Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betala 18 kr i moms ovanpå priset för Mountain Lion i App store!?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-31 21:49

Det var svaret jag fick från supporten på app store när jag undrade varför de dragit 149+18 kr på kortet när jag köpt ML i app store... Är det bara jag eller är det ett allmänt fel, för jag antar att inte ens Apple får sälja till konsumenter i Sverige utan att ange priset ink moms! To be continued...

Så det var där 18 spänn kom ifrån.

Såg på utdraget att nån hade tagit 18 kr, dock "preliminärt uttag" eller vad det står.

Pengarna verkar vara tillbaka nu så det kanske bara är nåt tillfälligt.

Det är ju fel..

  • Medlem
  • 2012-07-31 21:57

Älskar att fightas mot övermakten för 18 kalla! Detta ska utredas i detalj! Väntar med spänt intresse på om detta också dyker upp på mitt amex för licens nr 2.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-31 21:58
Ursprungligen av MEx:

jag antar att inte ens Apple får sälja till konsumenter i Sverige utan att ange priset ink moms! To be continued...

Vad är det för regel? Om det framgår att priserna är ex. moms går det väl bra?

Ursprungligen av planB:

Vad är det för regel? Om det framgår att priserna är ex. moms går det väl bra?

Priser mot konsumenter ska alltid visas inkl. moms.

  • Medlem
  • 2012-07-31 22:07

Villkoren är härligt otydliga, eventuella skatter och sånt kan tillkomma kanske eventuellt eller så. Inte det enkla "ink moms" eller "exkl moms" inte.

  • Medlem
  • 2012-07-31 22:10

Kanske är det så men då är supporten ute och snurrar också Citat
"I would be glad to explain why you are charged Luxembourg VAT when purchasing applications from the App Store.
Under EU VAT law governing the sale of electronic content, the VAT rate is determined by the seller's location. When you purchase applications, you are purchasing them from iTunes S.a.r.l, which is established in Luxembourg. Therefore the standard 15% VAT rate of Luxembourg is charged. "

Ursprungligen av MEx:

Kanske är det så men då är supporten ute och snurrar också Citat
"I would be glad to explain why you are charged Luxembourg VAT when purchasing applications from the App Store.
Under EU VAT law governing the sale of electronic content, the VAT rate is determined by the seller's location. When you purchase applications, you are purchasing them from iTunes S.a.r.l, which is established in Luxembourg. Therefore the standard 15% VAT rate of Luxembourg is charged. "

Apple borde vara såpass stora att deras omsättning kräver att de tar in svensk moms och betalar in den till Sverige. Kanske har gränserna eller reglerna ändrats för mjukvara, jag vet inte. Därför är det förvånande att att priserna i Mac app store inte skulle visas med svensk moms för svenska besökare. Har någon märkt något liknande i iTMS?

Annars är det vad jag vet generellt riktigt att landet som säljaren (företaget) är registrerat i kan ta betalt för sin VAT, men då läggs det inte på svensk moms ovanpå det. Vid försäljning mellan företag så är det mesta av den elektroniska exporten helt momsbefriad inom EU.
I efterhand kan man sen ansöka om att få sin VAT tillbaka från försäljningslandet, vilket man gör via skatteverkets webbplats, åtminstone om man har företag, men jag tror privatpersoner kan göra det också.
Ni som köpt visitkort från Vistaprint någon gång har säkert stött på detta och insett att ni betalat holländsk moms.

Bokför man inköpet i företaget så är utländsk omsättningsskatt inte avdragsgillt i Sverige, utan är en kostnad om man inte räknar med att få tillbaka den eller en tillgång om man räknar med det.

149kr står det här nu när jag kollar.

  • Medlem
  • 2012-07-31 22:05

Prisinformationslagen (2004:347) [Riksdagen]; Konsumentverket (KOVFS 2008:13) !?

Jag tror att de 18 kronorna är vad de drar först för att "testa" konto-/kreditkortet. Sedan dras det rktiga beloppet ett par dagar senare. Och sedan försvinner reservationen på 18 kr efter ytterligare några dagar.

Det är absolut inte någon "extra moms"! Svenska Apple Store visar alltid priser inklusive moms.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-31 22:16

Det är nog bara tomtar som blir extrabeskattade.
Jag har köpt Lion och Mountain Lion med företagskort.
En massa annat också för den delen utan en massa extraskatter.

  • Medlem
  • 2012-08-01 13:23
Ursprungligen av Konrad:

Det är nog bara tomtar som blir extrabeskattade

Så är det nog, de kör en koll på 99mac avatarerna när de debiterar på app store. Ska genast ta bort min jul-rasputin.

På mitt konto finns ett "skyddat belopp" på 18 kr, som har legat där sedan 25/7.

Sedan finns där en genomförd transaktion på 149 kr från den 28/7.

