Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMore: iPad mini och nästa iPhone lanseras 12 september

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-31 09:24

12 sept känns ganska troligt nu, de flesta tror samma.

Jim Dalrymple tror på den 12:e så det börjar kännas mer och mer trovärdigt som zappee skriver.

Vadå, menar ni att det inte räcker med att jag valt ut det som nyhet?

...och förresten, Jim Dalrymple tror inte, han vet.

Så många gånger i rad har han "Yep" stämt att det är ställt bortom rimligt tvivel att han har mycket trovärdiga källor.

Utan att ange någon källa, som vanligt när du skriver Men du hade förstås läst samma iMore-artikel. Jag kände till den redan då, men ville vänta in lite reaktioner.

dessa källangivelser ...

Som jag skrivit så tror jag att vi ser följande

- Unibody Design
- 4 inch 16:9 Retina Display
- Apple A5X / A6 (Quad Core?)
- 1GB DRAM
- 16, 32 & 64 GB Storage
- 4G LTE World Phone
- 802.11n (5Ghz)
- 12 MP Camera
- 2 MP Front Camera
- AirDrop
- Bigger Battery
- NFC
- MagPort / MagSafe

Dock är jag kluven till 12 MP Camera ... För det nya optiken som lanserat innehåller en funktion som sänker MP till 10 med då erbjuder bättre skydd mot skakiga / suddiga bilder ... Så det är möjligt att Apple annonserar det som en 10 MP Kamera istället fast den tekniskt set klarar 12.7 MP

Senast redigerat 2012-07-31 15:56
Ursprungligen av gotfredsen:

dessa källangivelser ...

Det är god "nätikett" och ger andra en chans att ta del av samma information för att bedöma om den är trovärdig eller ej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 14:39

Det jag är mest sugen på är NFC, det är ju en ny grej. Det andra är mest upphottade saker.
.... om det finns några tjänster i verkligheten då.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-31 14:45

Jag tror inte vi får 4G worldwide.

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte vi får 4G worldwide.

varför inte ... bara för att iPad 3 Inte hade det . Det berode ju på att det inte fanns något Multi-Mode Chip för 4G LTE när iPad 3 skulle ut i produktion .

Nu är det andra bullar

Qualcomm's Multi-Mode Gobi LTE Radio Promises a Roaming Future for iPhones, Androids

http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/296763-artikel-fler-bilder-video-pa-nasta-iphone-2.html#post2090224

Ursprungligen av zappee:

Jag tror inte vi får 4G worldwide.

Jag har ingen uppfattning om hur trovärdigt det är att vi får LTE men jag tycker att LTE (4G) är överreklamerat i en telefon. Vad ska man egentligen ha det till (i en telefon) när 3G fart exempelvis räcker för att titta på streamad video?

Att det används som prestandapenisförlängare förstår jag - men den praktiska nyttan? Vad är den?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har ingen uppfattning men jag tycker att LTE (4G) är överreklamerat i en telefon. Vad ska man egentligen ha det till (i en telefon) när 3G fart exempelvis räcker för att titta på streamad video?

Att det används som prestandapenisförlängare förstår jag - men den praktiska nyttan? Vad är den?

Sen när behöver bönder prestanda förlägnare ?
... Jag tror bestämt att du missar en mycket intressant grej med 4G och det är Bredband för glesbygden och sommarställen ..

När vi hälsar på släktingar på landet så är kommer man upp 0.002 Mb/sek å 3G är kass ... men däremot är 4G (25Mbit) starkare än 3G vilket gör att 4G kommer möjliggöra att glesbygden kommer kunna komma upp i kanske 1.0 - 5.0 Mbit/sek vilket är långt mycket bättre än den 0.002 de kommer upp i idag ...

titta på Täckningskarta - Tele2

Ursprungligen av gotfredsen:

Sen när behöver bönder prestanda förlägnare ?
... Jag tror bestämt att du missar en mycket intressant grej med 4G och det är Bredband för glesbygden och sommarställen ..

