om ML utan om ditt tweakprogram som störde till det?

Dock har jag för mig att jag själv har fått den svarta dockan vid något tillfälle, men minns inte riktigt, men ska kolla runt och se vad jag hittar.

Borde vara detta kommandot för att återställa dockan (i Terminalen):

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO

Du måste därefter starta om dockan, även detta i Terminalen:

killall Dock
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 11:39
Ursprungligen av suddgummi:

Borde vara detta kommandot för att återställa dockan (i Terminalen):

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO

Du måste därefter starta om dockan, även detta i Terminalen:

killall Dock

Tack snälla, terminaländringarna funkade perfekt. Ljudproblemen får vi ta i en annan tråd
Tack.

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:45
Ursprungligen av iKalle:

Det senaste är ljudet där ett A4 skrynklas ihop när man tömmer papperskorgen (Säker papperskorgsöppning).

Hmm, är du säker på att det är ett A4? Inte den närliggande, amerikanska storleken Letter?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 11:53
Ursprungligen av Baron:

Hmm, är du säker på att det är ett A4? Inte den närliggande, amerikanska storleken Letter?

Hej Baron. Jo det kan det mycket väl vara. Vitsen är att få ljudet att påminna om att någonting kastas i papperskorgen och i Sverige är det väl A4. Ganska fiffigt, men mindre fiffigt att det upphört i 10.8

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-01 20:21
Ursprungligen av Baron:

Hmm, är du säker på att det är ett A4? Inte den närliggande, amerikanska storleken Letter?

Det där ljudet följer med regionsinställningarna, Letter för exv. USA, A4 för svensk inställning...

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:57

Med risk för att bli modererad här tycker jag ändå att just ljudet för tömning av papperskorgen är lite underligt.
Det låter som när man knycklar ihop ett papper, men så låter det aldrig när jag tömmer några riktiga papperskorgar. Ljudet för när man lägger något i papperskorgen och när man tömmer densamma borde byta plats om de ska påminna om vad som sker (när det görs "i verkligheten").

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 12:07

Om man som du går till ytterligheter så kan vi tjafsa om detta hur länge som helst. Det började med att du irriterade dig på A4 och letter fast du visste vad vi pratade om. Taggarna utåt? Ingen har knycklat ihop några papperskorgar som sedan slängts vidare till vadå.
Min gissning är att iden till funktionen har man tagit från tidernas begynnelse när alla damer i USA knackade maskin med en jättestor papperskorg bredvid sig. Vad gjorde dom när dom skrev fel och inte tipex räckte, jo man drog ur sidan, knycklade ihop den till en boll och kastade den i papperskorgen. Jag tycker man klart hör förloppet.

  • Medlem
  • 2012-08-01 12:14

Sorry, jag menade inte att vara taggig! Jag svarade lite på skoj eftersom ditt inlägg kunde läsas som att du kunde avgöra storleken på pappret på knyckelljudet.

Ang ljudet så håller jag helt med dig i din beskrivning. Man knycklar ihop pappret och kastar det i papperskorgen. Då är det knyckelljudet som borde komma när något flyttas till papperskorgen. Nu kommer det när papperskorgen töms. När man flyttar ngt till papperskorgen kommer ett helt annat ljud som mer låter som när en papperskorg töms. Dessa två ljud bär i mina öron varandras betydelse.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 12:41
Ursprungligen av Baron:

Sorry, jag menade inte att vara taggig! Jag svarade lite på skoj eftersom ditt inlägg kunde läsas som att du kunde avgöra storleken på pappret på knyckelljudet.

Ang ljudet så håller jag helt med dig i din beskrivning. Man knycklar ihop pappret och kastar det i papperskorgen. Då är det knyckelljudet som borde komma när något flyttas till papperskorgen. Nu kommer det när papperskorgen töms. När man flyttar ngt till papperskorgen kommer ett helt annat ljud som mer låter som när en papperskorg töms. Dessa två ljud bär i

mina öron varandras betydelse.

Exakt. Utvecklarna hamnade i knipa och tvingades till en kompromiss och då blev det denna.Jag tror inte många klagar på resultatet.

Det låter "pling" när jag får mail - eller "plonk" eller "bing". Så låter det inte när jag får post genom brevinkastet på lägenhetsdörren. Skandal. Det låter dessutom "swish" när jag skickar mail - så låter det ju inte när jag lägger ett brev på gula lådan. Uselt.

(ironi)

Ursprungligen av Baron:

Sorry, jag menade inte att vara taggig! Jag svarade lite på skoj eftersom ditt inlägg kunde läsas som att du kunde avgöra storleken på pappret på knyckelljudet.

Ang ljudet så håller jag helt med dig i din beskrivning. Man knycklar ihop pappret och kastar det i papperskorgen. Då är det knyckelljudet som borde komma när något flyttas till papperskorgen. Nu kommer det när papperskorgen töms. När man flyttar ngt till papperskorgen kommer ett helt annat ljud som mer låter som när en papperskorg töms. Dessa två ljud bär i mina öron varandras betydelse.

Senast redigerat 2012-08-01 15:41
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-01 13:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Det låter "pling" när jag får mail - eller "plonk" eller "bing". Så låter det inte när jag får post genom brevinkastet på lägenhetsdörren. Skandal. Det låter dessutom "swish" när jag skickar mail - så låter det ju inte när jag lägger ett brev på gula lådan. Uselt.

Swosh!
Pneumatic tube - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2012-08-01 14:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Det låter "pling" när jag får mail - eller "plonk" eller "bing". Så låter det inte när jag får post genom brevinkastet på lägenhetsdörren. ...

Varför ska man då helt plötsligt använda ett ljud som finns irl, dessutom för att illustrera något annat än det ljudet faktiskt låter som?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 12:27

Vad gäller GUI feedback sounds så kolla att du under:

- System Preferences > Sound > Sound Effects

Att du har bockat för:

- Play user interface sound effects

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 12:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller GUI feedback sounds så kolla att du under:

- System Preferences > Sound > Sound Effects

Att du har bockat för:

Jo jag har exakt samma fönster som ditt och klickar jag på den blåa linjen så plingar det. Varför plingar det inte när exempelvis nytt mail kommer, eller när papperskorgen töms.

- Play user interface sound effects

[ATTACH="CONFIG"]34094[/ATTACH]

Tack Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 13:22

Jag har ett antal regler som sorterar mejlen. Det är bara när det kommer osorterade mejl som det plingar, eller plonkar.
Det blir heller inte röd plupp på ikonen i dockan när det kommer mejl som sorteras, bara när det kommer sådana som inte sorteras.
Det är en aning störigt, tycker jag. Det var likadant med Lion.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-01 15:18

Det är vanan att höra ett välkänt ljud när någonting händer. Sitter jag i köket och dricker mitt morgonkaffe och läser DN och hör ett "Pling" då vet jag att jag fått ett mail på min iMac som står i vardagsrummet. Det sjuka är att det kommer inga Pling längre sedan jag uppgraderade till 10.8.

ML Tweaks behövs inte för snygg Dock - man kör bara "defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock" i Terminal så är det fixat. Det fina är att det sitter kvar genom OSX-generationer - jag körde detta Terminal-kommando i SL och har sedan uppdaterat till Lion och sedan till ML - 2D-docken ligger kvar orörd och perfekt :-).
Har denna dock på alla Macar och det är det första jag fixar på alla Macar som släkt/vänner köper/köpt. Hallelujah.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 19:53

Några av mina ljud för nytt mail etc och även ringsignaler... http://sdrv.ms/MRKtin

1
Bevaka tråden