Så där ser det alltid ut när man har handlat i App Store eller Music Store (men beloppen varierar såklart).

Jag räknar med att det skyddade beloppet försvinner inom ett par dagar. Det brukar ligga runt 5 bankdagar.

Ursprungligen av MEx:

Kanske är det så men då är supporten ute och snurrar också...

Ja, totalt och fullständigt ute och cyklar.

Att de först skulle dra en enhetlig EU-moms, och sedan i efterhand justera momsen efter köparens hemmahörighet är ju nästan skrattretande.

  • Medlem
  • 2012-08-14 20:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, totalt och fullständigt ute och cyklar.

Som avslut: Jesper hade förstås rätt. Supporten mailade tillbaks 5(!) dagar senare efter att ha kollat upp vad det kunde vara. Och... yes det var en mysko reservation som redan hade tagits bort. Konstigt ändå att de gör en reservation, vad händer då om jag har exakt belopp på kontot? Tål att testa vid tillfälle.
Har aldrig varit med om att ett företag reserverar högre belopp än vad man handlat för.

Ursprungligen av MEx:

...Har aldrig varit med om att ett företag reserverar högre belopp än vad man handlat för...

De har inte reserverat högre belopp. Reservationen är på 18 kr.

Men visst, under ett par dagar så ligger du ute med 149+18 kr. Så jag kan förstå hur du tänker när du säger "högre belopp".

Men de 18 kronorna kommer ju tillbaka efter ett par dagar.

Och det är ju inte Apple som sitter på de där 18 kronorna i 5 dagar. De gör bara reservationen för att veta att det är ett giltigt kort. Hur länge reservationen sedan ligger kvar är en sak mellan ditt kortföretag och din bank.

Ursprungligen av MEx:

...vad händer då om jag har exakt belopp på kontot?...

Om du hade haft mindre än 149+18 kr på kontot så hade det nog blivit problem.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 01:38

Var du "än handlar" inom EU via webben skall skatt dras med landets skatteregler där företaget är registrerat, vissa mjukvaruföretag följer inte detta utan hos vissa blir det 25% moms... så kanske finns en speciell regel för just mjukvaruköp? ...eller är det så att amerikanska bulvanföretag i EU inte räknas som skrivna där utan i USA, vilket då blir full moms på?

Det är oftast förmånligt att handla prylar i tex england eller så med deras lägre skatt.

Har aldrig sett dom där "18" kronorna reserverade på mitt konto vad jag kan minnas.

Ursprungligen av LaHe:

Var du "än handlar" inom EU via webben skall skatt dras med landets skatteregler där företaget är registrerat, vissa mjukvaruföretag följer inte detta utan hos vissa blir det 25% moms... så kanske finns en speciell regel för just mjukvaruköp? ...eller är det så att amerikanska bulvanföretag i EU inte räknas som skrivna där utan i USA, vilket då blir full moms på?

Det är oftast förmånligt att handla prylar i tex england eller så med deras lägre skatt.

Har aldrig sett dom där "18" kronorna reserverade på mitt konto vad jag kan minnas.

Det är ingen specialregel för mjukvara. Den gäller allt. Om du levererar mycket till ett land så ska du använda momsen för det landet. Ett roligt exempel (vet inte om det fortfarande stämmer) är att Amazon UK ska använda svensk moms vid leveranser till Sverige. Och det är bra eftersom den svenska momsen för böcker är lägre än den brittiska momsen på böcker.

Ursprungligen av MEx:

Det var svaret jag fick från supporten på app store när jag undrade varför de dragit 149+18 kr på kortet när jag köpt ML i app store... Är det bara jag eller är det ett allmänt fel, för jag antar att inte ens Apple får sälja till konsumenter i Sverige utan att ange priset ink moms! To be continued...

Som en detalj så är 18:- av 149:- ca 12% vilket inte stämmer med momspåslaget som är 20%. Om det hade varit moms så borde tillskottet varit 30 kr. Dessutom så dras aldrig momsen separat utan allt dras alltid som ett belopp. Momsbeloppet kommer på kvittot

(bara som ytterligare argument på att personen på supporten var ute och cyklade när du fick ditt svar)

Edit: missade att de påstod att påslaget var 15% men det blir ju fel i alla fall

Senast redigerat 2012-08-01 13:02
  • Avstängd
  • 2012-08-01 12:52

Rörigt värre det här... tur man bara betalar och ser glad ut så slipper man få magsår

Senast redigerat 2012-08-01 13:03
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-15 00:18

Jag råkade ut för att pengarna inte kunde dras från mitt konto när jag köpte ML. Jag hade pengar på kontot och köpet gick igenom. Problemet visade sig först några dagar senare när det var dags att köpa ytterligare ett program. Jag var då spärrad från ytterligare köp tills jag manuellt betalat min skuld.

1
Bevaka tråden