När vi hälsar på släktingar på landet så är kommer man upp 0.002 Mb/sek å 3G är kass ... men däremot är 4G (25Mbit) starkare än 3G vilket gör att 4G kommer möjliggöra att glesbygden kommer kunna komma upp i kanske 1.0 - 5.0 Mbit/sek vilket är långt mycket bättre än den 0.002 de kommer upp i idag ...

titta på Täckningskarta - Tele2

Ah, har inte tänkt på den aspekten.

Vad menar du med "starkare än 3G"? Är det att LTE kan ge högre hastighet vid lägre signalstyrka?

Jag är ingen radioexpert men är inte frekvensbandet väldigt avgörande för räckvidden? Ny teknik kan göra så att vi klarar oss med lägre signalstyrka men radiovågornas utbredning beror väl i hög grad på frevkensen? Desto högre frekvens, desto sämre räckvidd. Så det är inte LTE i allmänhet som kommer ge bättre täckning - det är LTE på 800 MHz band som kan ge något här i Sverige (tror jag)

När det gäller utbyggnaden i glesbygd så brukar den sällan prioriteras utan det är andra områden som prioriteras.

Senast redigerat 2012-08-01 09:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Ah, har inte tänkt på den aspekten.

Vad menar du med "starkare än 3G"? Är det att LTE kan ge högre hastighet vid lägre signalstyrka?

Jag är ingen radioexpert men är inte frekvensbandet väldigt avgörande för räckvidden? Ny teknik kan göra så att vi klarar oss med lägre signalstyrka men radiovågornas utbredning beror väl i hög grad på frevkensen? Desto högre frekvens, desto sämre räckvidd. Så det är inte LTE i allmänhet som kommer ge bättre täckning - det är LTE på 800 MHz band som kan ge något här i Sverige (tror jag)

När det gäller utbyggnaden i glesbygd så brukar den sällan prioriteras utan det är andra områden som prioriteras.

inte 100 på hur det funkar men faktum är att vi redan är där .. som sagt både enligt tele2 täkningkarta så kan du se ställen där det finns 25 / Mb täkning för 4G men inte 3G på samam ställe och nu i somras testade jag detta å mycket riktigt fanns det 4G täkning där 3G täckning saknades ..

4G är och kommer vara bredband för glessbygden ... även fast det inte kommer vara hastigheter som vi komemr upp i i stan så kommer det vara bra mycket bättre än vad 3g, adsl eller adra tekniker idag erbjuder för dom som bir långt utanför metropolen
å tro mig de som bor på landet i vildmarken och är vanna med 0.002 Mbit så är 1 Mbit rena drömmen ..

Ursprungligen av gotfredsen:

inte 100 på hur det funkar men faktum är att vi redan är där .. som sagt både enligt tele2 täkningkarta så kan du se ställen där det finns 25 / Mb täkning för 4G men inte 3G på samam ställe och nu i somras testade jag detta å mycket riktigt fanns det 4G täkning där 3G täckning saknades ..

4G är och kommer vara bredband för glessbygden ... även fast det inte kommer vara hastigheter som vi komemr upp i i stan så kommer det vara bra mycket bättre än vad 3g, adsl eller adra tekniker idag erbjuder för dom som bir långt utanför metropolen
å tro mig de som bor på landet i vildmarken och är vanna med 0.002 Mbit så är 1 Mbit rena drömmen ..

