Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte söva iMac'en - den vaknar av sig själv

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inatt kl. 2.34 cirka vaknade min dator till liv utan någon vettig anledning. När jag försökte söva den igen gick inte detta. Skärmen slocknade i nån sekund innan allt drog igång igen. Enda lösningen för att kunna fortsätta sova själv blev att stänga av datorn.

Nu försöker jag åter igen söva datorn efter att den varit igång ett tag, sedan den vaknat till liv av sig självt utan vettig förklaring. Det blir som förut, skärmen slocknar en kort stund innan datorn drar igång igen. Jag har Console-programmet igång som genererar följande meddelanden när jag försöker söva datorn:

Den första delen måste ju vara att datorn sövs men sedan direkt kommer en automatisk väckning o jag har av jag läst av från loggen kunnat se att det senare budskapet är exakt likadant för den automatiska väckningen halv tre inatt, med undantag för uuid'n som skiljer sig

vad 17 är det som pågår?

Får du några tips här (några år gammalt dock)? Determine Why Your Mac Wakes Up From Sleep

Kan det vara som så att de lokala TM-backuperna väcker datorn och sen får den problem med att somna igen?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 01:21

Har du:
Vakna för nätverksåtkomst ikryssad?
Någon pryl inkopplad på nån port som inte avslutar sig?
En mus som ligger och "darrar" på skrivbordet
En tangent som fastnat i nerläge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 08:59
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Inatt kl. 2.34 cirka vaknade min dator till liv utan någon vettig anledning. När jag försökte söva den igen gick inte detta. Skärmen slocknade i nån sekund innan allt drog igång igen. Enda lösningen för att kunna fortsätta sova själv blev att stänga av datorn.

Nu försöker jag åter igen söva datorn efter att den varit igång ett tag, sedan den vaknat till liv av sig självt utan vettig förklaring. Det blir som förut, skärmen slocknar en kort stund innan datorn drar igång igen. Jag har Console-programmet igång som genererar följande meddelanden när jag försöker söva datorn:

[ATTACH="CONFIG"]34090[/ATTACH]

Den första delen måste ju vara att datorn sövs men sedan direkt kommer en automatisk väckning o jag har av jag läst av från loggen kunnat se att det senare budskapet är exakt likadant för den automatiska väckningen halv tre inatt, med undantag för uuid'n som skiljer sig

vad 17 är det som pågår?

Har hänt desamma för mig.
Ena gången hade jag ett dokument i skrivarkö (där skrivaren inte längre var ansluten).
Andra gången var delning av filer över nätverk aktiverad.

Du kan kanske kolla in nån av dessa inställningar?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-08-01 10:58

Jag misstänker även att ett fel på minneskretsar kan orsaka detta. Hade detta fel förr med min iMac late 09. Efter mycket letande gav jag upp. Men när jag köpte nya minnesmuduler så har problemet försvunnit.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag misstänker även att ett fel på minneskretsar kan orsaka detta. Hade detta fel förr med min iMac late 09. Efter mycket letande gav jag upp. Men när jag köpte nya minnesmuduler så har problemet försvunnit.

Kom på att jag ju har Techtool Deluxe. Kör ett test o ser vad resultatet blir...o den hittade ingenting. Allt ok enligt Techtool, körde iofs ingen surface scan...

* Fildelning - avstängt,
* skrivarkön - tom,
* nätverksåtkomst - ej ikryssat,
* inget nytt som tillkommit som kan påverka men har två diskar anslutna över fw, kanske ska testa att köra dem på usb istället
* jag har ip-telefoni men den lådan är ansluten till AE'n
* har inga lokala TM-backup'er
* ska läsa länken som gavs ovan...

Sen jag uppgraderade till ML vägrar min iMac att sova om jag har mina FireWire diskar inkopplade. Tar jag bort diskarna somnar datorn när jag befaller den att göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 13:15
Ursprungligen av Gorbarog:

Sen jag uppgraderade till ML vägrar min iMac att sova om jag har mina FireWire diskar inkopplade. Tar jag bort diskarna somnar datorn när jag befaller den att göra det.

Jag har samma erfarenhet. Det ett jävligt irriterande problem. Att det ska vara så svårt att sova.

Tror jag hittat boven. Efter felsökning som innebar att jag efter att jag stängt av datorn, pluggat ur allt utom Ethernet o usb-tangentbord samt Apples BT mus, har jag kunnat konstatera att det är min externa usb-hub som inte låter datorn stanna i viloläge.

Tillvägagångssättet var att jag efter datorns omstart pluggade in en kabel i taget, sövde datorn (alt+kringla+eject) och om den stannade i viloläge fick den göra det i en minut innan jag väckte datorn med ett musklick.

Då jag kom till Hub'en vaknade datorn direkt. Jag pluggade ur det som var anslutet till den men datorn vaknade ändå direkt efter sövning o när jag pluggat ur Hub'en från datorn så funkar sövningen prima igen. Får fixa en ny hub antar jag eller så kanske jag kan banta bort den på nåt vis.

Tack för hjälpen

  • Avstängd
  • 2012-08-01 15:06
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tror jag hittat boven. Efter felsökning som innebar att jag efter att jag stängt av datorn, pluggat ur allt utom Ethernet o usb-tangentbord samt Apples BT mus, har jag kunnat konstatera att det är min externa usb-hub som inte låter datorn stanna i viloläge.

Tillvägagångssättet var att jag efter datorns omstart pluggade in en kabel i taget, sövde datorn (alt+kringla+eject) och om den stannade i viloläge fick den göra det i en minut innan jag väckte datorn med ett musklick.

Då jag kom till Hub'en vaknade datorn direkt. Jag pluggade ur det som var anslutet till den men datorn vaknade ändå direkt efter sövning o när jag pluggat ur Hub'en från datorn så funkar sövningen prima igen. Får fixa en ny hub antar jag eller så kanske jag kan banta bort den på nåt vis.

Tack för hjälpen

En Deltaco hub? Har en rund puck som strular med just det där. Hade glömt bort den när jag skrev min lista..

Ursprungligen av LaHe:

En Deltaco hub? Har en rund puck som strular med just det där. Hade glömt bort den när jag skrev min lista..

Belkin 7 portars. Den har några år på nacken o nu har tydligen sömnfunktionen, eller vad man nu ska kalla det, lagt av. Funkar fortf. som hub

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:11
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Belkin 7 portars. Den har några år på nacken o nu har tydligen sömnfunktionen, eller vad man nu ska kalla det, lagt av. Funkar fortf. som hub

Jo, det är och gör min 7-portas Deltaco också tyvärr vare sig det sitter något i portarna eller ej... min moshi med 4 USB2 och 2 FW800 har inte uppvisat samma eller något strul än.

Ursprungligen av LaHe:

Jo, det är och gör min 7-portas Deltaco också tyvärr vare sig det sitter något i portarna eller ej... min moshi med 4 USB2 och 2 FW800 har inte uppvisat samma eller något strul än.

Var hittar jag en sån moshi...?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:27
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Var hittar jag en sån moshi...?

iLynx 800 - Mac / PC

finns även på en del svenska web-stores om man googlar.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:30

Tex här: iLynx 800 - Apple Store (Sverige)

Edit... Oops har utgått just där, men sök på iLynx 800 så finns det en del svenska som har den...

1
Bevaka tråden