Om det blir så, då är det bra. Men jag är inte övertygad innan jag ser det. Inte mycket till täckning här

det är en bit kvar innan man når upp till GSM täckning (visserligen för tal men i alla fall) och med tanke på att LTE inte har något tal utan tal görs via data (Voice over IP) så dröjer det innan vi är där

Ursprungligen av BlackSmp:

(visserligen för tal men i alla fall)

jag pratar enbart data trafik och inte GSM eller GPRS utan bredband på landsbygden och hur 4G redan nu där jag var är bättre än vad 3G är där ... och jag pratar inte det snabba 4G 80 Mbit/sek för stadsbor utan att 4G kan ge 1 Mbit på glesbygden där 3G ger 0.002 Mbit/sek

Ursprungligen av gotfredsen:

jag pratar enbart data trafik och inte GSM eller GPRS utan bredband på landsbygden och hur 4G redan nu där jag var är bättre än vad 3G är där ... och jag pratar inte det snabba 4G 80 Mbit/sek för stadsbor utan att 4G kan ge 1 Mbit på glesbygden där 3G ger 0.002 Mbit/sek

Jag vet. Jag lade bara in täckningen för gsm tal för att visa på den enorma skillnaden.
Och lade in LTE täckningen för att visa att det är långt kvar innan det är någon glesbygdstäckning att tala om. Givetvis så kommer enskilda platser att få det bättre men jag håller inte andan medan jag väntar på brett genomslag

BTW: 0.002 Mbit/sekund låter mer som EDGE och GSM data än 3G.

Senast redigerat 2012-08-01 11:01
  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:00
Ursprungligen av gotfredsen:

Sen när behöver bönder prestanda förlägnare ?
... Jag tror bestämt att du missar en mycket intressant grej med 4G och det är Bredband för glesbygden och sommarställen ..

När vi hälsar på släktingar på landet så är kommer man upp 0.002 Mb/sek å 3G är kass ... men däremot är 4G (25Mbit) starkare än 3G vilket gör att 4G kommer möjliggöra att glesbygden kommer kunna komma upp i kanske 1.0 - 5.0 Mbit/sek vilket är långt mycket bättre än den 0.002 de kommer upp i idag ...

titta på Täckningskarta - Tele2

Inte bara det, när man använder mobilen som surfmodem på laptopen så är det en avgörande skillnad spec. på landet... att ringa med är väl ingen större skillnad vad jag vet.

Är det bara jag som ser framför mig en reklamfilm med Ive och hur han säger

" We taken everything we learn from making Unibody enclosure to the Mac .."
"... and applied it to the new iPhone"

"because of the unibody, we can design a iPhone that is both thinner, lighter but still more robust"

och sedan Bob Mansfield

".. the new iPhone features our latest Quad Core A6 Processor"
" that means you will be able to play games with an unpresident realism that you never seen befour on a phone"

"the screen on the new iPhone is just amazing"

"its a real brakethrue. we manage to make it even thiner by removing the touch layer and integrate it with the lcd display"

"it got the some proffesional quality display that you find in our high end macs "

"and with the new 4 inch display you will have 40 % more pixels for watching movies, taking pictures, browsing, email and playing games ...
...

sedan "Phil Schiller"

"the new 12 MegaPixel Camera is the highest resolution we ever shipped"

"and with the new 60 fps you can take slow motion video shots that looks incredible"

"the new iPhone features our new MagPort"

"the MagPort is a fast magnetic connection that prevents your iPhone from dropping to the floor just like with our MagSafe for the Mac"

"but unlike MagSafe .. the MagPort both charges your iPhone and trasfers data at an high rate"

http://www.appleinsider.com/articles/12/01/26/apple_exploring_magsafe_data_headphone_connections_for_iphone_ipad_.html

http://www.macworld.co.uk/ipad-iphone/news/?newsid=3370632

Senast redigerat 2012-07-31 16:08

Förutom att Mansfield har gått i pension och engelskan skulle vara korrekt så, ja.

Men du glömmer ju Tesla Touch igen...

Ursprungligen av Capeman:

Förutom att Mansfield har gått i pension och engelskan skulle vara korrekt så, ja.

Men du glömmer ju Tesla Touch igen...

Har ? .. Han skall om jag inte har fel .. Han står fortfarande med på

Apple - Press Info - Apple Leadership - Bob Mansfield

Jag tror nog att iPhone 5 Videon blir en utav de sista han medverkar i ... som förmodligen redan är inspelad för ett par månader sedan ..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-31 18:02

Tunnare, starkare och totalt ihoplimmad..

Men en IP67-klassad iPhone vore trevligt.

Senast redigerat 2012-07-31 18:35
  • Avstängd
  • 2012-07-31 19:29

Några yttermått än?
Någon info på hur mycket adaptern mellan nya och gamla anslutningen kan tänkas bygga ut?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:46

Yttermåtten tror jag inte ändras. De drar in på marginalerna/ramen bara.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 02:10
Ursprungligen av kenjon:

Yttermåtten tror jag inte ändras. De drar in på marginalerna/ramen bara.

Troligen eller bara marginella utom på tjockleken då kan man anta.

Jag sätter en slant på att nästa iPhone har 4G ("på riktigt" - dvs för hela världen) för att Apple måste ha det.

Vanligtvis brukar jag protestera varje gång någon säger att Apple måste göra si eller så helt enkelt för att Apple normal inte lyder under dessa regler ("Apple måste stödja Ogg Vorbis i iPod." "Apple måste låta användaren installera program själv på iPhone." "Apple måste ha utbytbara batterier." osv).

Men i detta fall tror jag faktiskt det är ett genuint krav från marknaden som påverkar försäljningen. Speciellt om nästa iPhone ska vara toppmodellen i ett år framåt. Det kombinerat med det faktum att Apple redan klivit på 4G-tåget med ena foten i och med senate iPaden gör att jag ser det som mycket troligt att nästa iPhone får 4G.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag sätter en slant på att nästa iPhone har 4G ("på riktigt" - dvs för hela världen) för att Apple måste ha det.

Vanligtvis brukar jag protestera varje gång någon säger att Apple måste göra si eller så helt enkelt för att Apple normal inte lyder under dessa regler ("Apple måste stödja Ogg Vorbis i iPod." "Apple måste låta användaren installera program själv på iPhone." "Apple måste ha utbytbara batterier." osv).

Men i detta fall tror jag faktiskt det är ett genuint krav från marknaden som påverkar försäljningen. Speciellt om nästa iPhone ska vara toppmodellen i ett år framåt. Det kombinerat med det faktum att Apple redan klivit på 4G-tåget med ena foten i och med senate iPaden gör att jag ser det som mycket troligt att nästa iPhone får 4G.

exakt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag sätter en slant på att nästa iPhone har 4G ("på riktigt" - dvs för hela världen) för att Apple måste ha det.

Vanligtvis brukar jag protestera varje gång någon säger att Apple måste göra si eller så helt enkelt för att Apple normal inte lyder under dessa regler ("Apple måste stödja Ogg Vorbis i iPod." "Apple måste låta användaren installera program själv på iPhone." "Apple måste ha utbytbara batterier." osv).

Men i detta fall tror jag faktiskt det är ett genuint krav från marknaden som påverkar försäljningen. Speciellt om nästa iPhone ska vara toppmodellen i ett år framåt. Det kombinerat med det faktum att Apple redan klivit på 4G-tåget med ena foten i och med senate iPaden gör att jag ser det som mycket troligt att nästa iPhone får 4G.

Det tror iofs jag också. Det är bara den praktiska nyttan som jag ifrågasätter. De flesta talar bara hastighet och inte bättre täckning som Gotfredsen har tagit upp och de hastigheter som nämns ser jag ingen större praktiskt nytta av.

Många som sjunger LTEs lov verkar vilja jömföra med pirate bay nerladdningar direkt till telefonen och det är där som jag tycker att det går fel. Jag tror fortfarande att 90% av oss skulle ha mer nytta av en fördubbling av batteritid (med bibehållen vikt) än en fördubbling av datahastigheten.

För mig personligen så kommer inte LTE eller inte påverka beslutet - däremot så tror jag att det kan vara nödvändigt imagemässigt för Apple

Bevaka tråden